Forum Träning och motion


Dålig ämnesomsättning?

Jag är en 19årig tjej som är 166 lång och väger 63-64 kilo. Jag har en tidigare historia av anorexia men har varit stabil i ett års tid och äter och tränar "normalt". Jag har gått upp till min idealvikt vilket är 62 kilo, där jag alltid hamnar när jag mår bra. Men på sista tiden har jag gått upp i vikt och jag har svårt att hålla vikten trots nyttig mat & träning. Jag tränar styrketräning 30 minuter (fokus på arm, ben och mage) eller löper en 4 km runda i det fria varje dag. Varvar så att det passar men aldrig samma sorts träning två dagar på raken. Självklart har jag även vilodagar 1-2 dagar i veckan. I övrigt rör jag inte längre så mycket på mig i vardagsmotion, eftersom jag i Juni flyttade till en annan plats och inte längre cyklar överallt som jag gjorde då. Jag klipper gräsmattan (tar 3 timmar) ca 1 gång i veckan och cyklar några kilometer ibland men i övrigt mest stillasittandes. Jag äter : Frukost: 1 skål lättfil med fullkorsflingor eller hemmagjord musli på linfrön, havreflingor, russin och kanel. 1 macka (oftast grov eller vit fiber) med lättmjukost 3%. Ibland en frukt. 1 kopp svart kaffe. Lunch: Motsvarande 1 dl kolhydrater, 2 gånger så mycket protein, grönsaker och ibland lite sås. Eftermiddag: En kopp svart kaffe. Några frukter. Ibland lite nötter eller några skivor fet ost. Middag: Lika som lunch. Kvällsmål: Lika som frukost. Jag går upp i vikt sporadiskt för att sedan gå ner igen, men varje gång blir jag oroad över varför jag går upp? Jag har ingen låg normalvikt anser jag heller. Självklart kan det bli dagar med snacks och alkohol några gånger i månaden, men tycker att jag i överlag äter rätt så bra. Jag hoppas ni kan tipsa mig lite om hur jag kan stå still på min vikt och förhoppningsvis också försöka minska mina lår som växer så det knakar! Tack!

Hej, Jag tycker att du ska äta mer mat som ökar din förbränning. Just nu äter du en del som istället bromsar förbränningen. 1. Frukost..Skippa allt havre och lättfilen. Riktig fil är mycket bättre om man ska öka förbränningen. Linfrö müslin kan du utöka med pumpa och solrosfrön. Russin tillför mest socker i "kakan" så dom skulle jag ta bort. Den bästa frukosten jag vet för ökad förbränning är en god omelett på två ägg med riktigt smör. Sen blandar man i vad man har, typ paprika, lök, lite bacon, solrosfrön (för magnesium), grädde, tomat osv. Man klarar sig utmärkt och får ett stabilt blodsocker. 2. Lunch. Äter du inget fett? Fett behövs om du vill ha förbränningen igång. Minska på kolhydraterna och ersätt den energin med nyttiga fetter. Creme Fraiche är jättegott till det mesta. Smör kan man använda till allt och det höjer smakupplevelsen. Olivolja är bra i sallader. 3. Mellanmål med nötter och feta ostar är helt perfekt, om du nu behöver mellanmål. Du borde lätt kunna stå still om du äter mer naturligt, dvs mer fetter och lagomt med protein. Sök på LCHF om du vill ha mer ideer. Man behöver inte äta LCHF men det finns mycket tänkvärt och sunt i den kosthållningen. Lycka till Wille

Annons
Annons
Annons