Forum Träning och motion


Bästa träningen

hallå : ) Jag har lite funderingar om träning. någon kanske kan dela med sig av sin kunskap ) Jag vill gå ner i vikt och få en inte super smal kropp men slimmad kropp. Jag har extra mycket "fett" vid låren höfterna och nedre magpartiet som jag vill jobba bort. vad är då bästa träningen? jag styrketränar 2-3 gånger i veckan sen kör jag spinning och gympa pass. men är spinning bäst för att slimma kroppen eller snygga ben? jag vet inte riktigt vad jag ska träna mest för att det ska vara effektivt. ojdå, nu blev det rörigt skrivet...men hoppas någon förstår vad jag menar och orkar svara :) må gott folk!! och träna för att må bra inte för att se bra ut D

Det är kostförändringen som gör att du tappar kilon. Träningen ger "grammen" men kan, om du äter bra mat såklart ge en snyggare figur. Till kostförändring hör också att man istället för att sitta hemma och titta på TV och äta kanske är ute och rör på sig. Många tror då att det var rörelsen som gav viktnedgången, men det är bevisat att det är förändringen i ätmönstret som ger effekt. Bra mat för en snygg kropp är vanligtvis kötträtt (proteiner, vitaminer, mineraler), fettkälla (energi, vitaminer) och ovanjordsgrönsaker (vitaminer, mineraler). Denna kost ger en högre fettförbränning och ett stabilt blodsocker, vilket är nästan ett måste för att inte lockas till kylskåpet. Socker, stärkelse och kolhydrater stoppar fettförbränningen och håller igång suget. Bra film om träning: http://fatlies.wordpress.com/2009/04/23/paleo-traning-i-ett-notskal/ Bra film om mat: http://fatlies.wordpress.com/2009/04/11/paleo-mat-i-ett-notskal/ Lycka till Wille


Jag kan delvis hålla med WilleJ: maten ÄR väldigt viktig. Men det är maten som gör att du inte går upp i vikt igen efter att ha gått ned den. Självklart är den viktigt i själva "nedgången" också, men om man redan är på en så pass låg vikt som du är, så kan man inte förbränna fett bara genom att äta rätt (det är möjligt för överviktiga). Men för att förbränna fett så finns det bara ETT riktigt sätt, och det är att motionera. Till att börja med vill jag säga några saker som jag ofta får höra, eller får frågor om. För det första så går det inte att punktförbränna. Du kan alltså inte göra dig av med t.ex fettet kring benen genom att träna benen (och du kan inte bränna fettet på magen genom att göra extra många sit ups). Den enskilt bästa formen av träning för fettförbränning är löpning. Men det absolut bästa för att förbränna fett är intervallträning, alltså att hela tiden växla intensitet. Om du t.ex springer, så kör (efter uppvärmning!) 5 min på (ungefär, det är svårt att veta exakt) 60% av vad du orkar max. Följt av 2,5 min 80%, sedan 5 min, sedan 2,5 min osv. Det vara svårt att lära sig i % vad man orkar, men tänk 5 min strax över "vanlig" takt, följt av 2,5 min riktigt jobbigt. Det ska helt enkelt vara riktigt jobbigt att träna, -ju jobbigare det är, desto mer nytta gör det. Många går till gymmet och småspringer eller går i rask takt medan de tittar på teve, och visst är det bra att röra på sig men vill man verkligen göra en skillnad så måste det vara RIKTIGT JOBBIGT. Kroppen vänjer sig väldigt snabbt vid en viss sorts träning, så för att få bästa resultat är det viktigt att alternera sin träning. Löpning, spinning, aeorobics, osv. Och styrketräning förstås. Sedan är det viktigt att äta direkt efter träning. Många tänker att man inte ska äta direkt efter träning eftersom man nu "har fått igång förbränningen"... Men den förbränningen man har fått igång efter träningen är en väldigt liten del. För efter ett hårt pass har du förhöjd förbränning i flera dagar efteråt. Men om du inte äter så kan kroppen ta skada och dessutom har du som allra bäst energiinlagring direkt efter träning, -du orkar alltså mer på nästa pass. Orkar mer=bättre förbränning. Och att äta för lite göra att kroppen tror att du försöker svälta den, och då kan du träna hur mycket du vill, -det du äter kommer att lagras som fett. Därför: försök att äta var 2-3 timme för att "visa" kroppen att det hela tiden kommer mat och att det är lugnt att förbränna fett. Det behöver inte vara stora portioner, det viktiga är att det är ofta. Och visst kan det vara bra att skära ned på kolhydraterna, men inte för mycket! Tränar du mycket så behöver kroppen mycket energi. Så satsa på fullkornsprodukter och nyttigt fett. Fett är inte farligt, det är t.o.m nödvändigt för en bra förbränning. Sedan det uppenbara: undvik godis och alkohol. Givetvis behöver man inte bli nykterist bara för att man vill gå ned lite i vikt, men det är viktigt att veta att alkohol är den störa energikällan vi har. Så drick ibland, men måttligt. Om du är över 18 alltså, annars kan du skippa det helt eftersom unga påverkas mycket starkare av alkohol och din träning kan bli försämrad om du dricker. Det var nog allt jag kunde komma på så här på rak arm, hoppas det hjälper dig. Jo, just det själv är jag personlig tränare och dietist sedan 10 år tillbaka, så förhoppningsvis vet jag vad jag pratar om. Lycka till!


Jag har blivit lite reserverad mot gruppträning eller träning överhuvudtaget. Nu riskerar jag att bli totalsågad men det får jag väl ta. Jag räknade ut att man på ett rätt så litet gym tränar bort energi motsvarande 150 000 portioner köttfärslimpa. Eftersom vi inte nämnvärt går ner i vikt sammanlagt så äter vi alltså denna mängd extra just för att vi tränar. I denna beräkning har jag inte tagit med transport till och från träningen. Nu kan jag ju inte komma på något så mycket bättre, men det går nog säkert att komma med ideér. Jag klipper gräsmattan oftast med en handjagare. Vilken bra träning det är:-) Att såga ved för hand kan ju också funka. Kanske man kan hjälpa andra! Det gjorde jag med barnen i stugan i helgen. Dom fällde träd och jag toksågade och högg med yxa. Att leka mer med sina barn är verkligen träning. Jag blir inte direkt tvingad att hoppa studsmatta med mina barn:-) Kom gärna på mer miljösmart träning!!

Annons
Annons
Annons