Forum Träning och motion


Ät-attacker?

Jag är en tjej på 20-nånting, singel sedan drygt ett år och vid god hälsa på alla sätt. Sedan tre-fyra veckor tillbaka har jag fått något som bäst beskrivs som ät-attacker (?). Nästan varje dag efter jobbet köper jag hem en massa kakor, godis och liknande som jag trycker i mig efter middagen. Oftast kan jag hålla på tills jag är så mätt att det gör ont. Jag har aldrig kräkts. Jag är inte heller deprimerad, och även om jag ibland känner jag mig dum i huvudet så får jag för det mesta en känsla av lugn och tillfredsställelse. På jobbet har jag istället börjat äta jättesunt, ofta sallader. De gånger jag inte kunnat välja något nyttigt har jag känt mig irriterad, vilket inte gått över förrän jag proppat i mig onyttigt på kvällen (!). Dessutom går jag alltid till olika affärer och kiosker när jag handlar eftersom det skulle kännas pinsamt om någon skulle se mig vid handla godis vid upprepade tillfällen. Jag försöker också blanda ut det onyttiga med andra saker som jag egentligen inte behöver. Även fast jag tränar två sporter har jag aldrig varit ”sportigt smal” och jag har gått upp lite i vikt av allt ätande. Mina funderingar kretsar kring huruvida mitt beteende överhuvudtaget är normalt, vad det kan bero på och hur länge jag kommer hålla på så här. Helt ärligt så känner jag mig inte dålig av det, inte av viktökningen heller men främst av att det kostar rätt mycket pengar (50-100 kr vanligtvis). Jag skulle verkligen uppskatta respons från någon som känner igen sig.

Har du provat att äta en mer ordentlig lunch för att se om suget att äta onyttigt efter middagen minskar då? Har man fått i sig för lite energi ökar risken att man överäter senare på dagen. Du kan också fundera på om det har kommit i samband med ökad stress eller liknande, eller om du kan se ett mönster i när eller varför du gör det. Det kan nog vara bra att bestämma dig för att tillåta dig något litet som du äter kontrollerat istället för det andra, så att det känns som att du får något istället för att bara ta bort. Om det börjar känna som ett riktigt problem tycker jag att du ska prata med någon, men det är ju jättebra att du i övrigt mår bra och att du inte kräks efteråt.


Tack så hemskt mycket för ditt svar! Nu har jag knappt varit hemma på flera dagar så jag har (nästan) inte återfallit i mina nya vanor. Ska fundera på dina tips och se hur det går den här veckan!


Studenten har ett bra svar. Som om kroppen hela tiden vill kompensera så att uttag och intag ligger nära varandra. För mig har det hänt att en knäckebrödssmörgås dragit igång ett okontrollerat ätande och skafferikollande en hel kväll. I vanliga fall äter jag ju inte ens bröd, och vet numera hur suget kan triggas igång av detta. Samma gäller för frukt...och all sorts godis såklart. Sött vill ha mer sött. Lycka till.


Hej trickbaby, Så bra att du börjar fundera över ditt ätande och beteende, men en myt som jag gärna vill slå hål på genast, är den att en ätstörning bara handlar om hets eller överätande och att kräkas. Det handlar också om känslor och tankar kring kropp, mat och ätande. Att gå till olika butiker för att köpa godis, dvs inte bli igenkänd är inte normalt. att inte ha kontroll över, och att kompensera med att tex hoppa över frukosten nästa dag eller äta en s,k nyttig lunch med enbart soppa eller sallad är vanligt bland de som har det knepigt med ätandet. Hur mycket och hur många gånger sportar eller rör du dig i veckan? hur går diskussionerna med vänner eller bekanta om vikt, mat o utseende? Ett okej ätande är att äta frukost, lunch och middag, samt ett mellanmål , dvs en frukt eller grovt bröd smörgås. Gör ett schema på frukost, lunch, middag och övriga tider, inför kolumner med tid, måltiderna, skriv tid, vad du åt eller om du hoppade över måltiden, vad du gjorde innan, hade du ett jobbigt telefonsamtal med en kompis eller chefen,? kändes det viktigare med en spännande film än att äta middag?. och viktigast hur kändes det innan, några timmar eller timmen, innan? var du uppjagad, ledsen, arg eller glad?. När kroppen inte får tillräckligt med proteiner och fett så vill den kolhydrater och fett, därför är såna reaktioner vanliga att äta socker och fett. ät en bättre lunch och middag, Omge dig med människor som du mår bra av. Mat är en mänsklig rättighet, inte något att bestraffa sig eller belöna sig med. jag föreslår dig att läsa Ana Martinez bok Trösta mig inte med en karamell, och Maria Hedes bok Evelyn spöke. De finns på biblioteket båda två. En auktoritet bland övervikts och Ätproblematik är Gunborg Palme ( förutom stefan Rössner) Hon har mottagning i stockholm. Se även anorexia och bulimiakontakt på nätet , det är en förening som finns över hela landet, jag som skriver detta har jobbat med ätstörningsproblematik i över 15 år. Lycka till


WilleJ, exakt samma sak drog igång det hela för mig (fast det var med rån istället för bröd). Tidigare har jag alltid varit rätt begränsad med alla typer av godsaker men nu var det som om alla begränsningar bara försvann. Jag fick verkligen ett toksug efter allt som jag hållit emot tidigare. Fragancia, tack för ditt svar!! Till att börja med äter jag alltid en normal frukost (juice, smörgås, te) och en i mitt tycke nyttig lunch som jag oftast står mig på fram till kvällen. Ändå brukar jag börja tänka på onyttig mat på eftermiddagen, vad jag är sugen på osv. De kvällar jag inte har någon aktivitet brukar jag oftast bara vilja komma hem, ligga i soffan med datorn och äta massa skräpmat. Det är det mest avkopplande jag kan tänka mig (om man inte befinner sig på en strand på Bahamas). Jag trivs med mitt jobb och mina kollegor, inte särskilt stressigt (snarare långtråkigt emellanåt). Humörmässigt har jag varit rätt ok, det svängde mer i mitt förra förhållande (singel idag). Jag har ett fyspass en kväll i veckan och en annan sportaktivitet på helgen. Annars brukar jag ofta välja trappor istället för rulltrappa, osv. Jag har ingen våg hemma men senaste gången jag vägde mig hade jag ett bmi på 22 nånting. Jag har gått upp lite senaste månaden, det är inte slutet på världen men visst har jag tänkt på att jag inte kan hålla på så här hur länge som helst. Tack för boktipsen och "dagboken", ska börja med det omgående.


Hej igen, Det låter faktiskt som om du hamnar på ett energiunderskott, eller kanske näringsunderskott. Bröd, juice och te är en stärkelse och sockerladdad frukost med rätt lågt fett och proteininnehåll, speciellt om du tränat kvällen innan. Jag skulle inte klara mig bra alls på den och jag tror att din kropp ligger på lite minus även efter lunchen (sammanlagt för dagen). Det här känner jag igen. Äter man för lite på dagen kommer "toksuget" på kvällen. Lägger man sig utan att fylla på så kan man knappt somna. Ofta hinner man äta aldeles för mycket innan det säger stopp och inte är det speciellt roligt heller. Mitt tips är precis som de andra skriver att äta en stabilare frukost och lunch (vet ju inte vad du äter till lunch?). Det betyder mer proteiner och mer fett. Omelett med tomat, skinka och smör är laddad med nyttigheter och ger ett stabilt blodsocker som exempel. Då kanske du slipper hamna på minus efter lunchen..?? Får jag länka så hittar jag mina ideér på www.lchfmat.com Mvh Wille

Annons
Annons
Annons