Forum Träning och motion


Antal kalorier enligt pulsklocka, stämmer det?

Hej! Jag är en mycket bastant kille på 140kg. Efter jobbyte så har jag äntligen kommit igång med att försöka komma i form, även om det lär ta lång tid... Men min fråga är, jag promenerar ca 5km / dag. En gång i veckan så försöker jag gå ett lite längre pass. Jag promenerar inte särskilt snabbt, 5km tar ca 1 timma och 20 min. Använder mig hela tiden av min Polar 800cx pulsklocka för att ha lite koll på saker och ting. Men kan det verkligen stämma att jag på ett promenadpass på ca 55 minuter förbränner 607 kcal? Det låter väldigt mycket... På 1 timma och 20 minuter så ligger det på 973 kcal. Förbränner jag mer pga min vikt eller hur fungerar det? Eller är klockan kass? :) Hjälp en oerfaren! :D Hälsningar Andreas

Hej Andreas :) Det låter ju verkligen jättemycket 973 kcal på en promenad som är 1 h 20 min ...jag är inte helt säker men efter vad jag har fått höra så förbränner en genomsnitts person ca 240 Kcal på en promnad ca.1.5h så det låter väldigt mycket men det kan ju vara möjligt jag vet inte riktigt men men ...


det finns ju diverse system på nätet som på ett ungefär kan räkna ut detta, och enligt dem förbränner jag ungefär dubbelt så mycket som en normalviktig person...skumt :)


Hej, Det funkar väl inte med kaloriräkning längre. Det var något man trodde förr, dvs att vi människor fungerade som en brännugn. Nu handlar det om olika hormoner istället. Hormonerna reglerar om vi ska LAGRA eller BRÄNNA. Är man stressad eller utsätter sig för fara utsöndras hormoner för att LAGRA (kortison och olika adrenaliner). Insulin är det kraftfullaste LAGRINGS-hormonet. När vi har höga eller sjunkande insulinnivåer i blodet är det LAGRA som gäller. Orsaken är att höga blodsockernivåer är skadliga (bl a amputation och ögonskador för diabetiker). Insulin ser ju till att få bort det höga blodsockret och då lagras det som fett för framtiden. Även musklerna använder blodsockret som sin energi. Har man då ätit något som utsöndrar mycket insulin innan promenaden så kommer din klocka att ticka på som vanligt, men du bränner inget fett. Insulinet har stängt av fettförbränningen från cellerna och jobbar istället med att lagra allt glukos (blodsocker) som fett, minus det som musklerna använder. Visst blir det en effekt av promenaderna, jäätebra för hälsan. Men om det ska visas på vågen gäller det också att tänka på vad man äter (i första hand). Mat som ger massor av energi och näring och ett lågt insulinsvar, som LCHF eller inledningen av GI är ett tips om du väger 140. www.kostdoktorn.se har en bra nybörjarsida om detta! Sten-Sture Skaldeman vägde drygt 145 och har skrivit "Ät dig ned i vikt" som handlar om detta. Lycka till! Wille

Annons
Annons
Annons