Forum Träning och motion


Ämnesomsättning

Jag vet inte om det här passar in här... Det känns som om min fråga rör psykiatri, övervikt, samt detta område. Och kanske fler? Saken är den att om mitt psykiska problem beror på det här så är det ju inte i första hand ett psykiskt problem. Och jag är inte överviktig. Däremot springer jag ca 5 mil i veckan. Därför dumpar jag mitt besvär här och hoppas att det blir någorlunda rätt. Min situation är denna: Jag springer. Alltid. Jag har löptränat mycket under tre års tid, innan det tränade jag kampsport åtta timmar i veckan. Jag har sämst aptit bland alla människor jag känner, och alla kommenterar på hur lite jag äter, och dessutom är jag extremt frusen. När andra sitter ute i badkläder kommer jag tveksamt utmasandes i en ulltröja och undrar vad fan det är frågan om. Blir jag kall, till exempel av en vinterpromenad, måste jag ha en värmekälla för att över huvud taget få upp värmen igen. Inte populärt bland vänner och bekata som får mina iskalla händer under tröjan. Ofta sover jag i en tjock tröja och dunsockor under mitt duntäcke och två filtar. I övrigt så har jag haft tendenser till deppression, under hösten led jag av nedstämdhet, vilket ledde vidare till tydliga tecken på psykisk ohälsa, och sedan ett år tillbaka har jag även dragits med panikångestattacker. Nu är det så att jag inte gått upp i vikt. Men jag misstänker att det beror just på att jag tränar så mycket. Och nu har mina psykiska besvär börjat göra sig gällande på nytt, och jag ska spendera nätter i tält under sommaren. Blir det kallt vet jag inte om jag kommer att få någon sömn alls, och risken är nog ganska stor. Är det någon som haft liknande problem? Kan detta vara ett sköldkörtelproblem? Kan jag få hjälp, trots att jag tenderat till ätstörningar? Läkare kanske inte skriver ut den typen av hormon till en tjugoårig kvinnlig, normalviktig träningsnarkoman? Men det är så jävla jobbigt att alltid frysa, att gråta för ingenting och så vidare.

Det jag kan komma på är att du ska se över ditt matintag både för värmen och för välmåendet. Kolla upp att du får i dig bra av detta för psykiska hälsan: - D-vitamin (solen, fisk, ägg och kött och mjölkprodukter) - B12 (kött, ägg och mjölkprodukter) - Selen (ägg, makrill, sill, lever mm) Öka på fettmängd i maten för att få upp värmen. Använd mer smör, grädde och creme fraiche i matlagning och aldrig lightprodukter. Allt det här är beprövat av folk som haft dina problem och det verkar fungera. Tidigare har dom ätit den kost vi fått råd att äta. Lättfil och musli, några mackor och ett glas juice till frukost byttes ut mot en omelett med bacon stekt i en stor klick smör. Då kan värmen och hälsan komma tillbaka. kolla diagrammet här (förstora bilden) så får du en inblick i var näringen finns att hämta (och var den inte finns): http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring Sen, om du orkar och har lust. Läs mer på samma sida. Mvh Wille


Glömde..Du kommer att få i dig mer omega-3 på sådan kost också vilket också är viktigt för den psykiska hälsan. Fisk (lax, sill, makrill) och ekologiska ägg är bra omega-3 mat. Sök på Mats Humble (mat för kroppen och knoppen)

Annons
Annons
Annons