Forum Träning och motion


Akut behov av råd vad gäller kost och hälsa

Hallå! Jag är en alldeles färsk medlem på den här sajten (netdoktor.se) och gick med av den enkla anledning att jag börjar bli alldeles för påverkad av min vikt bland annat. Jag har aldrig varit direkt tjock, men alltid haft kurvor som jag aldrig riktigt tyckt om. Vare sig min självkänsla eller självförtroende är direkt på topp vilket jag garanterat tror kan ha en del att göra med att jag har svårt att ta tag i exempelvis en viktminskningsprocess. Jag märker att jag mer och mer får panik över att inte hitta rätt i träsket av dieter, bantningsmetoder och kostråd. Jag vill inget hellre än att tappa några kilon för att dels må bättre och känna mig bättre. Jag är rädd att min panik över ämnet snart kommer att visa sig i dåliga handlingar vilket jag inte vill skall hända. Därför undrar jag om det finns någon som har tips på hur man diciplinerar sig och samlar sig för att gå ner i vikt. Hur gör man om man som jag ÄLSKAR mammas hembakta matbröd och kanelbullar och samtidigt har en riktigt svag självdisciplin och gärna håller kvar gamla vanor? Jag är i fruktansvärt stort behov av råd och tips! Please, help.

Hej! Jag hatar ordet banta!!!!! Jag har också kurvor men till skillnad mot dig så är jag stolt över att ha kvinnliga former. Det du kan prova är att sluta tala om för dig själv att du måste banta... Sluta med allt sött ät 6gånger om dan och ha en ätar dag i månaden,och med det menas att du får äta allt gott du vill en dag. Jag har gott ner 6kg sedan i Januari med denna metod. Lycka till: Kossarosa


Man behöver inte banta om man äter naturlig människomat. Tänk så här..är det här något som man kunde äta på stenåldern? Är det inte det så är det inte riktig mat. Du behöver inte räkna hur många gånger du äter. Ät alltid tills du är nöjd (inte övermätt) och ät när du är hungrig. Är du inte hungrig så äter du inte (av sociala skäl). Ät bara det som är näringsrikt och energirikt, då kommer kroppen att öka din förbränning istället för att gå ner i svältläge. Du kommer att känna hur mycket energi du får när du ger kroppen det bästa bränslet den behöver. Sök på LCHF eller läs igenom allt du orkar på www.lowcarbkost.com Lycka till!! Det är värt det kan jag lova. Jag har varit öveviktig länge och bantat ner mig några kilon varje vår för att sen gå upp alla dessa plus ett par till. För drygt tre år sen hittade jag LCHF, eller naturlig människomat och gick snabbt ned 22 kilo. Nu ligger jag stadigt på -20 kilo (normalvikt) och kommer aldrig att bli tjock igen. Med LCHF är man aldrig sugen eftersom man faktiskt "äter sig ner i vikt", enligt Skaldeman.


Du skriver: Hur gör man om man som jag ÄLSKAR mammas hembakta matbröd och kanelbullar och samtidigt har en riktigt svag självdisciplin och gärna håller kvar gamla vanor? Då undrar jag vill du verkligen gå ner i vikt? Att du har dålig självkänsla kanske inte beror på din vikt, försök rannsaka dig själv - se efter vad du verkligen vill. Har du inte viljan till det kommer du inte att lyckas i längden. Lycka Till //


Jag måste säga som Kossarosa att jag hatar ordet banta. Fan, när man inte blev som man skulle får man vara som man är!! Fast....man kan göra det bästa av det och åtminstone försöka sig på en sund inställning till mat. Att röra på sig är inte heller fel och att börja med promenader så man kommer igång är en bra start. Du skriver inte hur mycket du väger och det har vi sannerligen inte med att göra :-)! Det jag ville säga att har du bara några kilos övervikt och inte stoltserar som en halv elefant som en annan, så kan de där promenaderna varje dag + rätt kost göra underverk Lycka till


Det enda sätt att gå ner i vikt, och behålla den, är att sluta banta eller ta till kontiga dieter och idéer. Det låter inte alls flaschigt men sunt förnuft kommer man långt med. Det finns ju INGEN i detta land som vet eller har tillgång till bra mat. Då menar jag mat som passar för dig, din kropp och ditt levende. Det gäller som sagt att göra en livsstilsförändring, ett nytt sätt att äta, kanske nya saker att äta, nytt sätt att röra sig och ett helt nytt sätt att förhålla sig till allt detta. Det går, det är jag ett levande bevis på, både jag själv och de jag hjälper nu i min kostrådgivning. Det gör jag UTAN dieter, bantning eller uteslutning av råvaror eller matgrupper. Vad du än bestämmer dig för så önskar jag dig lycka till..


Hej. Jag älskar oxå min mors bullar och jag äter dom, det kan du oxå fortsätta med att göra, ibland. Som mie_66 skriver så handlar det om en långsiktig förändring och antagligen en förändring av din livsstil, det kan vara tufft men det går. Mitt tips som fungerar kanon för mig är att "tvinga" dig själv in i förändringen sedan kommer du få mycket svårt att ändra tillbaka till där du är idag. Sätt upp mål, anmäl dig till Tjejvasan, eller kanske Vasaloppet med en gång så får du utifrån din personliga utmaning anpassa din kost och träning utifrån målet. När du väl kommit in i din nya livsstil med kontinuerlig träning så är det helt ok med ett par goa bullar ibland. Ekvationen är enkel, gör slut på mer energi än vad som går in.


Hej. Jag instämmer med samtliga föregående talare! Uteslut ordet banta i din vokabulär, till att börja med! Om du nu känner att du tvunget måste tappa några kilon börja med att sätta upp små delmål. Ta några kilon i taget. Att sätta upp som mål att man skall gå ner 10-15 kilo är ingen bra strategi. Börja med 3 kilo. När du nått dit kan du ta 3 kilo till osv. Att falla i dietträsket är inte bra det heller. Börja röra på dig lite istället. Samma där, ta en kilometer varje dag de föst 2 veckorna och öka succesivt. Innan du vet ordet av knatar du på 1 mil om dagen :) Ät det du vill i måttliga mängder och bara när du är hungrig. Tricket är att lära sig vad som är hunger och vad som är "sug". Ät ofta och lite. Börja med en rejäl och nyttig frukost. Därefter ett mellanmål för att klara dig fram till lunchen. Ät en väl balanserad lunch och fram till middagen kan du gärna knapra i dig diverse frukter. Middagen kan du om du känner för det unna dig något extra och gott. Kvällarna kan vara lite jobbiga och "suget" sätter in. Drick lite och ta en smörgås och lite frukt. Ät inte för "tung" och fet mat. Tänk på att du alltid kan äte hur mycket frukt och grönt som helst. Visst kan du äta bullar om du vill, bara du tänker på att röra på dig lite extra! Lycka till


Det här är jättesvårt för mig att hålla mig utanför..Sorry men jag kan inte låta bli. Låt detta bli mina tips och gör sen din egen bedömning. Jag har efter 15 års jojobantande lyckats gå ner över 20 kilo och hållit vikte väldigt lätt i snart 3 års tid, så man kan säga att jag vet att det funkar. Det är dock inte säkert det funkar för dig och då är det bara att strunta i mina råd. Har du bara lite övervikt är det inte alls säkert att mina råd funkar alls. Här är dom ivarjefall. - Mät dig istället för att använda vågen så ofta och sätt upp mindre delmål, som redan nämts. - Ät hellre en mer stadig frukost som inte ger blodsockehöjning och strunta i mellanmålet, eftersom du inte kommer att behöva det. Enligt mig är en omelett på ett par ägg, en klick smör och lite paprika en nästan helt perfekt start på dagen. Drick bra med vatten till. - Ät gärna kolhydratfattiga grönsaker som växer ovan jord som broccoli, blomkål, vitkål men var försiktig med för mycket frukt under viktnedgången. Frukt innehåller delvis fruktos som inte kan användas av våra hjärnor utan det lagras direkt som fett. - Ät hellre protein och fett för uppbyggnad och underhåll av organ och muskler än en kost med mer kolhydrater och lite fett. Protein och fett ger större mättnadskänsla och stabilare blodsocker. Ofta är det när blodsockret sjunker som vi blir okontrollerat sugna och riskerar att falla dit. Protein och fett minskar denna risk och gör viktnedgången lättare. - Ät när du är hungring och sluta när du är ohungrig. Ofta räcker det med tre mål om dagen om dessa håller blodsockret stabilt. Det som händer är att du kommer att äta från kroppen istället. - Jag äter ofta kött eller fisk med en massa goda grönsaker och en god sås, hemmagjord på smör, ägg och creme fraiche eller vad man nu har. - Ta det lugnt och stressa inte. Denna kost är enligt många väldigt positiv för den almänna hälsan, men det sker inte över en natt. Ofta kan en del känna sig lite sega i skallen någon dag när kroppen ställer om till att förbränna fett istället för kolhydrater. När det väl är "inställt" så känns det jättebra för dom allra flesta. Här tror jag du hittar alla goda recept du behöver: http://www.lchfmat.com/ Obs! Till er som tycker annorlunda..Jag måste få skriva det jag tror på:-) Lycka till!!

Annons
Annons
Annons