Undvik skidskador

Snötäckta backar och fart på skidorna. Skidsemester är kul, men för många blir det en mardröm. Varje år kommer många svenskar hem från skidturen med skador.

Uppdaterad den: 2007-02-06

Annons

Oftast drabbas knän, fotleder, fingrar, nyckelben, medan mer allvarliga skador som till exempel skallskador tack och lov är mer ovanliga. Skadorna kan inte undvikas helt, men goda råd kan minska dem drastiskt. God förberedelse och försiktighet är nyckelorden.

Före skidresan

  • Träna balans.
  • Håll dig till utmärkta leder.&nbsp

Under skidresan

  • Se till att utrustningen är i god ordning.&nbsp
  • Ta en paus när du är trött.&nbsp
  • Åk inte ut i dåligt väder, lyssna på väderleksrapporten.&nbsp
  • Tala om vart du ska och när du räknar med att komma tillbaka.
  • Alkohol och skidåkning hör aldrig ihop.&nbsp

Styrke- och konditionsträning

Oavsett om du åker längdskidor, slalom, telemark eller snowboard är det viktigt att du är i god form. Är konditionen dålig blir man snabbare trött och får sämre koncentrationsförmåga. Det gör att skaderisken ökar.

Annons
Annons

Därför är det bra att träna regelbundet och ha en bra grundkondition, före skidsemestern. Träningen kan vara löpning,spinning, simmning, aerobics eller annan träning som du trivs bra med. Speciellt ska man tänka på att träna de muskelgrupper man använder vid skidåkning- först och främst lårmusklerna.

Balans och koordination

Förutom styrka och koordination är det också viktigt att man tränar balans och koordination. En balansplatta är en bra investering som också kan användas för träning av en stukad fotled.

Balansen kan även tränas utan balansplatta. Öva dig att stå på ett ben och böj knät upp och ner, eller gå och stå på tå. Övningarna kan göras svårare genom att stänga ögonen när du utför dem.

Annons
Annons

Yoga, som till exempel ashtangayoga eller poweryoga, är bra träningsformer för att öva upp balans mer regelbundet.&nbsp

När du kommer fram

När du är i backen eller ute i skidspåret är det viktigt att spara på krafterna så att du inte blir helt slut. Korta pauser under dagen eller en halv dags vila är en bra investering - både för att trötthet ökar risken för skador och för att det ska vara kul att åka skidor en hel vecka.

Var försiktig med att åka utanför märkta leder (off pist). Det kan vara frestande att utforska ny terräng, men många blir skadade eller till och med mister livet på grund av detta. Åk inte heller ut i dåligt väder. Lyssna på väderleksrapporten och se till att ha bra utrustning. Det är också en bra regel att ge besked om att man ger sig ut och när man beräknar att vara tillbaka.

Åk inte skidor om du druckit alkohol - då är du en fara för dig själv och andra!

Kom ihåg-lista

  • Sporttejp
  • Solkräm med hög solskyddsfaktor
  • Skavsårsplåster
  • Bra underställ
  • Vindtäta ytterplagg
  • Receptfria, smärtstillande tabletter
  • Solglasögon
  • Skidglasögon
  • Eventuellt karta och kompass.

Annons
Annons