Hitta motivation till träning!
Intervju | Träning och motion

Hitta motivation till träning!

Är attityd och inställning viktigt för att komma igång och för att lyckas med träningen? Och hur får man bort mamma-magen? Blossom Tainton-Lindquist svarade på besökarnas frågor i en chatt om motivation, träning och kost.


Publicerad den: 2011-02-16
Författare: Redaktionen, Netdoktor

Annons

Sig-britt: Hej jag har ökat cirka 10 kilo sedan i våras, blev då opererad för bc och äter därför en anti hormon tablett som ger viktökning. Slutade även röka så det gör säkert också viktökning. Nu till min fråga hur skall jag lättast bli av med vikten? Går på spinning en gång i veckan och Core en gång i veckan, har provat att springa lite men orkar inte så långt på grund av vikten. Äter bra tycker jag. Kan du ge mig ett råd? är 58år

Blossom Tainton Lindquist: Stort grattis till att du slutat röka. Hormonmediciner har ofta den effekten och svårt att få bukt med. Har du kollat vilket ämnesomsättnings typ du är?
Det finns ett sådant test i min tidning, Blossom Magazine. Viktigt att äta efter rätt typ. Bra om du kan röra på dig varje dag för att hålla igång metabolismen. Det behöver inte vara så länge, men bättre att träna ofta och lite än sällan och hårt. Vet inte om du ska äta tabletterna för alltid, men om det är så och de ger viktökning så finns det nog ingen lättaste väg. Precis som med träningen, ät oftare och mindre. Då hinner kroppen smälta och bryta ner maten lättare. / B


Marisan: Hej Blossom! Att träna har alltid varit det tråkigaste jag vet. Känner sällan motivation till att träna. Detta beror nog på att jag inte hittat någon träningsform som passar just mig. Nu är det så att jag behöver röra på mig då jag har en sköldkörtelsjukdom som bland annat gör mig stel och ger mig värk i kroppen. Min fråga är. Hur hittar man en givande och rolig träningsform och framför allt hur får man motivation till träning när man inte har någon ekonomi?

Blossom Tainton Lindquist: Hej! Det låter helt klart som en attitydfråga. Med den inställningen så kommer du aldrig att lyckas. Det är inte någon annan som ska få dig motiverad eller tycka att det är kul, utan du själv. Man hittar ingenting eller får något gratis utan det är lite jävlaranamma och disciplin som gäller. Det viktiga är att inte gå ut för hårt. Redan i duschen efteråt ska man längta till nästa pass. Då har du tränat på rätt nivå. Träning behöver egentligen inte kosta något om man skaffar sig lite kunskap. Även till dig rekommenderar jag gratis-sajten dinträning.se. Här kommer en rejäl spark i rumpan! /B


8505saro: Hej! Jag är en smal tjej som aldrig vart någon större träningsmänniska men som känner att jag behöver framförallt träna upp ryggen och hållningen, samt öka i muskelmassa. Jag vill verkligen inte köpa gymkort och gå till gymmet så jag satsar på att träna hemma med gummibandsövningar, utfall, situps och armhävningar, kan tillägga att jag är väldigt svag och använder inte några vikter i dagsläget. Jag tycker om att gå promenader samt att simma men jag undrar måste man gå till gymmet?

Blossom Tainton Lindquist: Nej, man måste absolut inte gå till något gym. Har du disciplin att träna hemma är det toppen. Kroppen bryr sig inte om hur omgivningen ser ut. Endast belastningen. Jag rekommenderar varmt Linus Johansson sajt dinträning.se. Där får du en stor bank med övningar. Han gör även program i Blossom Magazine. /B


M.P: Ge mig dina bästa träningstips för o få bort mamma-magen! Har ett gymkort där jag får träna alltifrån styrketräning, bodypump, bodybalance, zumba till och bara sitta där och dricka kaffe.

Blossom Tainton Lindquist: Det tar olika lång tid för olika individer att bli av med gravidmagen. Beror bland annat på ålder, hormoner, gener med mera. Egentligen all träning men se till att börja stärka magen inifrån. Core, pilates och dylikt är väldigt bra. Lite lugnare pass där du hinner med att hålla kontroll på "korsetten". Min rekommendation av de nu nämner är combon body balance och zumba. OBS, skippa kaka till kaffet! / B


Råger Mååre: Hej! Kan du ge mig något tips på bra övningar för att stärka svanken?

Blossom Tainton Lindquist: Du behöver förmodligen stärka hela korsetten. Det vill säga både rygg och mage. Ryggproblem kommer ofta om magen är för svag. Övningen "plankan" kan göras i många former från lätt till avancerad. Stå på armbågar och tår i 60 sekunder. Vila och upprepa sedan i 45 sekunder, sedan i 30 sekunder. Är det för tufft så stå på knä. Är det för lätt så lyft ett ben. /B


Torsken: Hallå Blossom! Jag skulle vilja ha bra övningar mot min ischias som strålar ut i baksidan av låret ner till knävecket. Det gör som ondast på morgonen, nerver i kläm från ländryggen enligt naprapaten. Har du några bra tips och ryggövningar mot detta??

Blossom Tainton Lindquist: Det gäller att skapa plats för nerven så därför är det bra att stretcha. Särkilt sätesmuskulaturen. Det finns även en bra övning som heter McKenzie stretch. I yogatermer heter den kobran. En bra grej är också att sitta/ligga på en golfboll. Då får du som en akupressur. Lägg golfbollen precis under området som smärtar. /B


Hungrig: jag har lättast att äta en strikt diet och följa en sorts träning vare sig det handlar om simning, promenader eller träning med vikter. Min kost brukar bestå i (kokt ris, tonfisk, blandade grönsaker(frysta) samt krossade tomater och en matsked olivolja till det. Det äter jag till lunch och middag. i övrigt äter jag 3-4 frukter om dagen (ej banan) jag brukar variera tonfisken med räkor, kokt torsk, makrill, skinka eller kokt kyckling. Jag är mjölkprotein allergiker så jag får inte äta mjölkprodukter.

Blossom Tainton Lindquist: Verkar som du får i dig för lite fett. Mer fett skulle definitivt dämpa din hunger och göra dig gott. Lägg på en-två klickar riktigt smör på maten!/B


Gäst59444: Jag ska springa tjejmilen i september. Det var åtta år sedan jag sprang senast. Bör jag komma igång snarast, eller kan jag vänta lite till? Det känns lite farligt att springa när det är is på gatan.

Blossom Tainton Lindquist: Ju snabbare du kommer igång desto bättre förstås. Men absolut ingen panik. Jag vet ju inte i vilken form du befinner dig, men du kan ju börja träna på annat sätt. Raska promenader, eller varför inte på löpband. Träna lite styrka och flexibilitet, till exempel i form av cirkelträning. I princip all träning gör det lättare att springa än ingen träning.
Lycka till/B


miax:
Hej på dig! Efter många års slöhet så har jag kommit igång och tränar 2-4 gånger per vecka sedan 2 månader. Har du något program att följa så att jag är i bra form till sommaren? Jag springer eller kör crosstrainer och styrketränar lite just nu.

Blossom Tainton Lindquist: Hej! Det finns alltid bra och enkla träningsprogram i Blossom Magazine i varje nummer. Eller så lägger du upp egna med hjälp av sajten dinträning.se
Kör på! /B


Gäst99871: Har du alltid varit så energisk och full av energi? Hur gör du för att hålla motivationen uppe att träna och leva hälsosamt?

Blossom Tainton Lindquist: Den bild du ser av mig är ju en proffsig medial bild. Självklart är jag inte full av energi jämt. Jag har också mina dagar och svackor. Men jag har gjort valet att utstråla energi och det kan du också göra. Vi bestämmer nämligen det själva. Det kan gå perioder då jag tränar mer eller mindre men mitt utgångsläge är att jag är en aktiv person. Ingen latmask. Jag unnar mig allt av livets goda. Är definitivt ingen hälsoterrorist. Men jag gillar god och nyttig mat. Är inte så förtjust i skräpmat och helfabrikat. /B


Gäst41258: Vad är mest effektivt, att börja träna eller dra ner på portionerna? Om jag äter mindre och nyttigare, kan jag strunta i att träna då och ändå gå ner i vikt?

Blossom Tainton Lindquist: Det beror på. Personligen är jag alldeles för glad i mat för att inte äta ordentligt så jag tränar hellre mer. Det fina i kråksången är att när man tränar så blir man automatiskt mer sugen på nyttig mat. Men är du av den andra typen så visst, då får du vara hårdare på kostsidan. Vilket som är mest effektivt är väldigt individuellt och det beror ju förstås också på hur rörlig respektive stillasittande du är i dagsläget och hur bra eller dåligt du redan äter. /B


Islime: Hej! Vill träna oftare men får rejäl träningsvärk, andra och tredje dagen är värst. När jag kör mina övningar känns det ingenting. Jag har fibromyalgi och annan muskelvärk och passet är utformat av sjukgymnast. Det är jättesvårt att träna lagom!! Hur ska jag göra för att orka träna tre gånger/vecka istället för endast två?

Blossom Tainton Lindquist: Träna oftare och mindre. Gärna lite varje dag. Kör en kvart om dagen. Prata med din sjukgymnast. Kanske behöver passet justeras. Bästa boten mot fibromyalgi är rörelse. Men mjuk sådan. Så det är viktigt att inte köra för hårt. Prova olika former /B


Gäst12022: Jag vill gå ner 15 kilo till sommaren. Hur gör jag det? Vart ska jag börja? Vad ska jag äta och inte äta? Hur mycket måste jag träna?

Blossom Tainton Lindquist: För att kunna ge dig individuella råd skulle jag behöva veta väldigt mycket mer om dig och din situation. Men generellt sett så bör du komma igång med aktivitet 5-6 ggr i veckan. Powerwalk eller stavgång är mycket bra start. Kombinera med enkla styrkeövningar och rörlighetsträning. Ta reda på vilken ämnesomsättnings typ du är. (Test finns i Blossom Magazine) Det kommer att hjälpa dig oerhört mycket. Undvik mjöl och socker helt och hållet. 15 kilo är dock väldigt mycket på så kort tid. Min rekommendation är att du tänker 1 kilo i taget. Det blir mycket lättare då. / B


Gäst13774: hej undra hur jag ska finna motion att känna gnistan att gå upp till skolan. Det bör väl fungera bra för mig som är diabetiker, att äta mellanmål även som alla andra jag vet oväsentlig fråga men jag titta på dig kan du så kan väl jag..

Blossom Tainton Lindquist:  Precis så ska du tänka! Kan hon så kan jag. Jag har också förebilder som jag tänker på när det känns motigt. Då tänker jag hur de skulle ha gjort i situationen. Då får jag en kick. Se dig själv som du VILL se dig själv. Motivation är inget man hittar. Det kommer som en belöning när man presterat./B


Gäst80757: Hej Blossom, hur länge bör man hålla sig till ett specifikt träningsschema innan man byter för att få bäst effekt?

Blossom Tainton Lindquist: 6-8 veckor är en bra periodiserings tid. /B


Snurris53: Hej!!Jag är 58 år och 176 cm lång. Jag är mycket överviktig, väger 101 kilo. Har gått upp 30 kilo på 16 år på grund av fel kost, tröstätning, godis, jobbar 100 procent natt och har högt blodtryck som jag har medicin för. Har bestämt mig för att nu får det vara nog med fel mat och inaktivitet. För tre veckor sedan slutade jag med godis och snabbmat. Har börjat med att gå stavgång 5-6 dagar i veckan 30-90 min/gång. Hur många kalorier kan jag äta/dag om jag ska gå ner något.

Blossom Tainton Lindquist: Hej! Bra jobbat. Jag gillar inte att räkna kalorier. Tycker det är ett trubbigt instrument som inte tar hänsyn till kvalité på maten. Tänk att tre av dina portioner inte ska vara större än två knytnävar och mellanmål max en knytnäve. Däri ska balansen vara rätt mellan protein, fett och kolhydrater. Inget mjöl och socker. /B


Ohörsam: Jag väger ca75kilo, är 163cm lång. Jag vill gå ner 15kilo men på lång sikt. Jag skulle faktiskt vilja veta om det finns något sätt att räkna ut hur många kalorier jag förbrukar i dagsläget och sedan få uträknat hur mycket kalorier en person med min längd stoppar i sig som väger 60 kilo. Och sedan vill jag veta hur lång tid det verkligen skulle ta att gå ner dessa 15 kilo om jag sänkte min kalorinivå till detta. Jag är inte intresserad av någon snabbantning. Finns det uträkningar för detta?

Blossom Tainton Lindquist: Ja, det finns det. Men som sagt jag gillar inte kaloriräkning. Vad är en kalori?  Inget man kan ta på. Tror det finns en sida som heter Kostdagboken.se Där håller de på med sådant om du vill hålla på med matematiken. För min del handlar det mer om rätt balans mellan protein, fett och kolhydrater samt livsmedel av hög kvalité /B


62an: Hej. Tränar tre dagar i veckan spinning och bodyattac. samt promenader. Behöver även gå ner ca 10 kg. Vad skall man äta för att få effekt. Har ätit enligt GI i ett halvår men inget händer, gick ner ca 2 kg men sen stopp.

Blossom Tainton Lindquist: GI passar inte alla Du behöver hitta ditt eget sätt att ät som passar din ämnesomsättningstyp. Gör kosttestet i min tidning, Blossom Magazine

Tack för mig och kram till er alla / Blossom


Annons
Annons
Annons
Annons