Fibromyalgi och fysisk träning

Fysikaliska behandlingsprinciper är en viktig grund i behandlingen av all långvarig smärta, inkl fibromyalgi. Men den måste anpassas både till individen och till varje tillfälle. Lika viktig som den gradvisa upptrappningen av träningen är, är den anpassade vilan mellan träningsintervallen.

Uppdaterad den: 2008-08-29
Författare: Reumatikerförbundet

Annons

Kroppen måste hinna tillvarata dosen, annars kan effekten bli den motsatta och risken för skador ökar i stället.

Bortsett från att man förbättrar sina musklers kapacitet så ökar skelett, ligament, senor och brosk sin hållfasthet. Dessutom förbättras lung- och hjärtkapacitet och som sidoeffekt känner man sig mer harmonisk. Kroppen har ett eget morfin som kallas endorfin. Endorfiner bildas av nerver i ryggmärgen och kan blockera smärtan innan den kommer upp till hjärnan och vi blir medvetna om den. De är en slags stresshormon som snabbt utlöses vid akut smärta men som också frigörs vid fysisk träning eller vid en del behandlingar som till exempel akupunktur.

Sjukgymnasten kan hjälpa patienten med fibromyalgi att komma igång och hjälpa till att ge ett motionsschema för framtiden. Som alltid är uppföljningen viktig. Utför man rörelser eller tränar fel kan den goda effekten utebli och aktiviteten i stället skada.

Annons
Annons

En god kondition är en investering i framtiden. Det är aldrig för sent att börja röra på sig. Även låg grad av träning ger på sikt utdelning. Bassängträning är ett skonsamt sätt att träna både muskler och leder. Uppvärmd bassäng mjukar upp och förbättrar rörligheten, funktion och styrka.

Egenvård, där man inte är bunden till sjukgymnast, kan ske i form av promenader, cykling som inte ger stötar eller vattengymnastik där vattnet ger ett mjukt motstånd utan belastning. All ökad fysisk aktivitet ger ökad näringstillförsel till kroppens olika strukturer, ökad cirkulation, ökad kondition och ork, förbättrar koordination och balans.

Sjukgymnastik

Sjukgymnasten kan med sin arsenal av metoder också hjälpa till att finna bästa möjliga behandling. Smärtlindring kan fås med avlastande ortoser (ledskydd) och skor, rörelseträning i och utanför bassäng. Värmebehandling kan innebära värmeinpackningar, vibrationsbehandling eller ultraljud. Ibland kan kyla hjälpa. Med akupunktur eller TENS (svaga elektriska impulser) kan man blockera smärtsignalerna.

Annons
Annons

Att lära sig avspänningsteknik kan förhindra att spänningar leder till smärta. Metoder som handlar om kroppsmedvetenhet är ofta till hjälp. Tanken med dem är att man ska lära sig hitta tillbaka till det rörelsemönster man hade som barn och på så vis skona lederna.

Arbetsterapi

Arbetsterapeuten har också en viktig roll att spela i jakten på smärtlindring. Hjälpmedel och ledskyddsundervisning, som ger kunskap om avlastning vid olika aktiviteter, är aldrig fel. Arbetsterapeuten kan hjälpa till med utprovning och anpassning av en mängd olika hjälpmedel. Det kan löna sig att aktivt leta efter just de verktyg som gör att man kan fortsätta med en favoritsysselsättning, trots betydande sjukdomsaktivitet eller funktionshinder.

Precis som sjukgymnasten, är arbetsterapeuten en av de personer som bäst kan bedöma smärta och föreslå praktiska lösningar för att förebygga felställningar och funktionsnedsättningar.
Arbetsterapeuten, tillsammans med patienten, kan göra en bedömning av problem och möjligheter i dagliga aktiviteter och, utifrån svaren på en mängd frågor, föreslå lösningar som kan passa den enskilde personen. Inte minst förslag om hur sysslor kan utföras på ett mer skonsamt sätt. På arbetsterapin finns också ett stort urval av olika hjälpmedel både för hemmet och arbetet. Allt från en enkel kapsylöppnare eller rätt vinklad kniv till avancerade anpassningar av datorn.

Att bli informerad, och att informera sig om alla möjligheter som finns, är viktigt för att sjukdomen ska inkräkta så lite som möjligt på livet. Det handlar om livskvalitet. Ett begrepp som innehåller just, och endast det, som var och en inbegriper i sitt eget liv. Din livskvalitet kan inte bestämmas av någon annan.

Det är viktigt är alltid att ta tillvara de hjälpmedel och redskap som kan underlätta vardagspåfrestningarna.


Annons
Annons