Forum Övervikt och följdsjukdomar


Vem kan man lita på?

Hej. Det vimlar av olika, motsägelsefulla, metoder som vill gälla för att stärka hälsan. Enligt lågkolhydratmetoden ska man gärna nå så nära nollgränsen som möjligt i intaget av kolhydrater samtidigt som ca 80 % av kosten ska bestå av fett. Dessutom ska man undvika fiberrik mat. Jag har precis köpt boken Doktor Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll. Men är det helt riskfritt, eller hellre, är det till fördel för min hälsa att utesluta kolhydrater och fibrer till förmån för fett och protein? Jag som frågar är i behov av att gå ner några kilon och skulle satt i gång för länge sedan om det inte var för alla dessa miljoner metoder och modeller för "bästa hälsa" som florerar. Med lågkolhydratmetoden där frukt, grönt, fibrer, minsta lilla kolhydrat samt motion saknas låter väldigt tveksamt för mig. Kan det verkligen vara bra för hälsan?

Gör det enkelt, så enkelt du kan. Strunta i dieter och metoder och kör den gamla och hederliga tallriksmodellen. Se till att få i dig bra fetter, bra proteiner och lika så bra kolhydrater, gärna i form av fullkorn, de mättar bättre. Säga vad man vill om tallriksmodellen, den håller livet ut och det är just livsstilsförändrigar som gör att man blir starkare och slankare. Äter du av cirkelns alla delar riskerar du heller inte att få för lite av något kroppen behöver. För du vill väl ha en kropp och knopp som fungerar?! Använd dig gärna av matlådan här på sidan, den är superbra. Lycka till önskar jag dig.


Tack för ditt svar, Mie. Det är just dit jag ville komma att det finns ett beprövat sätt att nå fram till god hälsa. Det är dit åt jag lutar nu, att äta sunt och återuppta träningen. Lycka till du också!


Mie_66 gav bra svar tycker jag. Du får tänka på att alla dessa företag som säljer produkter och böcker vill tjäna pengar. Nu när svenska folket är fetare än någonsin så ska man inte underskatta detta intresse att tjäna pengar på folks desperation. I princip varje dag kan man se någon reklam för hur man snabbt ska gå ner i vikt. Gynna dem inte genom att gå på deras knep. De bryr sig inte om hur det går med din vikt. De bryr sig om att tjäna så bra med pengar som möjligt. Varför betala för att gå ner i vikt när man kan klara av det med vanlig mat och motion. Jag blir äcklad av alla dessa företag som försöker sko sig på vår fetma.


Du är inne på en viktig tanke där, nämligen att många av de olika teorierna går ut på att tjäna pengar. Det här med hälsa och övervikt m.m. är en lukrativ bransch! Men det enkla och sunda vinner säkert i längden.


Gå ner några kilon? Har man bara några kilon att gå ner så kan man svälta sig ett tag. Visserligen går man upp igen när man börjar äta mat igen, men man får ju känna sig smal ett litet tag i alla fall. För att gå ner i vikt och hålla vikten finns det bara en väg att gå, Lågkolhydratkosten. Tallriksmodellen har åstadkommit mer övervikt än någon annan diet. Att det har blivit synonymt med "sund kost" är bara ett tecken på att livsmedels- och läkemedelstillverkarna lyckats med sin lobbying. Äter man kolhydrater (sockerkedjor), oavsett sort, så höjer man blodsockret och insulinhalten i blodet. Detta gör att kroppen kör på kolhydraterna först och sparar på fettet, oavsett sort på kolisarna och mängden fett. Insulinet är en kraftfull fettlagrare. Evolutionsmässigt var detta en fördel på hösten, när det gällde att lägga på sig fett inför vintern och lägligt nog så fanns det sockerrika bär att äta på hösten. Svenska livsmedelsverket säger själva att kolhydrater inte är en essentiell nutrient, vilket fett och protein är. Man klarar sig mycket bra även om man bara äter fett och protein. Att kroppen behöver kolhydrater är riktigt, men bara i en liten mängd och det kan kroppen tillverka av fett och protein. Finns alltså ingen risk att äta Lågkolhydratkost. Det enda som kan hända är att man börjar äta "sund kost" och då går man ju upp igen. Se gärna på sidan Kolhydrater.ifokus.se för mer råd och info. Finns många att fråga till råds där.


Håll er gärna på just Kolhydrater.ifokus i stället för att jaga anhängare överallt. Tallriksmodellen har inte gjort någon fet. Att folk gått upp i vikt, i synnerhet under senare tid, beror mycket på att våra liv ser helt annorlunda ut nu än det gjorde tidigare. Vi rör oss inte alls lika mycket nu och kroppen är gjord för att arbeta. De som följer och äter enligt tallriksmodellen går inte upp i vikt. Att folk gör det är bara skitsnack. Det är de som inte följer den som går upp i vikt, oavsett om de äter för mycket av fett, kolhydrater eller proteiner. Bara för att man sedan länge rekommenderat tallriksmodellen samtidigt som folk går upp i vikt har inget med varandra att göra. Som sagt, det är inte de som äter enligt tallriksmodellen som går upp, det är de som inte gör det. Bara för att något är rekommenderat är inte detsamma som att alla äter enligt den.


Oj, nu trampade jag visst på några ömma tår. Tänkte be om ursäkt för det, men nu var det "Benedictus" jag svarade och inte dig, så jag förstår inte varför du ska ta åt dig. Starka ord var det i inlägget. också. "Håll er på Kolhydrater.ifokus och jaga inte anhängare"? Ja sånt kan man få höra när man vägrar följa den stora massan som blint litar på myndigheters kostråd, dåligt underbyggda som de faktiskt är. "Bara skitsnack att de som följer tallriksmodellen går upp i vikt" och " bara tillfällighet att Tallriksmodellen och fetmaepidemin började samtidigt"? Ja, är man blåögd så är man. Det värsta, men tyvärr det vanligaste, tillmälet är dock att "det är de som inte följer Tallriksmodellen som går upp i vikt". Ja visst, skyll på de överviktiga. Det är deras fel, eller hur? Endera är de för lata eller för dumma som inte följer kostråden, för råden kan ju inte vara fel, det har ju det stora, visa Livsmedelsverket bestämt. Jag tror att det som de överviktiga är urless på att höra uttalanden som "ät sunt, ät mindre och rör på dig mer". Jag tycker att folk ska ta ansvar för sitt eget liv och för sin egen kropp och därför behövs det kunskap. Den kan man söka lite överallt. Mitt eget tips är att titta på Kolhydrater.ifokus.se och se om det finns nåt bra där. Anhängare eller ej, det ska var och en själv bestämma, låt ingen annan bestämma för dig.


Nejdå, inte en enda öm tå trampade du på och inte heller tog jag åt mig. Jag är bara så less på militanta antikolhydratare då jag blivit hotad av en del från just kolhydrater.ifokus. Och det enbart för att jag ifrågasatte deras sätt att äta samt att jag fortsatte med min kostrådgivning med framgång! Jag har dessutom synat det senaste undersökningen som visade att just lågkolhydratkost skulle vara världsbäst. Märker då att beställare av testet kommer ifrån Atkins! Det tycker jag är lite småroligt när ett av skälen till att tester som visat annat brukar dissas genom att de skulle vara lika köpta ifrån industrin, Livsmedelsverket eller liknande. Studien hade heller inte så många deltagare och inom varje grupp fanns det enorma variationer på nedgången i kilon. En del hade till och med gått upp... I alla grupper! Men jag håller med dig om att det är ett eget ansvar man måste ta och jag har aldrig skyllt ett enda dugg på överviktiga, det kan du bara glömma. Min förhoppning är att vi i stället ska börja tänka förebyggande och inte vänta på den dag då övervikten redan är ett faktum. Då har vi mycket att vinna, inte bara i kilon utan också i övrig hälsa. Vilket föresten itne heller finns med i den senaste undersökningen! Så trampa på du, mina tår har du missat med flera meter...


OK, ett svar till, sen får det vara bra. Att skriva "det är de som inte följer den (Tallriksmodellen) som går upp i vikt ....", tycker i alla fall jag är att skylla på de överviktiga, men kanske de överviktiga har samma åsikt som du, vad vet jag. Jag förstår att det är den israeliska studien som var publicerad i NEJM du menar. Riktigt att den var delvis stödd av Atkins Research Foundation, men också av Nuclear Research Center Negev och av Ben-Gurion University, så misstanke om ev fusk ska väl falla på de övriga också då. Jag tycker i alla fall att den här studien verkar vara mer trovärdig än de studier man läst, där det bara är läkemedelsföretag som betalat och där medverkande forskare är konsulter åt samma företag. Påstående att studien inte visar övriga hälsoaspekter är väl inte riktigt sant. Dom tittade på blodfetter och CRP, glykerat hemoglobin bl a och lågkolhydratkostarna hade bäst värden, alltså blev friskare. Det lustiga i studien (eller rättare sagt olustiga) var att lågfettskosten var sämst i allt. Bättre viktnedgång och bättre hälsa, vad mer kan man begära. Visserligen använde dom lågfettsdieten som förespråkas av AHA, som kanske är ännu mer fettskrämd än Livsmedelsverkets Tallriksmodell, men skillnaderna är nog inte så stora. Jag håller med om att förebyggande arbete är viktigast, men där framhåller jag kolhydratrestriktiv kost som överlägsen, både mot framtida övervikt, men också för att förebygga metabolt syndrom. Ha de.


Som du ser är envar salig i sin tro.. Grunden är fortfarende enkelt matte - gör du av med fler kalorier än du får i dig, går du ner i vikt - får du i dig fler kalorier än du använder, då går du upp. Sen har olika dieter olika bivirkningar som är mer eller mindre hensiktsmässiga. Oftast är det långsiktiga sådanne, som inte diskuteres. För min egen del är det nog vanligt mat, i lagom portioner som gäller kombinerat med motion. Det kommer att hålle för mig i längden. Det som passer dig får du själv hitta - men tänk på att resultatet är bäst om du hitter något som du gillar och ett sätt som du vill leva på resten av livet. En kortsiktig diet, som ger snabbt resultat är ganske värdelös, om du sen äter precis som förrut efteråt, då blir du en jojo!


Mitt inlägg tidigare handlade just om sund kost. Konstigt hur en kostmodell som infördes för bara en 20-30 år sedan har fått en sån status att man behöver bara säga sund eller balanserad kost så förstår alla att det är Tallriksmodellen man menar. Vad är det för sunt med den? Många studier den senaste tiden har visat att drar man ner på kolhydraterna och ökar fettet så går man ner i vikt och förbättrar många hälsoparametrar såsom blodfettbalansen och inflammationshalten i kroppen. Sen är det ju så att man behöver ju inte tillhöra någon sekt eller betala någon en massa pengar för att minska på kolisarna och öka fettet, det är ju bara trams att påstå det. Det viktiga att tänka på är att man bör ju se på den kosten som en livsstil och inte som bantningsmetod. Återgår man till den vanliga kosten så får man tillbaka sin vikt, förståss (gör man som man alltid gjort så får man det man alltid fått). Det eviga tjatet om energi in och energi ut som ska bara i nån sorts balans, är också fel. Det visar studier på både råttor och människor. Man kan inte strunta i kroppens sätt att behandla olika matsorter, människan är inte någon maskin som man tankar med si och så mycket bensin och kan sen köra visst långt, oberoende på om man tankat på OK eller Shell. Äter man kolhydrater så ökar man fettinlagringen och tvärtom om man minskar på dom, så enkelt är det. Så ät sund naturlig kost och rör gärna på dig också om du vill, men det är kosten som är viktigast öfr att gå ner i vikt. Och tro för guds skull inte på mig eller någon annan utan skaffa kunskap själv genom att läsa på olika hemsidor och forum, inte bara denna. Lycka till.


Vad du tjatar.. ) Det bästa med tallriksmodellen är just att den ser olika ut för olika behov. Vill du ner i vikt så drar man ner på just kolisar och lägger till grönsaker. Se inte tallriksmetoden som något statiskt, det är det ingen annan som gör...


Ursäkta om jag verkar tjatig, men har man provat nåt bra som man vill dela med sig av till andra ,så är det lätt att det blir så. Kul i alla fall att vi är överens om att dra ner på kolhydraterna när man vill gå ner i vikt. Att Tallriksmodellen är ett flexibelt begrepp har gått mina ögon och öron förbi. Eftersom "alla" säger man ska äta enligt Tallriksmodellen (punkt), utan att specificera vad som ska ingå, så trodde jag i min enfald att det var just Livsmedelsverkets Tallriksmodell man menade, men nu vet jag ju att det finns olika Tallriksmodeller, så nu ska jag sluta tjata om det. Mitt förslag till viktnedgång är fr o m nu att man ska äta enligt Tallriksmodellen, med så lite kolhydrater som möjligt och istället öka fettet (mättat, naturligt fett) och ev proteinet tills man blir behagligt mätt. Att ersätta kolhydraterna (jag antar du menar pasta och ris och så) med grönsaker är ofta bara att byta mycket kolhydrater till lite mindre, så det tror jag inte funkar, men det kan vara en bra början för att prova på. Väljer man sedan kolhydratfattiga grönsaker och lägger en liten klick smör uppepå så blir det ju helt perfekt. Så ser min Tallriksmodell ut. Prova gärna.


Skippa läsk, godis, kakor,snacks+snabbmat (pizza,pommes,korv mm) det kan ni två väl stå gemensamt eller? Genomsnittsvikten i Sverige skulle nog vara lägre om inte förbrukningen av dessa varor skulle vara så stor som den är?

Annons
Annons
Annons