Forum Övervikt och följdsjukdomar


Tunnhårig

Hej allihopa! Jag har till min sorg insett att mitt hår tunnats ut väldigt mycket. Jag vet inte riktigt när detta skett. Jag klippte håret ganska kort för drygt ett år sen och tänkte nu växa ut det till det långa hår jag brukar ha men nåt har hänt. Mitt hår har tunnats ut till nästan hälften av vad det en gång var. Jag har inga kala fläckar eller så men det hela håret har tunnats ut och jag ser i hårbotten att det är glesare. Otäckt! Jag vill ha mitt tjocka hår tillbaka. Kanske är det ärftligt, min mamma har ganska tunt hår och hade nog lite tjockare hår när hon var yngre. Eller kan det vara en hälsoeffekt? Jag äter mycket godis men äter samtidigt ganska bra mat (dock lite sämre och mindre regelbundet än förr). Nu har jag börjat massera min hårbotten ett par ggr i veckan i hopp om att det ska stimulera blodcirkulationen och därmed hårväxten. Jag har egentligen aldrig trott på sånt men nu VILL jag verkligen tro på det. Jag ska skärpa mig med kosten och se till att äta bättre också. Kan håret komma tillbaka tror ni? Någon som upplevt samma sak? Jag har t o m funderat på att gå till nåt sånt ställe där de hjälper män som börjat bli tunnhåriga att få håret tillbaka (laser tror jag de använder). Inte för att jag blivit kal som sagt men jag saknar mitt långa hår. Tips och erfarenheter please!

Jag tror att sånt är ärftligt. Kollar man in kvinnors huvuden ute så verkar det vara ganska vanligt att vi tjejjer är som karlarna, mer och mer tunnhåriga....... Jag märker själv samma sak. Då brukar jag säga till mig själv att det kunde vara värre. Man får vara glad så länge man är frisk i övrigt. Bli inte lurad av en masa skit som de säljer i affären. Min mamma testade allt som fanns i affärerna. Det slutade med att håret kom aldrig tillbaka utan plånboken blev lika tunt som håret. Kan du inte gå och göra nån håranalys eller till läkare och kolla blodet om det är något som fattas? STTOR peppkram från mig!!!!!


Om jag vore du så skulle jag be att få ta prover för att se om du har vitaminbrist av något slag. Har för mig att vissa brister kan orsaka tunnare/glesare hårväxt


Häromkvällen funderade jag på NÄR jag började tappa hår och kom på att det sammanföll med när jag slutade äta p-piller. Jag åt Diane och Yasmin i drygt 5 år för att jag hade problem med acne. Just dessa p-piller (egentligen inte klassade som p-piller så vitt jag vet) är bra för hud och hår och ges bl a vid hudproblem. Hur som helst så googlade jag lite om dessa p-piller och fann att fler drabbats av håravfall efter att ha slutat äta tabletterna. Enligt någon dermatolog berodde det på att dessa p-piller innehåller väldigt höga nivåer östrogen, vilket gör att kroppens egen östrogenproduktion minskar. Östrogen är tydligen viktigt för håret så när man slutar äta tabletterna har man nedsatt östrogenproduktion och en del tappar då hår. Enligt detta resonemang skulle håret komma tillbaka när den egna östrogenproduktionen kommer igång igen, men för en del gjorde det inte det. Jag slutade äta dem för snart 2 år sen men håret verkar inte vara på väg tillbaka. Hormoner verkar vara viktiga för håret. En bekant fick efter ca 50 år med spikrakt hår lockigt hår då hon började äta kortison. Det är kanske inte detta som gjort att jag tapat hår men jag ska definitivt forska vidare i saken. Jag vill ha mitt hår tillbaka :o(


Är en av de tunnhåriga. Har fått bekräftat att jag har en liten överproduktion av manligt könshormon, vilket ger mig ökad kroppsbehåring och mnskad huvudbehåring. (Superskumt och mycket irriterande!) Tror därför absolut att det kan ha med hormorubbningar att göra. I ditt fall kommer det sig säkert av p-pillren i andras fall kommer det sig säkert av viss genetik.

Annons
Annons
Annons