Forum Övervikt och följdsjukdomar


nötter nötter nötter...

Jag vill också äta smarriga nyttiga musli bars och annat som finns ute i handeln... var finns sånt som inte innehåller nötter av ett eller annat slag..Nån som vet ???? Tacksam för tips....

Prova att göra egna... ) Här bjuder jag på ett recept men du får ta bort nötterna. Ingredienser 100 g smör eller margarin 1 dl socker 1 msk sirap, ljus eller honung 5 dl havregryn 5-6 torkade aprikoser, hackade 2 msk sultanrussin eller vanliga russin 0,5 dl hasselnötskärnor grovhackade (uteslut nötterna) 2 msk pinjenötter eller rostade solrosfrön ½ tsk kanel 1 msk vetemjöl Tillagning Sätt på ugnen. Mät upp smör eller margarin, socker och sirap i en kastrull. Sätt den på svag värme tills fett och socker smält. Blanda havregryn, aprikoser, russin, hackade nötter, pinjenötter, kanel och vetemjöl i en bunke. Häll över den smälta sockerblandningen och blanda väl. Lägg bakplåtspapper i en ugnssäker form, ca 20 x 30 cm. Bred ut massan och pressa ner den ordentligt, glöm inte hörnen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter. Tryck till blandningen igen och låt den svalna lite. Ta upp papperet med kakan och markera 12 eller 24 bitar. Låt dem kallna och skär loss dem. Förvara i tät burk.


Ett till Ingredienser: 3 dl fiberberikade havregryn 1 dl sojamjöl 1 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 2 krm salt 1 dl torkade tropiska frukter, finhackade 3/4 dl sirap 1 msk ljus rapsolja/jordnötsolja/mild olivolja 1 msk limejuice, pressad 1/2-3/4 dl vatten 1. Blanda havregryn, sojamjöl, vetemjöl, bakpulver och salt noga med en elvisp. 2. Tillsätt de tropiska frukterna, sirapen, olja, limejuice och vatten. 3. Blanda ordentligt. Om det är svårt att få degen att hålla ihop kan du tillsätta en extra matsked vatten. 4. Forma på bakplåtspapper till en stor kvadrat, cirka 1 centimeter tjock. 5. Grädda i cirka 25 minuter och låt därefter svalna en kvart innan du skär baket i 10 bitar.

Annons
Annons
Annons