Forum Övervikt och följdsjukdomar


Morgon promenader

Skulle behöva lite rådgivning! Jag har sedan ca 3 veckor tillbaka börjat ta raska promenader före frukost i ca 60 min. Sedan dess har jag tappat lite drygt 4 kg, vilket känns bara bra eftersom jag har en hel del jag kan bli av med. Men när jag läser runt här och på andra forum så verkar det som att en sån viktnedgång inte är hälsosam, utan 1-2 kg / månad är "normal" viktnedgång. Jag är fundersam om jag gör något fel och om det isåfall kommer slå tillbaka snart? Hittils har jag bara mått bättre än jag gjorde innan träningen satte igång, och dessutom varit betydligt piggare och mer aktiv. Ändrade också kostvanor i samma veva till att börja äta frukt och nyttigare mat på ganska så fasta tider. Tacksam för hjälp!

Hej Jag har hört att man tappar olika fort i vikt. De som har mer övervikt går ner mer i början än de som har mindre. Vet inte om det stämmer in på dig. Om du får i dig de kalorier som du ska ha varje dag ska det inte vara några problem. Tänk bara på att äta så du får i dig alla vitaminer och mineraler. Sedan måste du se till så att du får i dig tillräckligt med vätska, några liter varje dag - speciellt när du motionerar så mycket. 0,5-1 kg i veckan tror jag är rätt normalt, ligger man över det är det väl bara bevis på att man fått igång förbränningen. Glöm inte styrketräna också! Musklerna bränner fett men är ju bra att ha i vardagslivet också.


Det är absolut ingen dålig nedgång och ingen fara alls med det. Dels går man ner lite fortare i början men till slut planar det ut och kan till och med upphöra ett tag för att sätta fart igen. Dels så brukar man räkna med att män tappar mer vikt per vecka än kvinnor gör. Orättvist! *S* Sen beror det även på hur mycket du har att gå ner i övrigt. Det beror även på hur du levt tidigare. Har du varit stillasittande och helt plötsligt börjar med morgonpromenader är det klart att du går ner. Så fortsätt gå du, så länge du trivs och mår bra. Lycka till /Mie


Tack för svaret! Jag har nog varit ganska stillasittande tidigare, och dessutom ätit väldigt onyttigt (ofta fet mat nattetid). Kan därför tänka mig att det är en del "lätta" kilon att få bort i början när man ändrar livsstil så radikalt. Men det är den period som jag anar vara påväg snart som jag är lite rädd för, när jag tappat dom 7-8 första kilona och ska ge mig på dom extrakilon som suttit där sen tonåren började.. Ska jag då öka till att gå 2 timmar varje morgon och lägga till styrketräning eller ska jag fortsätta som jag gjort och bara vänta? Och vad för form av styrketräning ska jag köra och hur ofta? Skulle gissa på att jag har ca 25-30 kg jag kan tappa, så jag har lång väg att gå. Tacksam för alla svar!


Om du gillar att promenera tycker jag att du ska fortsätta med det så länge du går ned. Sen kan du väl komplettera med styrketräning? Det gäller ju att du gör av med mer energi än du tar in, det är ju det som är hela grejen. Fortsätt äta bra och röra dig så ska du se att det går fint. Sen kommer du säkert kommai svackor ibland, men då ärdet bara att fortsätta! :)


Du ska absolut inte toköka din motion för att gå ner snabbare. Det allra viktigaste när man börjar träna från att ha varit otränad är att inte dra på sig en skada det första man gör - det är väldigt lätt hänt, även om man "bara" går så kan man lätt överbelasta knän och hälsenor. Sen sitter du där med ditt taskiga knä eller fot och har svårt för att fortsätta träna, och då har du verkligen skaffat dig problem. Gå lagom alltså, med bra, stötdämpande skor! Gärna i terräng om du kan, för underlaget är mjukare samtidigt som det är mer utmanande för hjärtat och balansen. Trägen vinner i längden - inte den som är duktigast av alla i en månad. Börja GÄRNA styrketräna, för det ökar förbränningen enormt mycket, i synnerhet för män som lättare bildar muskler, men styrketräna lagom. Gärna med resistensband eftersom det minskar skaderisken drastiskt jämfört med "skrot". :) De finns i olika styrkor och man kan ta med dem överallt, och de kostar inte mycket alls. Var inte orolig för att du tappar mycket i början, det jämnar snabbt ut sig och är ingen fara om man har stor övervikt att ta av. Efter ett tag kommer du förmodligen att tappa ett kilo i veckan, plus minus ett par hekto.


Ta det lugnt .Hur skulle det kunna vara farligt.I början går det fort sedan kan det bli svåra platåer men bekymra dig inte .Känns det bra så tackar din lågade kropp för den härliga motionen.Lyssna på dig din kropp punkt och slut.Grattis till ditt nya liv.


Tack för svaren! Fram tills jag var ungefär 18 år så höll jag på med hockey, fotboll och fler sporter så min kropp har rätt bra grundstyrka. Känner också att jag vet ganska bra vad min kropp klarar av så jag får väl utgå mest från det! Givetvis har jag också bra, fräscha skor som gör träningen mycket bekvämare. Något jag tycker alla ska investera i som håller på med "nybörjarmotion" :) Vad gäller styrketräningen så är kanske bästa då att jobba med egen kroppsvikt på framförallt mage rygg och ben? Istället för att sätta igång med bänkpress, benpress och all världens övningar med tunga vikter jag körde tidigare. Jag tänker mig för att hålla koncentrationen på att bränna fett och inte bygga massiva muskler? Eller blir det samma effekt hur jag än gör det? Skulle även vilja ha tips på nyttiga maträtter som en stundentinkomst har råd med i längden? Tacksam för all hjälp!


Det låter som en jättebra idé att jobba med den egna vikten när du styrketränar. Och att träna ryggen är ju väldigt viktigt ur hälsosynpunkt också, den ska bära en hel del. Glöm inte att stretcha! :) Billig mat är ju bönor och linser i torrvikt, kostar nästan ingenting och har jättebra näringsvärden. Det finns garanterat hur mycket recept som helst på grytor med sojabönor, kikärter och linser på nätet. Strömming och sill är billig, miljövänlig och nyttig fisk med bra omega-3-värden. Tonfisk på burk är billigt men inte speciellt miljökorrekt. Kött vet jag inte så mycket om, och överlag är ju kött dyrt, både ur miljö- och plånbokssynpunkt...


Fick plötsligt en känsla av att jag kanske inte är så nyttig när du räknar upp vad man bör äta.. :) Jämfört med hur jag levt tidigare så är ägg, sallad, kött, fullkornspasta, havregrynsgröt och fiberrikt bröd en stor förbättring. Och framförallt att måltiderna äts på regelbundna tider och inte småäts hipp som happ! Tack för alla tips!


Nästan varje morgon under 2 månader har jag promenerat i ca 45 minuter före frukost. I öronen har jag haft ljudet från min mp3spelare med inspelade böcker. Jag har konsumerat 5 romaner, fått massor av frisk luft och träffat rådjur, rävar och fasaner förutom hundar och katter. Jag har gått ner 1,5 kg men minskat ca 3 cm runt om. Jag mår bättre och hoppas att jag kommer att fortsätta.


Jättebra jobbat funny. Det är verkligen härligt att ta morgonpromenader, både för kropp och knopp.

Annons
Annons
Annons