Forum Övervikt och följdsjukdomar


mindre kalorier än rekomenderat?

Jag har inte använt matlådan så länge men varje gång så "säger den" att jag äter för lite kalorier. hur kommer det sig? det står att om jag äter -600 kommer jag minska men nej nej.. inget händer.. och det är ungefär så jag har ätit hela tiden..i hela mitt liv.. :) så hur kommer det sig att med ett ca 1600 kcal intag om dagen håller samma vikt när det står att för en som mig skall äta 2600 kcal för att behålla samma vikt? jag är lite förvirrad..

Matlådan passar tydligen inte alla. Den är alltför matglad. Sen tycker jag inte man skall skippa kolhydrater för vi kan faktiskt inte leva utan dem. En del av dem är socker och socker skall man undvika. Viktiga funktioner i kroppen är beroende av glykos som fås från kolhydraterna. Kroppen omvandlar kolhydrater till glykos och det är inte samma som "socker". T.ex har jag långvarigt levt på dropp, i flera månader, det är glykos och det blir man definitivt inte fet på. Man blir bara skinn och ben, det vet jag och alla andra som levt längre tid på glykos. Fett däremot och socker är det man skall undvika. Kolhydrater är inte bara kolhydrater rakt över, det finns snabba och långsamma. Undvik snabba kolhydrater med högt GI men GIär inte heller att lita på. Fett är inte heller samma som fett. Allt är 100% fett men de olika fetterna är olika farliga. Animaliskt och naturligt duger men inga kostiga saker som transfetter. Proteinerna skiljer sig också, det finns protein som är bättre än annat. Ät som matlådan rek fast lite mindre.


Jag går ner 2 kg/vecka och jag följer i stort matlådans rek utom att jag äter avsevärt mindre kalorier, under 50% av rek En sak du kan prova är att sätta dina aktiviteter till sömn 24 timmar. Då får du fram ditt basala behov. Vad som behövs för att leva bara, utan att röra sig. Där står jag still i vikt men drar jag av lite därifrån så minskar jag i vikt trots det är förhållandevis mycket kolhydrater men de är långsamma. Lågt GI. Jag har även provat på Skaldemans ägg o bacon och det kommer jag aldrig att försöka igen. Jag har även ställt en fråga till Annika Dahlquist som hon inte har besvarat. Jag frågade vad jag skulle vinna på att lägga till fett eller protein till den kost jag äter nu. Så, low carb ger jag inte mycket för, det är totalt värdelöst och ev farligt. Men att äta för lite är ju farligt det också. Men allra farligast är att vara fet så ..... det är bara att välja, det minst farlig. Det är livsfarligt att leva. >Man kan t.o.m dö av det.


Här är min fråga till Annika Dahlquist som hon inte har kunnat besvara. Den frågan kanske du klarar av? (Jag undrar om jag kan öka mitt kaloriintag med fett utan att detta får negativa konsekvenser? Rek är ju i lchf 1g protein per kilo kroppsvikt, det är en lite bit kyckling eller en lite burk tonfisk. Minimalt med kolhydrater? Det ger väl runt 70E% fett.) Jag äter 700-1000 kcal, basal 2300 och borde äta 3500 kcal. Jag blir mätt på 700 kcal men kan smygäta nåt men det är då av maten, inget godis. Behöver tydligen 3 huvudmål istället för 2. Max 1000 kcal. Kolhydraterna måste jag ju ha men annat är det ju om jag inte tål dem. Före påsk hade jag varit på 1500 kcal diet mer än 7 år så jag är van att äta lite och ändå lägga på 1 kg vaje år. Nu har jag dock gått ner ngt sedan påsk, trots påskmat men jag äter ju bara hälften (av hälften)och har dessutom börjat cykla ganska hårt jämfört med vad jag är van vid. Kan jag bara öka mitt kalori intag med fett utan att det ger negativa konsekvenser? Skrivet av Björn på 05 april, 2008 kl. 13:49 #


Så kolhydrater är inte nödvändiga? Även grönsaker är kolhydrater. Hela kroppen behöver glykos och det får vi ifrån kolhydraterna. Du är den enda LCHF som kan avstå från kolhydrater. T.om. Annika och Skaldeman medger att kolhydraterna behövs men de reducerar det till "ovanjord grönsaker". Styrketränare som kör hårt med LCHF tar 2 kolhydratdagar i veckan för muskler och förhoppningsvis en lite skvätt till hjärnan och andra viktiga organ. LCHF ger råd men frågar inte efter hur jag lever och vad jag äter. Utan svar på de frågorna kan man inte ge några råd om dieten. Matlådan är väl det enda gratis program som frågor delvis om vanor och vad jag äter. Blir vi sjuka och inte kan äta normalt så får vi glykos. Det är det som behövs för att upprätthålla livet. Kroppen kan inte framställa socker. Kolhydrater innehåller inte socker, de innehåller stärkelse som kan omvandlas till olika sockerarter. Det socker som är farligt är vårt vanliga vita industriellt framställda sockret. Av kolhydraterna gör kroppen glykos, inte socker. Det finns olika sorters "socker" olika slag "kolhydrater" olika slags fett o proteiner. För att kunna diskutera måste man ange vilka kolhydrater eller vilka sockerarter man talar om och detsamma för fetter och proteiner. Frukt är inte "socker", de innehåller fruktsocker och det kan vara både bra och dåligt. Ingen LCHF:are väljer bort frukt helt. Men oavsett om man äter frukt eller #kolhydrater", äter man för mycket av det så blir man fet. Allra farligast är fett och vitt socker. För viktreduktionen som vi egentligen håller oss till här är det viktigt att hålla blodsocker nivån på en jämn och normalt låg nivå. Då gäller det att undvika socker och snabba kolhydrater som snabbt kan höja blodsockernivån. De långsamma kolhydraterna ger en långsam tillförsel av glykos på samma sätt som när man får dropp på sjukhuset. Glykos är vårt naturliga och huvudsakliga bränsle. Keton är ersättningsbränsle som tas till vid svält. .... oc


Du började ju här med att skriva "skippa kolhydraterna" men då inkluderade du inte grönsakerna bland kolhydraterna? OK, vilka kolhydrater anser du då att man skall skippa och vad skall de ersättas med? Är frukt kolhydrater? Eller är kanske grönsaker bestående av fetter och proteiner? Eftersom proteinintaget är begränsat så måste minskat kolhydrat intag kompenseras med ökat fettintag. Ja, såvida man inte minskar kaloriintaget. Tillbaka till min fråga till Annika som hittills ingen LCHF:are kunnat svara på. Vad vinner jag på att öka fettintaget när jag redan är på lägsta nivå med kolhydraterna? Jag äter bara ca 700 kcal totalt/dag. Hårt kroppsarbete på det. Jag är attså LC men inte HC. Jag vill veta vitsen med att äta mängder med fett. Resultatet är att man kommer till samma slutpunkt oavsett vilken teori man äter efter. Det är att minska kaloriintaget. Lever man på minsta möjliga kalorimängd så måste man vara noggrann med kvaliteten på maten. Många klagar på att de inte går ner i vikt med LCHF och svaret de får är, ät mindre. Samma svar här om man följer matlådan. Kruxet är att äta så man håller blodsocker nivån på en naturligt jämn och låg nivå. Dessutom skall man får i sig bästa möjliga näring. Vi kan leva utmärkt många månader på enbart glykos. Normalt får kroppen sitt huvudbränsle glykos ifrån kolhydrater. Samma svar oavsett vilken metod man äter efter, det gäller att minska kaloriintaget om man vill minska i vikt. Frågan kvarstår, vad vinner man på att äta fett om man redan är inne i low carb pga lågt kaloriintag? Minska kolhydratintaget är en sak men att ersätta kolhydraterna med fett ....... Det är ju helvrickat. Det enda fettet gör är att öka kaloriintaget och saboterar viktnedgång. Varför äter du så grymt mycket fett? LCHF:are äter minst 50E% fett. Men du är kanske ingen äkta LCHF:are?


Det här är kopierat från Annikas frågelåda där det finns en mängd obesvarade frågor, bl.a min fråga. Energiprocent, Livsmedelsverkets rekommendation om endast 30E% från fett är helt taget ur luften, och alldeles för lågt för att få bästa hälsa. Det vet alla vi som äter mer än 50E% naturligt fett och mår fantastiskt bra. Skrivet av Annika D på 28 april, 2008 kl. 17:48 #

Annons
Annons
Annons