Forum Övervikt och följdsjukdomar


Liluna. Jag Har En Fråga

Liluna: Jag måste bara fråga dig en sak. Tycker du att det är bra att man skall äta choklad bara ibland? Eller inte alls? Vilka tider är det vid tex. Jul då man kan få äta lite? Hur gör man då vid dom andra högtiderna som Påsk Och midsommar? Vad går gränsen för Lyx?

Jag tror att det är något man måste bestämma själv, utifrån vad man tycker man mår bra av och hur viktig hastigheten i ens viktnedgång är. :-)


Jag kommer nog att ha lite godis till tex. vid Jul det är en stor grej för mig förknippat med mycket mat och lite gott. Och kanske ev Påsken men hur jag gör vid midsommar det är frågan? Midsommar är inte förknippat med något speciellt mer än sill och potatis och då kan man lika väl vara utan.


Glömde en sak. Att vid födelesdagar så kan man också tillåta sig att äta lite glass. Vi har det som tradition.


Är själv väldigt sträng - följer ML kalorivärde strikt varje dag. Ibland överskrider jag och då är det för att jag är hungrig (extra smörgås eller banan). Inte för att jag vill äta något onödigt. Så här strikt har jag kört sedan i mitten av november och nu precis som när jag viktväktade 1999, ger det resultat=14 kilo. Jag har sedan i nov, ätit 4 chokladpraliner vid jul. När min mamma fyllde år i jan, åt jag en tårtbit som var ung 2-3 cm på bredaste stället ute i kanten. "Tårt-strängen" åt jag för att få känna att jag hade smakat (och för att slippa sällskapets tjat om att jag var överdriven) men det smakade alldeles för sött - jag min sötsaksgris hade ändrat smaklökar när jag varit ifrån sötsaker-Hurra! Påsk = ett glas vin, men om jag lägger till något extra, ser jag till att jag fått plats med det inom mina 1300 kalorier/dag. När min unga dotter hade fött sitt första barn, var jag så upp i varv och tokigt glad och allt nöjligt, så jag gav mig hän åt en dubbelskotte... och DEN fick inte plats i matlådan. Men det bestämde jag fick göra - DEN gången. Ingen fler gång, på MYCKET länge, hehe Skillnaden nu, mot när jag var med i Viktväktarna, är att jag inspirerats av GI-kost och väljer livsmedel med LÅGT GI-VÄRDE (det finns tabeller på nätet om man söker), äter MINDRE KOLHYDRATER och MER PROTEIN och håller mig på det visat mättare. Jag äter inte heller lika mycket frukt, som då. Man blir helt enkelt mindre sötsugen på sån kost. Vad är det för fel att äta mycket frukt kan man då undra - jo för MIG som gärna blir sockerberoende... blir FÖR MYCKET frukt - en sockertriggare som jag inte vill ha. Men jag har inte slutat äta frukt helt - jag åt helt enkelt för mycket förut. Jag gör gärna en fruktsallad med vaniljvisp till fredagskvällen. På midsommar kommer jag att se hur jag ligger till med övrigt, jag äter den vecka. Äter man mat med lågt kalorivärde veckan före, kan man visst unna sig något på midsommaraftonen. Nu tar tecknen slut i denna ruta...


När man är konsekvent och ser resultaten komma, blir man väldigt motiverad att fortsätta. Då blir det mindre och mindre viktigt, att äta det man ätit tidigare. Min stora motivation är förslitning i ett knä och jag känner att inga frestelser i världen ska sabba min förmåga att kunna gå! Det finns också diabetes i släkten, som gör mig rädd. Det här med att inte äta godsaker, så är ju en sak själva viktminskningen - att äta mindre kalorier än man förbrukar för att gå ner i vikt. Men en nog så viktig sak är det mentala: Man bestämmer sig i huvudet, att "det här är inte för mig", mer än några gånger per år och då kan jag unna mig och NJUTA av det... inte äta för att jag är ledsen, glad, stressad, eller av vana. Det är så man måste fortsätta sedan också - när man har gått ner. Jag vet ju hur det blir om man återgår till gamla vanor = man går upp igen. "Been there, done that - worned the långfranskaing t-shirt" som man brukar säga. Var och en har sin motivation. Om man hittar orsaken till önskad viktminskning och fokusera på det, så kommer det gå lättare att hålla sig till sin plan. Ett tips: "Att se snyggare ut", brukar inte hålla så länge som motivation har jag märkt... till slut tänker man "Jag skiter väl i hur jag ser ut - så ytlig är jag inte" Då är hälsoskäl, välbefinnade o.s.v. mer gångbara motivationstriggare. Lycka till och kom ihåg att det här är mina erfarenheter... allt passar inte alla. -)


Man får visst inte skriva vilka ord som helst här: min mening "Been there, done that, worned the f.... t-shirt" blev väldigt konstig i inlägget ser jag hehe...

Annons
Annons
Annons