Forum Övervikt och följdsjukdomar


Kaloriförbränning

När man ska gå ner i vikt , så måste man förbränna mer kalorier än man stoppar i sig men måste man träna 2 timmar per dag för att bli av med 1200 kcal , eller hur mycket bränner man när man så kallat lever sin vardag, promenad till busssen med mera. hur mycket bränner man på en dag ungefär utan att "träna ett pass"? någon som vet ?

Det här är det nog ingen som vet, men vi har väldigt många tror att dom vet! En person förbränner sina 3000 kalorier helt utan motion. En annan lyckas inte gå ner på 1600 kalorier inklusive motion. Uttaget eller insättningen av energi från våra reservdepåer styrs av olika hormoner. En stressad kropp utsöndrar hormoner för att LAGRA, vilket gör att den stressade bränner betydligt mindre än den osrtessade. En som äter för lite utsätter sig också sin kropp för stress och förbränningen går ner. Det gäller att försöka få en trygg kropp. Tänk lite extra på detta. Då kommer vikten att normaliseras i lagom takt. Det du frågade efter finns säker på nätet, men det kan du hitta själv om du tror på det. Ha det superbra:-)


Hej! En ungfärlig siffra för kvinnor är 2000 kalorier om dagen utan träning och stå still i vikt. En normal rörlig person-vad det nu är år 2010. viktigt är att man inte går under basalomsättningen den kan du kolla på nätet, det är det antal kalorier du gör av med genom att bara leva. Går du under den så sänker sig omsättningen för att spara för din överlevnad. Man blir kall om händer och fötter, huvudvärk, irriterad mm . Det allra bästa är att äta vas tredje timme, mindre mål, för en "vanlig" kvinna ca 1500 kalrier(beroende på nuvarande vikt och längd-är man mycket överviktig kan man äta 2000 kcal och ändå gå ner) Men mellan tummen och pekfingret brukar man säga 1200-1500 kcal då orkar man också röra på sig. Träna 2-3 ggr i veckan, även om jag nu tycker man ska peta i sig lite mer de dagar man tränar. Träningen ska inte bara vara för att göra av med kalorier...Hitta en form du tycker är rolig! Dans, yoga, promenader med ev ljudbok/musik, simma, gym, aerobics-vad som helst-bara det blir av. Man går ner ca 0,5 kilo i veckan, vilket är en bra takt. Testa själv, går du ner mer än 1 kilo veckan går det för snabbt. Det tar på muskler, och psyke, man blir lätt sjuk/förkyld. Tar du alternativet med 0,5 kilo i veckan går du ner 2 kilo i månden dvs ca 20 kilo om året om man tillåter lite utsvävningar vid jul. Under detta år kan du då dessutom leva ganska normalt, helt enkelt hitta en levnadsstil som håller i längden. Jag har inte en aning om hur mycket du behöver gå ner, men är det 5 kilo så är de borta till sommaren! Utan att du fått svälta-för det ger bara en jojo effekt-du går upp igen + lite till om du går ner för snabbt. Lycka till!


tack så mycket för svaren! metoden ovan verkar vara super bra, men det är det att jag vill gå ner 10 kg till sommaren och måste därför krydda på lite känner jag... Jag har surfat runt pånätet och hittat en del inforrmation om kaloriförbränning med mera. Men en del är olika och det är beräkningar för vuxna , så jag känner mig inte så säker på vad som är rätt... =)


Vill bara tillägga.. Det allra bästa är att äta var tredje timme...om man äter mycket sockerkedjor eller mindre fett, ja. Äter man lågkolhydratkost, som ju många som vill gå ner i vikt numera äter, ja då äter man oftast bara 3 gånger per dag med ett 5-7 timmars intervall. Denna studie skriver kostdoktorn om idag, bara en i raden där lågkolhydratkost är bättre: http://www.kostdoktorn.se/njutmetoden-spoar-fettsnalt-och-medicin


Kaloriförbränningen är avhängig vad och hur du gör när du tränar. Ex.vis konditionsträning med tuff löpning alt att dansa bugg i 160-tempo så förbränner man ca 450 kcal på 30 min. Väljer man att "lyfta skrot" så ser förbränningen ut på ett annat sätt. Aftonbladets Viktklubb.se har bra tabeller.

Annons
Annons
Annons