Forum Övervikt och följdsjukdomar


Hur gå ner och hålla vikten?

Hade tesen ”om du bara äter mindre än du förbrukar” fungerat så hade alla lyckats. Tyvärr fungerar inte kaloritänket. Kroppen är inte en förbränningsmotor utan en överlevnadsmaskin, den anpassar sig efter tillgång. Underäter du kommer kroppen att sätta på ”SPARA” och ”LAGRA” Kroppen behandlar inte heller 1000 kcal från kolhydrater på samma vis som 1000 kcal fett eller proteiner. Välj mat som gör dig mätt – fett och proteiner. Välj mat som kroppen kräver för sin överlevnad – fett och proteiner. Välj mat som ökar fettförbränningen – fett. Välj mat som ger din kropp byggnadsmaterial för att hålla dig ”nyrenoverad” var dag – proteiner. Välj mat som vi är skapta för så fungerar kroppens signaler bäst (som t ex mättnad o hunger) – naturligt fett, kött, fågel, fisk, ägg och grönsaker. (japp, vi är även skapta för frukt och bär. Ät dem, när de finns i naturen och du kan plocka dem själv) Välj bort mat som skapar fettinlagring genom insulinpåslag – kolhydrater. Välj bort den mat som stoppar/minskar fettförbränning – kolhydrater. Välj bort mat som skapar ”sug” p g a blodsockersvängningar och beroende – kolhydrater. Välj bort mat som blockerar mättnadskänslorna – söta kolhydrater. Välj bort mat som kroppen inte är skapt för och därför inte har signaler för att hantera – mjölmat, pasta & flingor i alla former. (ja, potatis & ris kommer från naturen men tyvärr finns de i fri tillgång och vi rör oss inte tillräckligt för denna enorma mängd som vi stoppar i oss) Proteiner och fett används till en massa saker i kroppen och är livsnödvändiga för oss. Kolhydrater används bara till tre saker. Hjärnan, immunsystemet och som turboenergi. (=träning) Kroppen är smart. Den kan bygga kolhydrater (glukos) av vissa delar av proteinerna och av viss del av fettet. Så hjärnan och immunsystemet får alltid sin näring även om du äter kolhydratsnålt. Om du äter mer kolhydrater än du tränar bort bygger kroppen mättat fett av dessa och lagrar i bilringen. Så ät dig ner i vikt på fett och proteiner samt grönsaker ovan jord. Ät dig mätt! Få i dig fibrerna från 2 msk hela linfrön per dag. Antioxidanterna får du från lök, paprika, nötter, svamp, te mm. Plus att din kropp kräver mindre antioxidanter nu när den största anledningen till oxidation försvinner - mjölmat och socker. Behåll vikten genom att fortsätta äta den nyttiga mat som kroppen är skapt för och som den mår bäst av. Varför gå tillbaka till den kost som skapade problemet från början? De flesta, kanske alla, överviktiga personer överäter kolhydrater och många är helt klart kolhydratberoende. Om inte på flingor & mackor, så på frukt. Att säga till en kolhydratberoende ”att du kan äta lite av allt” är som att säga till en alkoholist ”klart du kan ta ETT glas vin”. Hade en överviktig kunnat hantera det som skapar suget hade hon/han INTE varit överviktig. (Samma tanke som: Hade en alkoholist kunnat hantera det som skapar suget hade han/hon inte varit alkoholist.) Ta i stället bort det som skapar suget! Skrivet på www.kostdebatten.se av Anna Hallén, Kostrådgivare

Annons
Annons
Annons