Forum Övervikt och följdsjukdomar


Hjälp- jag är sockerberoende!

Hej, jag vet inte vad jag ska ta mig till... jag är "sockerknarkare". Jag lider av övervikt och jag vet att det beror på att jag äter för mycket socker. Godis, kakor, bullar, glass m.m. jag kan bara inte låta bli. Jag får verkliga abstinenssymtom, som en alkoholist. Hur ska jag lyckas bryta mönstret? Har Du lyckats, hur gjorde du?

Hej, Jag lyckades med detta när jag började med Low Carb High Fat för snart 3,5 år sedan. Redan efter någon dag hade jag inga problem att gå förbi godishyllan. LCHF gör ju att man får ett stabilt blodsocker. Den mat man äter ger långvarig mättnad och inget drivande hungersug. Det som händer efter någon (kanske lite seg) dag är att kroppen lär sig att förbränna fett. Ofta har man ju lite väl mycket av detta på mitten av kroppen och den energin kommer aldrig att ta slut:-) En som bloggar bra om detta är Anna JD Jacobsson med "Vägen från 137 kilo" som man hittar på www.lowcarbkost.com. Här hittar man också kostdoktorn som har bra nybörjarsidor och även mer vetenskapliga om LCHF. Detta var mitt tips..funkar garanterat kan jag lova:-) Mvh Wille


Tack Wille för ditt råd, jag har hört talas om denna kost men inte riktigt vågat mig på att prova den. Kosten innehåller ju ganska mycket fett och då är jag rädd för att det slutar med att jag äter både socker och fett... och då blir det ju liksom fel... Jag har inget sug efter fet mat, men däremot söt mat... och jag är rädd för att jag inte kommer att kunna låta bli den söta maten i alla fall... Kram MistyA


Lite fetare mat kan göra att sockersuget håller sig borta. Är kroppen nöjd så klarar man sig lättare från detta. Allt som höjer blodsockret snabbt gör att vi blir snabbt sugna på mer, ofta sött. Det handlar inte om att äta "jättefett", utan att se till att den mesta delen av energin inte kommer från kolhydrater, dvs sockerkedjor. En omelett på två ägg, lite tomat, paprika, lite ost och en klick smör är ett exempel på en bra frukost. Fullt med näring och energin kommer främst från fett och protein. Många går ner till normalvikt bara genom att ändra sin frukost. Den kanske får dig att slippa lite sockersug till långt efter lunch. Finnst det förresten söt mat?..Det måste vara frukt isåfall eller potatis, trots att det inte smakasr sött så är det för kroppen som den sötaste efterätten.


För min del sitter det i psyket. Jag är inne på min andra sockerfria dag och vet att det bara är att "härda ut" tills det är ett normalt tillstånd som känns rätt. Det är klart att a och o är att äta rätt (själv tänker jag till exempel fortsätta äta fullkornspasta osv i rimlig mängd) men i grund och botten handlar det om att ha bestämt sig. Har du bestämt dig?


Hej för de första så tycker jag att du ska prova kromtabletter sen äta regelbundet och börja äta lågkolhydratkost ,dricka tillräckligt med vatten sluta med lightprodukter och frukt för de trigga igång sötsuget och hungern ,de har hjälpt för mig sen kan du be din läkare skriva ut reductil

Annons
Annons
Annons