Forum Övervikt och följdsjukdomar


Hej jag är en missbrukare...

Jag är en missbrukare. Men törs inte kontakta beteende medicin. Mitt missbruk är inte droger, tobak eller alkohol utan något vanligare - stopp-i-munnen missbruk. Jag har haft problem med en särskild sorts läsk. Drack upp mot 2-3 liter om dagen, mådde ju förstås därefter med insulin hopp hit och dit och kände liksom hur tänderna frätte bort. Så jag bestämde mig för att bryta - och valde att trappa ner med hjälp av en annan läsk. Jaha, då var jag uppe i en dryg liter om dagen av den nya läsken. Inser ju förstås att detta är vansinne och bestämmer att sluta med den. Detta innebär naturligtvis att jag blir trött. Sockerhalten åker ju ner drastiskt om jag kapar all läsk... så bara en gång ...eller kanske två gånger ... eller ja ja nån mer gång tänker jag att jag köper en energidricka för att liksom mota Olle i grind. Behöver jag säga att jag knappt tar mig igenom en dag utan energidricka nu... minst en gärna tre... Jag vet att jag har (det är uppenbart eller hur) en beroende personlighet men jag har inte kunskapen att krossa den. Jag vet också allt logiskt som att avstå från sånt som är skadligt. Att inte ha det i huset. Att försöka med positiv affirmation... men hela tiden känner jag längtan, en stor coca cola med is...bara den här gången? Bara en enda gång... det är ju nyttigare än alkohol eller hur? Finns någons sorts hjälp - jag behöver inte kostlära, jag behöver inte information om vad motion innebär... jag är missbrukare, jag behöver hjälp med att handskas med mitt beroende... var finns den hjälpen?

Hej, Du är fast i ett jobbigt beteende men det positiva är att det går att lösa. Först måste du tänka om lite. 1. Människor är inte trötta och sugna på läsk för att dom har ett stabilt och lågt blodsocker, utan bara för att ett högt blodsocker sjunker. Lösningen blir att ALDRIG HÖJA SITT BLODSOCKER (haha, brukar inte skriva med versaler) 1. Högt blodsocker gör att FETTFÖRBRÄNNINGEN ÄR AVSTÄNGD. Vi går alltså omkring med en massa lagrad energi på magen, men vi kommer inte åt den. Lösningen tror jag definitivt är kostlära, typ Bitten Jonsson eller Martin Ingvar (jag förespråkar lågkolhydratkost www.alltomlchf.se). Motion kan faktiskt ge motsatt effekt, dvs göra att man blir super sötsugen. Alla borde slösa bort lite tid med att kolla på denna. Gärna fler gånger. Först då förstår man vilket gift läsk och energidrycker verkligen är för våra kroppar. Vi ger inte våra barn sprit, men läsk går bra. Det är i stort sett samma sak. Socker: Den bittra sanningen http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&translated=1 Notera att han även är inne på det senaste om kolesterol, dvs att fett höjer det goda och socker höjer det onda:-) Själv äter jag ju LCHF sedan 5 år. Jag kan bara hitta en massa positivt (-20 kilo, perfekta hälsovärden, bättre sömn, mer energi) men en jättevinst är det stabila blodsockret och den förbättrade fettförbränningen. Det gör att jag aldrig blir sugen på att "stoppa skräp i munnen". Jag fungerar hur bra som helst i 7-8 timmar utan något annat än svart kaffe som påfyllning. Efter det kan jag känna att jag börjar bli lite hungrig. Det är underbart och jag tror det är precis så det är tänkt att vi människor ska ha det. Vi har bara sabbat denna naturliga reglering med vår moderna sockermat. Hoppas jag inte babblade för mycket!! Lycka till såklart:-)


Jag är i precis samma sits fast inte gällande läsk utan allt onyttigt! Jag testade LCHF men efter cirka 2 vekor höll jag nästan på att spy på allt fett. Feta ostar, bacon..och äggen.. Märkte visst alla fördelar (mindre sötsug, dämpad hunger osv) men som sagt kunde inte äta allt fett.


Hej Missj Detta behöver inte innebära LCHF, utan man kan äta lågkolhydratkost fast med normalfett. Då behöver man äta lite mer protein istället. Man äter alltså kötträtt, ovanjordsgrönsaker och lite mindre god sås. Det som kan hända är att man inte känner samma energiskjuts. Man brukar tala om att torr proteinkost känns som att äta bark. Då kanke man efter en tid längtar efter en extra klick smör:-) Sen vänjer man sig succesivt faktiskt. 1. Ät en nachotallrik, men ta bort nachochipsen. Ät normalt med grönsaker, Creme Fraiche och ost. Skippa majsen. Detta är faktiskt redan nu LCHF, men du har inte ersatt den energi du förlorade på att ta bort chipsen. Detta kan du göra genom att: - Äta lite mer köttfärs, grönsaker, ost och creme fraiche. Klart och fortfarande LCHF:-) babbel babbel..men jag gillar det här. Ha det bra!


Det måste vara jättejobbigt. Jag är lite av missbrukartypen själv men måste säga att jag blivit mycket bättre genom kognitiv beteendeterapi. Jag råder dig till att testa detta. Ser att du fått mycket kostråd, men jag vet, liksom du att detta inte hjälper - det funkar inte trots att man vet hur bra det är. Det finns även en akupunktur som är väldigt bra, har glömt vad den heter nu men den började användas till missbrukare med abstinensbesvär. Jag har testat den med, fast jag fick den emot depression. Hjälpte ypperligt bra. Den lugnar och släpper lös endorfiner och får en att må jättebra. Kram och lycka till


Efter över fem år läsandes på massor av lchf bloggar vet jag att det fungerar för väldigt många. Inte hela tiden, men tillräckligt för att livet blir mycket bättre.


Började också¨med lchf i januari. har gått ner 3,5 kilo. Men har inte blivit av med mitt cola zero missbruk, jar "tur" som är diabetiker så att inte sötningsmedlet påverkar mitt blodsocker i alla fall... Nae det är svårt det där med läsk. an borde väl vara hård mot sig själv... men men..


Jag tror kost är viktigt, missförstå mig rätt. Men som Janethepain skriver, jag tror oerhört mycket sitter i skallen. Jag har kontaktat min vårdcentral och bett om hjälp. Det tar väldigt lång tid, för jag är inte prioriterad grupp precis... min största önskan är att få åka till ett hem där man tar hand om ätstörningar i Dalarna, verkar ytterst seriöst och mega effektivt - beteendeterapi och kbt är väl det som är deras stora arbetsverktyg. MEN jag får knappt tid med läkaren, så hur jag ska övertyga henne om att betala pengar till ett annat landsting känns stört omöjligt.... sen tror jag i kostväg att tallriksmodellen är bäst, samt att motion ska inte anses vara skadligt, om det ger sötsug så får man ta en banan - det är den teorin jag lever efter, i praktiken är jag inte lika stark är nu på andra veckan läskfri...


Xena. Jag skriver lite till. Tallriksmodellen består av ca 55-60 energiprocent från sådant som påverkar vårat blodsocker rätt så mycket. För att minska risken att äta när man inte vill är ett stabilt blodsocker en stor del, likaså en behaglig mättnad (mindre kolhydrater och mer fett). Stärkelse, som vi ska äta till varje måltid i tallriksmodellen blir till långa kedjor av druvsocker och omvandlingen börjar redan i munnen avenzymet amylas. Alltså får man en ofrivillig dextrosoleffekt som blir ännu värre om man ta bort fettdelen (det vi började med på 80-talet och samtidigt tappade kontrollen och blev fetare). För mig brukar detta märkas när jag äter en hårdmacka. Det slutar alltid i ett frosseri av mackor. En banan är inte heller någon optimal ide. Den innehåller ungefär dubbla mängden socker som Coca Cola per 100 gram. Jag tycker det lite påminner om att fortsätta med nikotin fast du slutat att röka. Den mat jag äter idag gör att jag inte behöver äta på 7-8 timmar. Visst äter jag lite oftare, men det är jätteskönt att veta att man klarar sig länge. Man blir inte lika orolig för vad som ska hända. Man kan åka till en vän en kväll och bara dricka lite kaffe, osv. Martin Ingvar har ett par böcker som tar upp det här på ett modernt sätt (fett istället för socker): http://hd.se/mer/2010/01/09/banta-med-hjarnan/ Ha en bra dag:-)


Äh..Strunta i allt och läs denna: http://stureplan.se/bloggar/bloggkommentatorerna/2011/02/25/jag-springer-jublande-till-lchf-korset :-)


Fast banan är ju ändå en frukt, med fibrer och vitaminer. Vill själv inte stirra mig blind på stora ord som socker och fett. Tänker att även om fettet inte påverkar vikten - vad händer med blodrör, vener etc? Kluggar inte sånt igen? Min önskan är att ha en relation till mat och dryck som innebär att det är något jag intar för att det är bensinen som får mig att orka. Jag vill inte ha någon "metod", "diet" eller liknande för det tror jag bara ställer min relation till mat i ett annat fokus som slutligen antingen inte blir annars alls - eller annars åt någon annan sorts felbeteende... jag vill inte tänka "Aaah maken åker till Schweitz nästa vecka - då kan jag äta pizza eller burgare mitt i veckan" Det är sjukt. Jag vill tänka "Åh, jag kommer sakna honom,men jag får ju lite kvalitets tid med barnen på mina egna villkor" typ... förstår du? Jag har full förståelse, och respekt för att andra går på olika metoder, och jag tror att dom visst kan ge resultat. Men, vikten är inte mitt enda mål - mitt mål är större och mer mentalt. Jag vill att mat ska vara bara mat...


Det är snabba kolhydrater som är boven till det metabola syndromet, inte fett. Det metabola syndromet är ett samlingsnamn för övervikt, kärlsjukdom, diabetes, ögt blodtryck mm. Detta är det nya kunskapsläget som kommit efter 2006 (WHI studien bl a). Dock är det inte en allmänn sanning ännu och SLV har inte tagit ställning ännu..Alla borde läsa Matrevolutionen (finns för bara 99:- på cdon) Dagens frukter..mm läs gärna detta inlägg och titta på det här diagrammet. För mig är frukt i stort sett socker och vatten. http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring Mvh Wille


tillägg. Fett har vi ätit i hundratusentals år utan problem och sjukdom. Det är dom senaste decennierna då vi ökat på socker och minskat på fett som det gått åt skogen. Vi behöver bara gå tillbaka till ett sunt ätande så löser vi många problem. Förr åt vi kolhydrater och mer fett, men utan övervikt. Vi jobbade ofta bort överskottssockret i blodet. Idag gör vi inte det i samma utsträckning, och därför är fett bättre som energiform idag.


Jag blir arg för jag fattar att det är farligt att ha anorexi o vissa får inte den hjälp de behöver men de flesta anser att det är en sjukdom. Har man överätande som är en vanlig ätstörning ses det som att man har taskig disciplin. Det borde prioriteras eftersom överätning kan leda till följdsjukdomar och för tidigt död. Själv har jag inte direkt matmissbruk men däremot har jag inga mättnadskänslor, dvs jag har inte behovet att äta vare sig tröstäta eller vaneäta utan kan äta vanligt, MEN när jag sätter igång och äter så blir jag inte mätt. Jag skulle kunna äta 4 middagar! Jag är inte hungrig, bara inte mätt, aldrig någonsin. Och klart man inte blir trodd heller. Det är bara så himla trist att lägga upp på tallriken så mycket som jag "får" äta och sedan är det slut lixom. Lycka till o jag hoppas du får den rätta hjälpen för dig. Hoppas att resurserna o kundksaperna finns därute.


Willy: Man kanske också kan se det så att för hundra tals år sedan så levde folk inte nog länge för att uveckla de sjukdomar vi ser i vardagen idag. En gammal man var runt 45 och om du tittar på dagens 45 åringar är dom i regel friska också oavsett vad dom äter (nästan) Fidolido: Sjukvården måste prioritera (läser just om detta på universitetsnivå) men så länge man har den inställningen som du påpekar att överätning = dålig karaktär lär man inte heller prioritera behandlingar i förebyggande syfte. Det är snart 2 månader sedan jag kontaktade min vårdcentral. En vecka efter kontakt ringde en psykolog, hon skulle ringa tillbaka om två dagar, vilket hon gjorde för att tala om att hon inte hunnit det hon lovat men nästa vecka... och detta upprepades tre gånger innan hon slutligen skickade ett brev att jag ska få komma dit i slutet av mars... känner mig väldigt (o)prioriterad.... och det hemska är, att min dåliga relation till mat kommer ju förmodligen från mina föräldrars dåliga relation till mat - > ska detta nu gå vidare till mina barn?

Annons
Annons
Annons