Forum Övervikt och följdsjukdomar


Ha koll på vitaminerna

Här kommer en lista med vad man kan äta för att få i sig det kroppen vill ha. När man vill gå ned i vikt så ska man inte svälta kroppen på dessa näringsämnen om man vi nå ett lyckat och långvarigt resultat. Kom ihåg att en nöjd kropp lättare släpper sina överflödskilon, samt att man kommer att må bättre både fysiskt och psykiskt. Vitamin A (Retinol): Lever, ägg, smör, mjölk Vitamin B1 (Tiamin): Kött (gris och nöt), Solrosfrön, Sesamfrön Vitamin B2 (Riboflavin): Kött, lever, njure, mandel VItamin B3 (Niacin): Kött, lever, fisk, mjölk VItamin B5 (Pantotensyra): Avocado, nötter Vitamin B6 (Pyridoxin): Lever, Kött, Fisk, Nötter Vitamin B8 (Biotin): Ägg, lever Vitamin B12 (Kobalamin): Kött, Lever, Strömming Folat/Folsyra: Lever, Sparris, Ägg, Broccoli, Blomkål Vitamin C (Askorbinsyra): Paprika, Broccoli, Blomkål Vitamin D (Kaciferol): Fet fisk, ägg, lever, smör Vitamin E (Alfa-tokoferol): Mandel, Spenat, Ägg VItamin K (Fyllokinon): Sallad, Spenat, Broccoli, lever

Tillägg: Magnesium: Pumpafrön, Solrosfrön. Sesamfrön, Linfrön Selen: Fisk, Lever, Ägg Omega-3 (EPA, DHA): Fet fisk (Makrill, Lax, Sill), Ekologiskt kött och ägg


Tillägg 2: Järn:Blodrätter, Lever, Kött, Linfrön, Solrosfrön Zink: Kött (mest i nöt), Lever, Sill, Ägg, Linfrön, Solrosfrön


Tillägg 3: Som man kan se så är lever något som innehåller mycket näring. Kan tillägga att nötlever innehåller mer C-vitamin per 100 gram (29mg) än tomater (20mg), frysta grönsaker (


För att pusha tråden lite.. Tillägg 4: Kalcium: Alla typer av ost. Mjölkprodukter, Spenat, Sesamfrön Zink: Lever, Sill, Ägg, Kött, Kyckling, Sesamfröm, Linfrön, Jordötter


Trycker upp denna tråd igen om det är ok. Vi är många som fortfarande tror att det nyttigaste och mest vitaminrika vi kan äta är frukt och grönt. Ja, om vi pratar om ex c-vitamin. Men alla andra vitaminer och mineraler som till och med är viktigare för vår hälsa saknas ofta helt i "frukt & grönt". Kolla gärna på denna: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring


vill nån hjälpa mej ? min syster var till sin doktor för ett tag sen, dr sa att det var inte bra med omega tre fetter , om man vill slippa svininfluensan , har nån hört detta eller missuppfatta hon detta tro?


Hej Glittra, Jag har också hört något åt det hållet på radion. Att ett allför starkt immunförsvar fungerar tvärtom mot viruset. Sök lite på nätet. Det finns säkert mycket att läsa från olika sidor om detta. Dock så tror jag det är bra att inte i onödan sänka immunförsvaret i dessa tider. Alkohol, hård träning, lite sömn och för mycket omega-6 (margariner, vegetabiliska oljor) påverkar förmodligen detta negativt.


hej Willie. Har inte varit inne på ND på månader men jag ser att du är stillgoing strong. Du är som en levande uppslagsbok men du söker ju runt på nätet förstår jag och delger dina kunskaper till dem som är intresserade.Även jag tar åt mig . Ch.


Hej Tina, Jag hänger kvar och visst söker jag information på nätet hela tiden:-) Jag tycker faktiskt det roligaste är att läsa människors egna berättelser när dom med kosten hjälp blivit friskare. Alla borde kolla lite då och då på www.lowcarbkost.com för att känna av läget i Sverige. Det händer spännande grejjer hela tiden.


Syra/basbalansen - PH-värde Ät kost som inte försurar din kropp! Syra/basbalansen är ett ganska nytt begrepp man allt mer börjar ta hänsyn till. Det var dr Ragnar Berg som i Tyskland och Sverige på 30-talet påvisade att vissa födoämnen är syrabildande och att vissa andra är basbildande för kroppen. Grundregeln är att frukt och grönt skapar basiska reaktioner i kroppen medan annan föda skapar en sur reaktion. Vi intar överlag allt för hög koncentration av sur föda anser man och därmed för lite basisk föda. Ät mer grönsaker och frukt! Det minskar risken för kroppslig försurning. Olika organ i kroppen behöver olika PH-värden. Blodet är exempelvis alltid svagt basiskt: PH-värde 7,38 - 7,42. I magsäcken är PH-värdet väldigt surt, ca 1.7 beroende på saltsyran. I tunntarmen sker vårt största näringsupptag. Här ska PH-värdet vara neutralt, ca 7 till svagt basiskt. Tarmens enzymer som är så viktig för näringsupptaget är beroende av en svagt basisk miljö, därför anses försurning vara så allvarigt för kroppens funktion. Vid för mycket syra i kroppen (för litet intag av basisk föda) anses kroppen få det jobbigare för att bibehålla en Syra/basbalans och syran måste därför neutralisera, vilket kan ske på följande sätt: vid obalans lagra syra i bindväven vid obalans lagra syra i lederna vid obalans ta basiskt kalk i från skelettet vid obalans ta basiskt bikarbonat från blodet Långvarig obalans anses leda till en försurad kropp, vilket kan ge olika följdproblem men även degenerativa sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, förtidigt åldrande och diabetes mm. Försurningen påskyndar också frigörandet av fria radikaler anser man. Symptom vid försurning: Försämrad matsmältning, tarmbesvär, förstoppning, leversjukddomar, gallsten, trötthet, ilska, iritation, högt blodtryck, muskelstelhet, parasitsjukdomar och Candida, stroke, dålig syn, skört skelett, övervikt och astma. Att tänka på: Vi äter överlag allt för syrebildande kost. 75 % av kosten bör vara basisk, bara 25 % bör vara sur anser förespråkarna för teorierna kring syra/basbalansen. Syra ökar bildningen av fria radikaler, se antioxidanter. Stress, ilska och ångest anses också förhöja syrahalten i kroppen. Kallt väder anses påverka blodet så det bli surare. Varmt väder gör blodet mer basiskt. Vid många sjukdomar anses det ofta föreligga ett syraöverskott i kroppen. Försurning av kroppen för det med sig att upptagandet av syre som är så viktig för ämnesomsättningen och uppbyggnaden av vävnader minskar. Syrebrist hos celler är en grovgrund för cancer. Dr Otto Warberg har bland annat fått nobelpris för denna upptäckt. Syraöverskott anses vara muskelnedbrytande (förbränner aminosyror), ökar även risken för insulinresistens. Vid kokning av vissa basiska grönsaker så blir dessa sura medan kokvattnet blir basiskt, häll därför inte bort kokvattnet samt minska tillagningstiden och uppvärmningsfasen för grönsaker. Lång koktid och hög uppvärminig minskar desstom innehållet av ett flertal vitaminer hos grönsaker. Ät mer frukt och grönt, drick gärna citronvatten till maten. Öka intaget av basiska livsmedel överlag. Citron och apelsin är sura i sig men innehåller basiska ämnen som frigörs i kroppen. Fysisk Träning är positivt - rensar ut överkottssyra genom svettning (svett är surt). Basiska livsmedel är bra för att neutralisera de fria radikalerna, se Antioxidanter. Livsmedel som är basiska i kroppen och som vi bör äta mer av: De flesta Grönsaker, rotfrukter, potatis m fl. Frukt och bär, citron, grapefrukt... Svamp, bönor, komjölk, mesost. Tillskott av kalcium och magnesium är bra då dessa är basiska. För att balansera den normalt för stora syrabalansen kan man därför med fördel ta tillskott av kalcium- och magnesiumpulver (ca 1 tsk per dag). Algen Chlorella har många bra egenskaper och motverkar bl a. försurning och hjälper till att rensa kroppen på tungmetaller. Biologiskt odlade grönsaker anses överlag bli mer basiska, beroende på jordmån, näringsämnen m m. En hel del örter är basiska och kan tas som tillskott eller som teér. Många örter är även bra på att binda tungmetaller som kan finnas lagrade i kroppen. Exempel på bra örter är: brännässla, åkerfräken, nyponpulver, luzern, johannesört, anis m fl. Livsmedel som är syrebildande: Kött, fisk, ägg. Kost som innehåller mycket socker. Obs! sockrad frukt (sylt m fl.) blir även sur. Ost, pastöriserad mjölk (den som finns i butikerna). Mjölprodukter anses även vara slembildande enligt många och kan därför hjälpa till att göra kroppen än mer igenslaggad och toxisk. Vita mjölprodukter, pasta, spannmål som råg, vete, havre, ris, pasta. Margarin, olivolja. Kaffe, svart thé (de flesta örtheér är dock basiska) saft, läsk, alkohol, tobak, läkemedel. Baljväxter som ärtor och linser är svagt syrabildande. Nötter och frön, Kakao, peppar likaså. PH-värdet som begrepp PH-värde 7 är neutralt, värden mellan 0 - 7 är surt medan värden mellan 8 och 14 är basiskt. På apoteket kan du köpa indikatorpapper för att testa ditt PH-värde. Saliven bör ha värdet 6,6 - 7,2 i PH, dn urin bör ligga på 6,4 - 6,8. PH-värdena påverkas av vad du har ätit innan, men värden som är lägre än dessa kan vara en indikation på att du är försurad, detta även fast du inte kunnat testa syra/basbalansen i tarmarna. Det är vätejonkoncentrationen som bestämmer om något är basiskt eller surt. Hög koncentration av vätejoner med överskott av protoner (H+) betyder en sur miljö, (ex PH 3.0). Låg koncentration av vätejonkoncentration (H-) betyder en basisk miljö, (ex PH 9.0). Obs! Ofta ger vi kalk som tillskott till våra boskap och husdjur, men även sjöar och gräsmattor kalkas med jämna mellanrum. Detta borde vara tecken på att även vår egen kropp kan vara försurad och har behov av att kalkas, eller inta annan basisk föda. Artikellänkar Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor. Externa länkar: Källa: OM SYRA/BAS BALANSEN SIDA 1 Huntingford Syra - bas balansen GUA Syra/bas Lycka Det är i råkost som hälsan finns 2000-talets Vetenskap Källa: Hälsosidorna


mid, jag har hört att vi inte alls äter för mycket sura livsmedel utan för mycket basiska och att det är därför många har sur mage! Därför att magen producerar ett överskott av syra när en stor del av maten är basisk.


Jag har inte läst så mycket om detta med surt eller basiskt. Vill bara tillägga att inget annat däggdjur funderar i dessa banor när det gäller sin arts naturliga föda. Äter man något som så långt det går liknar den mat vi åt när vi utvecklades som art, speciellt under den tid då vi fick vår energikrävande stora hjärna så ska man inte behöva bekymra sig. Jag tror faktiskt inte vi har ätit i närheten av den mat som beskrivs förutom tillfällelsevis eller under korta säsonger. Då skulle våran mag och tarmkanal likna de utpräglade växtätarnas långa system för nedbrytning av olika ämnen och fibrer. Vi skulle förmodligen fått äta nästan hela den vakna tiden och vi hade nog inte heller utvecklats till de vi är idag, på gott och ont-) Det var nog mer kött, fisk och ägg bland våra förfäder. Politiskt korrekt eller inte spelar ingen roll.


En sak som jag har funderat på som egentligen är offtopic, är att folk de senaste årtionden har förlitat sig på fettsnåla kostråd från forskare och läkare och därför (enligt lchf:are) ökat i vikt. Nu vill då lchf:are att man ska kasta alla tidigare rön överbord och förlita sig på forskare och läkare som pratar om evolutionen och stenålderskorst. Måhända att teorierna inom sistnämnda områden är äldre är de om fettsnål kost, men min poäng är att det fortfarande handlar om att helt förlita sig på att det forskarna och läkarna säger är rätt. Kanske kan det även vara knepigt för vissa troende att ta till sig argument om lchf eftersom det största argumentet verkar vara det om evolutionen och att äta såsom vi är avsedda att göra, såsom man åt på stenåldern. Alla tror ju inte på evolutionen:-) Bara en random tanke från mig!


Hej Villandaskärlek och alla andra Det är bara en liten del, just det här med evolutionskost eller att "äta det vi är avsedda att äta". Men det är en tung bit. När man började göra stenålderskost populär var man mitt inne i den fettsnåla läran, vilket också gjorde den moderna!! stenålderskosten lite väl fettsnål. Vi har inte så många grupperigar som äter ursprunglig föda idag. De i stort sett helt friska massajerna äter ca 62E% Fett (SLV = 30 E%). Sen kommer studierna. Detta är en lång historia som är rätt så sjuk. Läkemedels och livsmedelsindustrin har bekostat väldigt många. Ofta har dom egentligen inget riktigt bevisvärde eftersom man alltid ändrat på flera variabler. En del är riktigt dåligt gjorda och skulle aldrig fått användas idag. Mättat fett i studier kan vara härdade fetter i margariner (mättade på konstgjord väg) eller med inslag av transfetter (de äldre margarinerna). De bästa och största studierna (äve alla de senaste) visar inget negativt med varken mer fett eller med mättat fett. Så sent som i höstas gjorde WHO en stor genomgång och därefter tog bort varningen för naturligt mättat fett. Massor av studier visar istället att det är "kolhydraterna" som är boven till det metabola syndromet, där diabetes-2, högt blodtryck, hjärtinfarkt mm ingår. Ett stort gäng kunniga personer gick förra året igenom SLV:s lista på studier och blev inte imponerade: http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08/livsmedelsverket-bor-omede/index.xml WHO:s rapport granskad: http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/11/04/radikal-forandring-av-whos/index.xml Kostdoktorn skriver om LCHF och den medicinska vetenskapen (ett måste) http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/lchf-och-den-medicinska-vetenskapen Har man läst dessa i lugn och ro så har man en början. Sen finns det Gary Taubes bok Good Calories, Bad Calories som täcker allt (utom det allra senaste från 2008) Mvh Wille

Annons
Annons
Annons