Forum Övervikt och följdsjukdomar


gå ner trots levaxin?

HJÄLP!! Jag börjar bli desperat!!! För 2 år sedan vägde jag 62-63 kg, tränade regelbundet, åt sunt o mådde bra med mig själv. Slutade då mitt jobb som cyklande brevis o började på verkstadsgolvet o jobba 3-skift...vilket resulterade i sjukskrivning då jag inte mådde bra av det. Gick samtidigt upp massor i vikt, TROTS träning 2-5 ggr/v ..ansåg d vara ologiskt o gick till läkaren som konstaterade efter blodprov att min ämnesomsättning inte va som den skulle. Har ätit låg dos av levaxin sen sep 07 o trodde att det nu skulle bli en enkel match att bli av med kilona...men icke då!!! De sitter som berg!!! Väger idag 87 kg!!! Trots träning o i mina ögon ok matvanor, händer ingenting med mitt omfång! Senaste blodprovet hos läkaren för 2 v sen visade sig ok, så det verkar inte som han tänker öka min levaxindos! Nu undrar jag om det är omöjligt att gå ner i vikt m ämnesomsättningsproblem o intag av levaxin!??? Har någon erfarenhet av detta?? Finns det nån som gått ner trots levaxinet eller har ni lika svårt som jag? Känns skitjobbigt, man vill ju inte visa sig ute...alla kläder har jag växt ur...vill ha tillbaka den kropp jag hade för 2 år sedan!!!! //Suss

Ja, jag går ner nu när jag fått Levaxin men inte innan eftersom förbränningen var för låg. Nu när jag äter Levaxin är den ju som vanligt igen. Men det gäller att kolla sig lite då och då så att inte går med för liten dos.


Hej Här har du en med samma problem! Blev op. för ett par år sen - sköldkörteln är borta. Jag äter sunt, och försöker träna med hjälp av stavgån. Nåt kilo ner ibland och sen går det upp. Har provat viktväktare, nutrilette och nu försöker jag med herbalife. Vad jag vet är det mycket mycket svårare att gå ner när man är levaxinberoende. Jag hade överfunktion. Det är jättejobbigt! Skovel


Kolla vad? Det är sköldkörteln och T3 och T4 hormonerna????


Jag har nyss gjort en koll och värdena är perfekta. Men jag vet av andra som äter Levaxin att det är mkt svårare för oss att gå ner i vikt.


Du har rätt när det gäller T.Levaxin.Jag fick min struma för 7-8 år sedan och började med T.Levaxin.Jag gick upp i vikt samtidigt.Har gått upp sammanlagt 10 kg sedan jag började med mina tabletter.Jag tränar och går långa promenader men vikten består.jag kan vandra ett par hg upp och ner men that´s it.Jag har också tagit prover och frågat min läkare om man inte kan ändra på dosen av tabletter för jag ville minska några kg som jag gått upp på grun av min struma,men fick till svars att då får du gå med i vikt väktarna.Så läkarna verkar vara stenhårda när det gäller tablett införseln. Men håll ut kanske ne dag det ger med sig man får aldrig ge upp. Promenaderna gör ju att man i allafall håller sig i trimm och kanske får lite fastare hull .Vad vet jag men snälla håll ut.Hälsningar


Har ordinerats levaxin 150 microgram sedan 1996 och hållit vikten, ca. 82 kg. Senaste två månaderna har vikten ökat till 87 kg. trots inga ändringar på kost o motion. Undrar om jag ska öka dosen med en fjärdedel av 150 microgramtabletten?Har någon erfarenhet av detta?


Trots att många talar illa om LCHF-kosten så har jag lyckats gå ner i vikt trots hypotyreos! och fått minska Levaxindosen.
Kanske måste jag öka medicinen igen men om jag håller kosten under kontroll så har jag förhoppningar om att det ska gå vägen länge.
LCHF passar inte alla och man måste prova sig fram och samtidigt ha läkaren med sig när det gäller provtagning av skk medicineringen.
Det finns ju andra sätt att gå ner i vikt men man måste hålla fast vid en kostförändring och samtidigt röra på sig. Det är nog en livsstilsförändrig som gäller.


Många behöver tillägg av T3 för att kunna gå ner i vikt. Antingen syntetiskt T3 eller som NDT.
 
LCHF är bra, och även om man p.g.a. sin hypotyreos inte kan att gå ner i vikt så mår man i alla fall bättre.

Annons
Annons
Annons