Forum Övervikt och följdsjukdomar


Blev det för mycket?

Har börjat äta enligt tallriksmodellen, åt följande till lunch: 140g grönsaker 60g ris 60g köttfärsås 1 hård WASA sport 1 kopp vatten med äppelcider vinäger (5dl) Blev det för mycket? Hur mycket väger er mat som ni äter?

Det är olika för alla, varför använder du inte matlådan?


Du mnar att jag ska äta det som står rekommenderat där till varje livsmedel?


Du kan ju själv öka och minska mängden med öka och minska knapparna nere till vänster. Om tex riset är beräknat till 100g för en portion och du äter 150 g så ökar du på med öka-knappen tills det står 1.5 ris istället för 1 ris. Prova. Visserligen bara i 10% steg men det är nära nog tycker jag.


Matlådan räknar ut i förhållande till kön och vikt, kanske nåt mera hur mycket det du ätit av det som motsvarar ditt dagsbehov. Det var dåligt uttryckt, men fråga på tills du får svar.


Den beräknar dina behov utifrån bl.a kön och din för dagen aktuella vikt förutsatt att du fyller i din vikt och midjemått. Uträkningen gäller bara för dig. Du talar om hur mycket du har ätit och får veta hur bra eller dåligt detta täcker ditt behov som rekommendationer om vad du skall äta mera av eller mindre av. För ris, är det kokt eller okokt? En normalportion råris är 175 gram. Jag äter 0.4 portioner som är ca 70-75 gram. Det gäller kokt ris. Okokt vet jag inte, tror en portion är 30 gram.


Tack då börjar jag föstå bättre, det är inte så lätt i början. Har en till fundering, häromdagen så stod det när jag gick in på "goda råd om din kost-knappen" att jag tex skulle dra ner på pålägg eller annat. Men nu står det ingenting alls, är det något fel? Det som står är detta: OBS! Nedanstående kostråd förutsätter att du tagit med allt du ätit under dagen KCAL (NaN kcal = NaN% av dagsbehovet) PROTEIN (NaN g = NaN% av dagsbehovet) FETT (NaN g = NaN% av dagsbehovet) KOLHYDRATER (NaN g = NaN% av dagsbehovet) FIBER (NaN g = NaN% av dagsbehovet)


Tackar för svar jag börjar förstå lite bättre nu.


Sådär blir det för mig emellanåt också. Särskilt på fiber om jag kommit upp i över 200% Kolla hur du ligger till i kaloriväg istället när det blir så, då vet du om du "klarat dagen" eller inte.


Har en lien fundering, det går inte att se i sickeldiagramsform varför? Sen undrar jag om man måste räkna ihop själv alla kcal och fibrer mm efter varje måltid för att få se den exakta summan per dag? När jag går på goda råd om kosten så finns det inga råd där varför? Lite klurigt det där med matlådan..


Ja alltså den verkar lite knasig emellanåt, den räknar inte ihop allt tyvärr. Försöker lägga ihop det själv då så får jag se vad jag får..


Du behöver inte räkna ut själv. Går du till råden så ska totala antalet kalorier stå där längst upp. Om den kärvar kan du gå till stapeldiagrammen och pricka i att du vill se kaloriantalet för hela dagen (eller för varje måltid som är det förvalda alternativet). Då slipper du räkna. Fördelningen ska gå att se i i cirkeldiagram om du väljer det men jag har märkt att den delen bara fungerar ibland för mig. Tycker dock att stapel ger bättre info eftersom cirkeldiagrammet bara visar i tårtbitar utan info om hur stora varje tårtbit bör vara. Väljer man staplarna däremot kan man jämföra varje stapel med 100% strecket och direkt se om man håller sig på en lämplig nivå. Staplarna du ser för varje måltid beräknar vad som är lagom för just den specifika måltiden så om alla staplar ligger runt 100% efter frukost så betyder inte det att du ätit klart för dagen utan att din frukost var bra balanserad! Klickar du i "hela dagen" knappen däremot, som jag nämnde tidigare, så visar även staplarna hur du ligger till för hela dagen. Lycka till!


Den hade hakat upp sig för att jag hade lagt till något eget livsmedel i listan. Så nu funkar det igen *skönt* jag visste ju att man skulle kunna se både cirklar och staplar samt hela dagens förbrukning :-)


Om du lagt in egna livsmedel och skrivit in någonting fel så kan programmet inte räkna ut rätt. Jag har märkt att om jag skrivit komma istället för punkt på mängden för proteiner, fett eller kolhydrater dyker det där Na upp... Kan vara värt att kontrollera...


Eller så kollar man att man lagt in alla egna livsmedel rätt istället. Så programmet kan fungera så som det sk. Fördelningen mallan fett, protein och kolhydrater är viktig...

Annons
Annons
Annons