Forum Övervikt och följdsjukdomar


Behöver tips på nya träningsformer!

Nu har jag tränat spinning ett par gånger i veckan sedan april. Det är en riktig kick och jag trivs jättebra med det. Men jag skulle gärna vilja prova något annat också, spinningen blir ju rätt enformig i längden. Jag väger 117 kg (har gått ner från 130) har trots allt hyfsad kondis efter all spinning och allmänt aktivt liv. Men när det kommer till gymmet så är jag inte den mest självsäkra personen, så därför krävs det att jag känner att jag trivs med situationen nu när jag väl tagit det stora steget att gå dit. Nu har spinningen blivit min ”säkra zon” och börjar bli nyfiken på något annat. Men mardrömmen är att delta i ett stenhårt aerobicpass eller nåt som är långt över min nivå. Det skulle sänka mitt självförtroende nåt enormt. Så har ni tips på roliga och bra träningsformer för mig som jag kan trivas med?? Alla tips välkomnas!

Varför tänka fyrkantigt inom gymmets väggar? Jag tycker inlines är något så fritt som det bara kan vara. Dessutom får man JÄTTESNYGG rumpa och lår, hihi. Det du kanske måste vara lite uppmärksam på är att hitta bra vägar att följa, inte för mycket branta backar och bra asfalt. Fast om vi ska tillbaka till gymmet så brukar det finnas nybörjar aerobics el aerobics 1, och där går man igenom grundstegen och det är lågintentsivt. Samma sak gäller för step. Önskar dig lycka till!


När jag började träna. då 24 år gammal eller ung som jag idag mycket hellre skulle säga, trots att det gått mer än 4 år,, började jag träna kampsport. Kyokushin karate. Den hådaste av dom alla. Jag hade aldrig tränat innan, hatade min kropp och var allmänt lat. Men gud vad roligt!! Jag gjorde saker med min egna kropp med mig som egen vikt. Njöt av att bli starkare och rakare. Inte blev jag direkt smal då men tanken på att jag fixade en och en halvtimmes stenhård kampsport gjorde att jag sträckte på ryggen och blev mycket vackrare, både på in och utsida. Början till en sund själ i en sund kropp. Jag tränade ett år. Livet kom emellan men nu sedan ett halv år är jag tillbaka igen. Mina gämla vänner är numera duktiga och vältränade men jag kommer så sakteliga ikapp dem . I min takt efter mina nuvarande förutsättningar. Och alla stöttar. Prova kampsport!! En inviduell träning i grupp.


Nu under sommaren är det ju fantastiskt skönt att vara ute och ta tillvara på vädret. Jag brukar promenera i rask takt och fördelen med det är att man kan gå väldigt ofta utan att man sliter så mycket på kroppen. Jag försöker att gå 5-6 dagar per vecka 1 timme om dagen. Springa är annars en bra tränigsform. Men man får vara försiktig så det inte nöter på knäna för mycket. Jag springer alltid på mjuka underlag som barkunderlag i elljusspår. Väldigt härligt efter ett löppass, men otorligt mycket jobbigare nu än när jag vägde 20 kg mindre. Fast håller man en lagom lugn fart så tar man sig runt ändå!


har precis kört nämnda dvd. Helt otroligt bra, tydlig och...bra. man kunde i princip hänga på direkt. Känner att när jag kört denna dvd är jag nog riktigt med på noterna.... allt är ju lite krångligt i början.


jag skulle oxå hålla med om att du borde prova inlies, det är jättekul och man behöver inte bry sig om öppettider. dessutom går tiden fort när man åker..


Hej! Jag skulle tipsa dig om att dansa. Det är både kul, socialt och jobbigt. Anmäl dig till en kurs eller gå ut och dansa. Förena nytta med nöje helt enkelt. Lycka till!


Ute sport är bra, om det är dårligt väder är det inte så tokigt med crosstrainern på gymmet - glöm inte att ta med musik eller som jag en bärbar DVDspelare - jag kan så länge och titta film undertiden jag träner - inte så tråkigt som om man tvingas stå och titta på alla andra..


Hejsan! Som ett alternativ till gymmet, som jag tycker är jättetråkigt, har jag provat på vibrationsträning. 15 minuters pass utan mjölksyra men rejält svettigt. Kanoneffektivt och roligt.


Mina favoritträningsformer är: (utan nån speciell ordning) Simning Joggning Promenader Yoga (på dvd, blossoms fitnessyoga) Pilates (på dvd det också) Hopprep Lindy hop (dans) Dvder finns att köpa på cdon.com tror jag, om jag inte kommer ihåg helt fel! :)


Simmar och Aquajogging är bra


Hej Gruppträning av alla former är ju bra, man kan gömma sig i mängden om man vill men också få hjälp av experter före och efter passet individuellt så man "gör rätt". Body Pump, skivstångspass eller cirkelträning - dvs. styrketräning i grupp är bra. Body Pump är bra på så sätt att man själv bestämmer hur mycket vikter man lägger på. Kanske ett bra komplement till din konditionsträning. Muskler bränner också fett! Friluftsliv i alla former tillsammans med goda vänner rekommenderas också, längdskidor, vandra, paddla kanot osv.


Vibrationsträning? Gör man det hemma eller på gymmet? Vad behöver man? Är det dyrt?


Gamla jag kan bara rekomendera vattenjympa så sensuellt och framförallt du glömmer bort din vikt.Effektivt om du dessutom simmar efter passet.Kramis


Glöm sånt.Det finns inga mirakelträningar..........GÅ ut i naturen.

Annons
Annons
Annons