Forum Övervikt och följdsjukdomar


äta för litet...?

Hej är ny här på sidan... Har nu fått höra att jag äter för litet???? enligt min vikt. Måste öka på mina portioner och äta mera regelbundet... Men tycker att det låter helt galet att äta mera då man ska gå ner i vikt...??Hur har ni andra gjort för att börja äta rätt och gå ner i vikt? Hur får man om hjärnan ställd till att äta mera och att äta rätt? Kan dock tilllägga att det inte är bara några få kilon som ska bort för mig utan en hel del.

Jo det där fick jag veta när jag viktväktade för 10 år sedan. Jag hade successivt ätit mindre och mindre och man menade att det var både för långt mellan måltiderna (förbränningen gick ner) och för lite mat (svältreaktion i kroppen=signalen "spara på resurserna"). Man får prova sig fram och se var man bör ligga, för att en viktnedgång ska ske. Matlådan har varit suverän tycker jag. Frukost, lunch och middag + 2 kalorisnåla, men mättande mellanmål. Och så har jag börjat äta mer protein och mindre kolhydrater, utan att för den skull ta bort något. Äter allt.


Har också äntligen komit påat jag ätit för lite nästan hela livet. Kroppen inställd på svält. Ser också när jag fyller i matlådan, det blir alltid för lite men nu blir det bättre och bätre. Går nu ner i vikt i sakta lagon tempo, och det beror på att jag har kommit närmare den svåra balansen att äta rätt. Varken för lite eller för mycket. Äter nästan aldrig sött, kakor, pizza eller snabbmat osv, så det var inga problem utan jag har alltid rört mig väldigt mycket men ätit alldeles för lite och för långt mellan måltider, då har det blivit övervikt. Och för lite protein och för mycket kolhydrater. Nu böröjar det rätta till sig. Börja leta efter den rätta balansen, små finjusteringar här och där och ta god tid på dig för detta är för resten av livet.


Så där är det för mig med! Jag har till och med provat att skriva in mycket mer än vad jag brukar äta i matlådan, men det står ändå att jag äter för lite. Ska det vara så eller är det något fel på min matlåda? Jag har kollat på andra sidor och jag ska äta ca 1800 kalorier, så drar jag bort 600 från det så att det blir ca 1200 eller?


det beror väl på vad du äter. Försöker man få dig att äta mer kolhydrater som bröd och potatis och rotfrukter etc inklusive en massa frukt så vägra på stubben, de flesta överviktiga är överkänsliga mot socker och kolhydrater och frukt exempelvis är mängder med kolhydrater. Tycker du ska kolla kostmodellen in i minsta detalj. Jag rasade i vikt först när jag struntade i dietisten och började med modellen som har ytterst få kolhydrater och FETT och protein. Inget sug, inget obehag, dessutom bättre immunförsvar på kuppen. Tycker det är näst intill oförsvarligt att för och nackdelar med kostmodellerna inte diskuteras på denna plats.


ELLER så är det så att de flesta överviktiga äter för mycket av allt och det är därför som är tjocka. Tror att det i 99 fall av 100 inte spelar någon som helst roll vilken slags tallriksmodell man går efter utan att man faktiskt äter mindre och rör sig mer. Om man äter t.ex. GI eller Atkins går man ju inte ner i vikt om man överäter. Det är f.ö. något jag vill säga till alla som hattar fram och tillbaka mellan olika dietisters råd: Ingenting funkar om man överäter och ALLT funkar om man äter mindre än man gör av med. Enklare än så kan det knappast bli. /Maja


tror att alla människor är olika. En enda tankemodell som Dumbass tror på handlar om tron att kroppen är en slags maskin. Så är inte fallet. Hormonerna snarare än kalorierna är det viktiga i fråga om vikten. Enligt senaste forskning. Om det intresserar.


Haha. Vilken otrevlig framtoning du har i dina inlägg. Jag tror inte kroppen är en maskin, men sanningen är ju den att den funkar på ungefär samma sätt hos alla. Märk väl: Ungefär. Men basen är i alla fall Gör av med mindre än du tar in. Simpel matematik. Detta är vad jag tror, är du av en annan åsikt så är det okej. Men man kan kosta på sig att vara lite trevlig trots att man inte tycker likadant.


Om du äter fel! Då ställer kroppen in sig på svält och bromsar viktnedgången för att spara på energin.... + att du förmodligen blir super hungrig då och då! Ät 3 gånger om dagen, frukost - lunch - middag! Med tanke på hur nutidsmänniskan lever så behöver vi inte äta så extremt många gånger om dagen. Jag vet att det finns dietister som anser motsatsen, men det finns dietister som resonerar som jag. Men det är alltid svårt att lära sig nya vanor. Jag gissar att det tar ca 1-3 veckor att ställa om, men sedan så signalerar kroppen att den vill ha mat! på dina måltids tider. Om du tittar på mitt mussli recept, under rubriken frukost förslag så är den musslin super. När jag började äta den så försvann mitt sötsaksbehov!


Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men väljer att utelämna mina känsloyttringar. Hur som helst det finns inte en forskar inom överkikt som skulle påstå att man blir överviktig av att äta!!!! Sedan har vi ju diverse hormoner på längden och på tvären, men dom har varken hjälpt mig till nu, vare sig att gå ned i vikt eller öka i vikt. Men när jag tappat greppet om mina goda matvanor, ngt jag tenderar göra då co då. Då går jag upp i vikt, strange?? Men när jag återgår till mina goda matvanor + mitt goda rörelsemönster då tenderar jag att gå ned i vikt. Till viss mån kan man ju faktiskt jämföra kroppen med en maskin/motor så till vida att kroppen precis som vilken maskin som allra helst, drivs framåt av energi! Men maskinen, precis som kroppen har ingen glädje av överskotts energi eller att du tankar full tank inför garage parkeringen, typ säng gående.... Men återkom gärna med dina forskningstes och tala om vilka hormoner so åsyftades respektive vilket forsknins lag som ligger bakom det + ev vilket läkemedelsbolag har betalat för forskningen!

Annons
Annons
Annons