Forum Övervikt och följdsjukdomar


Äta 1000 kalorier under sin målvikt???

Har aldrig riktigt satt mig in i det här med kalorier, men nu när vikten börjat krypa upp efter sport olycka o restaurang mat så måste man ju börja fundera lite. Varit rätt aktiv hela mitt liv, men med några kilos övervikt. Inget att oroa sig över, har varken jag eller någon annan tyckt. Men efter en lite olyckligt knäskada så slutade jag för lite över två år sedan träna innebandy och lite långsamt började kg komma smygande. Vid ca 17 års ålder så låg jag någon stans på 75+ en övervikt men inte så påträffande då jag ligger på ca 170 i längd. Sedan jag i höstas bytte skola har dock den stora vikt ökningen skett. Vi får som på många andra gymnasieskolor äta på restaurang. Under hösten då det både var stressigt med ny skola, så blev det kanske lite för många hamburgare med pommes och vita baguetter med kladdigt fyllning. Först så var det lite trivsel kilon som jag tänkte försöka gå/cykla bort till våren, men när jag vid jul hade nått nästan 90 kg börjar jag känna lätt panik. När januari nu har rullat förbi i en väldig fart känner jag ännu mer panik. Har bytt favo matställena mot en som serverar svensk husmanskost och en annan som serverar sallader o soppor, men känner mig fetare än någonsin. Har testat att försöka motionera lite, men all hårdare motion tröttar ut mig för fort eller ger mig smärtor i mitt knä. Min ursprungliga idé om att träna bort vikten verkar hopplös o omöjlig. Har försökt sätta mig in i det här kost o sånt, vet hur en talrik för någon som tränar 4-5 gånger i veckan ska se ut men för att gå ned i vikt, har jag noll koll. Har checkat det här med BMI och fått fram lite ungefärliga siffror på hur många kalorier jag ska äta per dag. Men nu är frågan är det 1000 kalorier under sin målvikt eller under sin nuvarande vikt man ska äta? Om man ska tro på denna kalori kalkylator så ”bör” jag nu (vägandes 90 kg) äta runt 3000 kalorier per dag (vilket låter väldigt mycket för mig…) Men eftersom som jag vill försöka lägga mig mellan 65-70 kg och då bör jag äta runt 2500 kalorier per dag för att hålla vikten. Men för att gå ned 1 kg behöver man ju 7000 kalorier ”mindre” så ska man då äta 1500 kalorier per dag för att få bort 1 kg i veckan och ens målvikt är 65 kg? eller ska man käcka 2000? Det var mina frågor tänkte bara snabbt ge en liten överblick av hur mycket jag rör mig och vad jag äter, samt den plan jag har funderat på att börja äta efter. Det här äter jag: Frukost: Ett glas juice o två (roste)mackor. Ibland en talrik yoghurt med korflakes (k-special) Lunch: Har den senaste månaden kört på restauranger ”husmanskost” och ”salad” stället. Tänkte försöka köra på dem i framtiden. Melis: Beror lite på, ibland lite yoghurt och ibland en macka eller två eller en skål med godis eller en fika (bulle eller kaka) Middag: Mammas mat, brukar oftast vara ganska hälsosamt. Morsan är gammal viktväktare, men hon har gett upp det mesta i diet form. Snack: Samma som meliset. Nån macka eller lite godis eller chips om det finns över från helgen etc. Vad jag tänkt byta till Frukost: Ett glas juice och en portion med havregrynsgröt, lite socker/ honung på och mjölk. Ett par plommon, thé med lite honung. Lunch: Husmanskost stället eller salads stället, båda i måttliga portioner. Melis: två ägg. Middag: Mammas mat Snack: Is vatten förmodligen en godis bit på fredag och/eller lördag. Kanske ett glas mjölk? Vad tror ni om den omställningen? Jag går nu också ca 10 minuter till och från skolan o bussen (2 gånger/dagen) försöker nu också ta trapporna (det finns 7 våningar så det är bra ”motion”) och har en liten terrier som jag går ut med (dock hatar han att gå och stretar alltid i mot om man försöker gå nå vidare långt…han är en riktig soffpotatis) Ska när det blir lite varmare försöka plocka fram cykeln ur förrådet och på så sätt få lite mer motion men det blir nog inte förens sent februari eller tidigt mars. Vill bara veta om ni tror att detta är en genomförbar diet (typ var den ligger kalorimässigt också) och om det finns några håll i min plan. Oj oj va långt det blev… hoppas ni orkade läsa allt och kan svara på (några) av mina frågor. Passar också på att ursäkta lite stavfel, har dyslexi så det blir så bara :S

Hej, Kalorier in och ut funkar bara i en sluten ugn och inte på människan. För människan gäller andra regler. Det som styr fettinlagring är olika hormoner, speciellt insulin. Är insulinnivåerna höga så stängs fettförbränningen av, samtidigt som allt överskottsblodsocker lagras för framtida behov som fett. För att komma åt sina fettlager måste man se till att hålla insulinnivåerna låga. Detta gör man genom att äta mindre sockerkedjor och stärkelse och istället mer fett och protein. Här skriver kostdoktorn om "Allt om viktnedgång" http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang


Vill påpeka detta! Kostdoktorn är en icke kommersiell blogg. Det är en helt vanlig ST Läkare som driver den på sin fritid. Syftet är enbart att hjälpa andra människor till hälsa. För att göra bloggen så bra som möjligt har Andreas Eenfeldt gått ner i arbetstid till 60%. Han förlorar alltså pengar på detta, men gör det för att han vet genom sitt dagliga arbete vad som gör människor friskare.


Det är ett livsprojekt du gett dig in på: först ska du ner i vikt o sen ska du hålla vikten. Därför är det viktigt att du redan nu inser att det kommer ta längre tid än du vill att det ska göra. Ett halvt eller max ett kilo i veckan är en sund nergång. Detta kommer naturligtvis att variera, men det är åtminstone något att sträva efter. För att gå ner det så behöver du äta 500-1000 kalorier mindre per dag jämfört med vad det går åt för att behålla din nuvarande vikt. Att du ligger runt 3000 kalorier för att behålla vikten låter troligt. Det innebär att du behöver minska intaget till runt 2500 kalorier/dag - mindre än så tror jag inte du ska satsa på i nuläget. Men det är krångligt att räkna kalorier - särskilt om man inte själv lagar maten. Enklare är att jobba enligt tallriksmodellen. Du som vet hur man äter när man idrottar: så mycket pasta/ris/potatis som du tidigare haft på tallriken, så mycket grönsaker ska du ha nu (=ca halva tallriken), ungefär en fjärdedel av tallriken ska vara kött/fisk/fågel och den skvätten sallad du tidigare hade på tallriken kan du byta ut mot pasta/potatis/ris. Andra enkla kalorisparare: byt ut det mjuka brödet mot knäckebröd, se upp med sylter och marmelader till brödet - de är ofta mest bara socker, byt ut cornflakes mot havregrynsgröt (som du skrev), drick ordentligt med vatten, ta fem-sex nötter en kvart innan maten (minskar det där vrålhungriga). Till helgen: poppa popcorn (ej micropop) eller är några salta pinnar istället för chipsen, byt ut godiset till en liten bit mörk choklad. Jag tror det blir mer hållbart om man gör små och enkla ingrepp i sin vardag. Att gå i trapporna istället för att ta hissen är ett klassiskt och mycket bra exempel på detta! En trigger för dig (som är tävlingsmänniska vad jag förstår) kanske kan vara att köpa en stegmätare och tävla mot dig själv från dag till dag. 10 000 steg sägs vara minimum för den rörelse vi behöver varje dag så det kan vara ett bra mål i början. Oj, nu babblade jag mycket. Hoppas jag lyckades ge dig någonting vettigt i alla fall.... Lycka till! Berätta gärna i bloggen hur det går för dig!!

Annons
Annons
Annons