Forum Övervikt och följdsjukdomar

Är -500 cal om dagen ett måste??

Blir någotförvirrad ibland eftersom det i matlådan kommer upp information att man ätit något utöver det rekommenderade antalet cal. Tex skall jag äta 1420 cal/dag om jag då ätit 1476 cal så säger det " du har ätit utöver ditt rekommenderade behov fortsätter du så här så kommer du inte gå ner i vikt". Är detta verkligen riktigt?! För enligt totala behovet så skall jag äta 2168 cal m ht aktivitet vikt etc. Då blir det ju ändå ett minus eller? Eller är "den magiska" gränsen just -500 annars händer inget kanske. Är mycket förbryllad av detta. Finns det någon som vet/också undrar? //AMMIGA

Hej hej.. Jag tror att matlådan är uträknad på det viset att om man drar av ca 500kcal från sitt totala behov så är chansen större att man går ner 0,5-1kg/v. Men, ibland blir det ju att man äter för lite och ibland för mycket.. Finns nog ingen magisk gräns. Du kan ju tänka att så länge du inte äter mer än det totala behovet som räknas ut så bör du kanske inte gå upp i vikt heller. Det behöver ju inte gå så snabbt faktiskt. så om du drar av 300kcal eller 500kcal en dag eller två gör ingen skillnad. Det brukar ju jämna ut sig tillslut ändå. =) Hoppas du fick når slags svar och får det att fungera med matlådan så du når ditt mål, vad det än må vara!

Nops, det finns absolut ingen magisk gräns och meddelandet som kommer upp är bara ett standardmeddelade som inte tar hänsyn till om det är +40kcal eller +400! Så håll dig du runt det rekommenderade, att det svänger åt något håll ibland gör ingen skillnad så länge det inte är för mycket.

Annons
Annons
Annons