Forum Övervikt och följdsjukdomar


antidepressiv medicin och övervikt

Är det någon som lyckats gå ner i vikt och samtidigt äter medicin mot depression och ångest? Måste äta min tablett men mår dåligt över de 10 kg som jag fått på köpet!

Jadå, det går, men man får kämpa mer. Läs på den här sidan om vad du kan göra: http://web4health.info/sv/answers/bipolar-antidep-weight.htm


jag har också ätit mediciner o gör fortfarande ,men håller på att minska den mer o mer. men jag fick också en hel del xtra vikt av detta-men det går att få bort. problemet är ju att har man ångest o mår dåligt vill man eller orkar man inte bry sig så mycket om vad mangör eller stoppar i sig. Själva medicinen gör ju inte att du går upp i vikt utan den stänger ju liksom av vissa funktioner hos dig. Lycka till jag vet att det går har tappat 14 kg bara i år. kramar Eva


Hej evaand Låter spännande med att du lyckats gå ner 14 kg, grattis! HUR BAR DU DIG ÅT! jag mår jättebra men behöver ändå äta min antidepptablett. Jag har försökt allt men det går inte! Snälla dela med dig av dina tips! hälsn. baobao


tyvärr gick jag upp i vikt av mina jag åt cipralex och åkte på en ordentlig viktökning. När jag klagade sa min läkare att det fanns andra som int ehade den inverkan. Men då hade jag redan fått nog och slutade med tabletterna. Prata med läkaren och tala om att du har gått upp. Det kan finnas tabletter som inte ger viktökningen, men jag är inte hundra. Tror däremot att han kan veta och är han bra ber han dig prova dem, för han måste ju se till din hälsa.


Jag äter setralin ranbaxy den går man inte upp i vikt av.


Hej, Jag vet precis hur du har det. Jag började äta Citalopram för tre år sedan pga ångest. Jag blev mycket bättre av medicinen men gick upp 10 kg det första året. Jag bytte till Sertralin men fortsatte gå upp. Nu har jag gått upp totalt 20 kg. Det är så knäckande och till slut vet man inte vad som är värst. Jag har provat allt utan resultat. Har trappat ner till halv dos jättesakta, men vill inte sluta. Jag körde med Cambridge i 6 dagar och gick ner ca 3,5 kg. Sen kunde jag inte få ner dem. Men det gav mig en kick och nu har jag slutat fokusera på att det är medicinens fel utan att oavsett varför så är det alltid samma sätt man måste gå ner på: färre kalorier in och fler ut. Just nu räknar jag kalorier och tränar inte direkt. Jag gör det som passar mig bäst och försöker tycka om mig själv så att jag inte tröstäter för att jag tycker illa om mig. Känns faktiskt som att det kommer funka den här gången. vi får peppa varandra...


Såklart kan man gå ner i vikt även om man äter antidepressiva. Jag äter Cymbalta och av den kan man antingen gå ner eller upp till en början (jag gjorde varken eller) men som med överiga biverkningar avtar det efter ett par veckor. I första hand handlar det om vad man äter och hur mycket man rör sig. Jag tror inte att medicinerna kommer vara något hinder för mig. Det handlar mer om inställning. Äter man dessutom mediciner för depression och ångest är ju motionen extra viktig då den ger humöret en ordentlig boost också :-) Vi får helt enkelt stötta varandra!

Annons
Annons
Annons