Forum Övervikt och följdsjukdomar


Ananas på burk?

Hur är det egentligen med inlagda frukter som inte är i sockerlag ex. ananas på burk, är de också sockrade eller sötade på något konstlad sätt? Frågan är alltså - är det onyttigt?

Som Viktväktare får man äta fritt av de flesta frukter, men inte av tex ananas och banan. Anledningen är att de innehåller för mycket kalorier (socker). Nyttigheten med ananas på burk kan jag inte uttala mig om.


Vilka frukter får man äta hur mycket som helst av?? Och vilka grönsaker ? Vore tacksam för svar då jag själv tror på viktväktarmat men själv inte är medlem. Än i alla fall.. :)


Jag vet inte hur söta de är, men ananas "in itw own juice" brukar jag använda istället för dressing till sallader.


De flesta frukter och grönsaker får man äta fritt av, med förstånd. Frukter som INTE är "fria": ananas, banan, dadlar, fikon, frukt/bär i egen lag/söt lag, granatäpple, kaktusfikon, katrinplommon, kokosnöt, körsbär, mango, papaya, pitahaya, plommon, russin, sharon, torkad frukt, vindruvor. Grönsaker som INTE är "fria": avokado, brunkål, grönsaksblandningar med mer än 40 kcal/100gr, inlagda med socker, kastanjer, linsgroddar, majs, oliver, sojabönsgroddar. Lycka till!


Ananas innehåller bromelain, ett enzym som är mycket nyttigt för magtarmkanalen, som får hjälp med att bryta ned animaliska och vegetabiliska protein. Så ät gärna lite ananas efter maten. Papaja innehåller papain också ett enzym med samma verkan, båda kan användas om man vill möra kött.


det är inte kalorier!! det är kolhydrater.. mitt socker stiger inte av ananas på burk i sin egen juice... Bananer är det bättre att äta lite gröna än fullmogna för diabetiker.

Annons
Annons
Annons