Forum Övervikt och följdsjukdomar

16 år, 153 cm och väger 82. Jag vill bort med de!

Nu orkar jag verkligen inte mer. Jag har varit överviktig i hela mitt liv, jag skyller inte ifrån mig. Jag har inte haft motivationen, jag är uppvuxen i en "onyttig" familj där alla är överviktga men nu vill jag ta hand om mig, om mitt liv för det är mitt ansvar.
Jag är inte onyttig, jag spinrnar 3 gånger i veckan eller 2 gånger men då kör jag ett bodypump pass till det.  Jag äter frukost i form av ägg eller 2 mackor.  Jag äter en normal skol lunch och en normal middag vid 5-tiden. Jag småäter då och då men inte överdrivet mycket, det vill säga inte mycket mer än vad mina pinnsmala kompisar gör. 
Vad gör jag som är fel? Finns det någon magisk diet? Vad funkar för er? Jag vill motiveras!

kolla tråden banting/motivera varandraMen småätande kan göra mycket, börja kolla hur många kalorier det är i allt på förpackningen oc hbörja räkna,Testa att anteckna ALLT du äter och dricker i en vecka, och så kan du ju börja tänka på vad du gör om dagarna?Sitter mycket i skolan kan jag anta, då behöver kroppen inte alls mycket för att orka runtEn tjej ska ju ligga på ca 2000cal om dagen och en kille 2500 cal Cirka, beror på om man tränar eller inte osv =)Och jag kan säga dig att 500 cal trycker man i sig väldigt lätt och fort om du börjar kolla hur mycket cal du får i dig om du läser bak på förpakningar som exempelvis en godispåse, eller en chokladkaka

Jag vet att kroppen ibland inte lyssnar fastän att man gör allting rätt. Det kan ta flera veckor innan kroppen fattar att den ska börja gå ner i vikt! Jag har varit helt vansinnig emellanåt och plötsligt har jag gått ner 2 kg på en vecka (på vanlig kost). På LCHF har jag gått ner upp till 4 kg i veckan. Och då åt jag ändå lchf-kladdkaka två gånger i veckan! Testa dig fram tills du hittar metoden som passar för just dig. Det är så otroligt olika hur kroppen reagerar. Sen har jag alltid ställt den eviga frågan "men jag äter ju mycket mindre än många av mina kompisar! Hur kan de vara smala som pinnar då?!". Och den bistra sanningen är att jag har en helt annan ämnesomsättning än vad de har. De går inte upp i vikt hur mycket de än försöker. En av kompisarna åt så mycket mat och sötsaker som hon bara kunde få i sig. Mitt dagsintag var ca hälften av vad hennes var. Ändå går jag upp i vikt bara jag tänker på en sötsak. Precis som några få av kompisgänget också gör. Det fruktansvärt orättvist, men tyvärr alldeles sant :/

Du måste förresten dricka tillräckligt med vatten! Utan det står man oftast still på vågen. Sätt in en bringare med vatten i kylen och innan du går och lägger dig på kvällen ska den vara tömd. Endast av dig då såklart ;)

Svält dig. Frukost och kvällsmat räcker, du får äta vad du vill vid dessa 2 måltider. Garanterar dig 10 kg viktminskning på 1 månad, du måste röra på dig i 1 timme 2 gånger i veckan också.

Mitt recept måste bli att du kontaktar en dietist. Om all är lika tjocka i familjen kan det finnas något medicinkt bakom. En förutsättning är dock att du tar en titt på din livsstil. Fetma är en livsstils sjukdom. Idag vet vi inte vad som är stress, och följdaktligen är inte stress klassificerat som sjkdom. Det viktiga i sammanhanget är att blodsockret går ner, stress motverkar detta. Stressen stoppar all kroppslig reparation. Stress gör att du kan träna utan att blodsockret minskar. Bantning klassificeeras som stress för kroppen liksom att snarka.
Du skall äta en fullvärdig kost, detta är huvudsaken. De finns en del som av olika skäl förespråkar olika dieter, gå inte på detta, gör som dietisten säger.
Pasta, ris, vitt bröd och potatis skall du äta lite mindre av. Minska intaget av mjölk och öl då dessa innehåller socker. Filmjölk 3-4 dl, konstsocker och krossat hårt bröd till frukost. Gärna av typen hälsofil så att dina tarmbakterier kan jobba som de skall (skall innehålla a-fidofilus eller bifidofulos). Ät en frukt vid för -och eftermiddagsfikat i stället för bulle Vid lunch och middag skall halva tallriken vara täckt av sallad i någon form. Knepet är att inte gå omkring hungrig.
Se till att du får ordning på ditt liv innan stressen slår ut det metabola syndromet och skapar förutsättningar för diabetes typ 2.  
Har du smala armar och ben, men kulmage, bör du uppsöka en endokrinologisk avdelning på närmaste sjukhus.
Lycka till

Uteslut omgående socker, sockerarter och kolhydrater i form av bröd, pasta, ris potatis, mm.
kolla lite om LCHF, men du behöver till att böra med inte äta fett som en del förespråkar.  
På mig fungerar det så att jag går upp mycket i vikt av bröd, kolhydrater och socker. 
Det bästa med att inte äta bröd och kolhydrater är att man inte blir hungrig. 
Du har nästan en viktminskningsgaranti om det inte finns någon speciell bakomliggande faktor. 

Lycka till Bosse

Akta dig för dessa fanatiska LCHF männikor. Dom springer 8 maraton varje dag, äter ingenting och dör av ensamhet efter att ha tråkat ut omgivningen. Titta på alla kvinnliga bengetter. Inga bröst, ingen mens, ensamstående för ingen vettig karl skulle stå ut med dem. Springer i stället för att umgås och må bra. När dom är i 50 års åldern kan dom knappt gå med en utsliten kropp som tack för alla idiotiska löpmil.

Jag har ett busenkelt tips som bygger lite på 5+2 bantning där man fastar i 2 dygn.
Felet folk gör är att man äter innan magen är helt tom. När den är helt tom tar den av överflödet och man går ner i vikt. Vill man att det skall fungera ännu mer, då går man långa promenader som förbrukar energi och en mage som inte har någon mat/energi börjar leta efter mat ute i kroppen som går ner i vikt.

Det som är absolut förbjudet är socker, bröd och kvällsmysprodukter.

Lycka till.

du säger att du inte äter jättemycket, men du kanske bara tror det eftersom att du själv är van vid mängden du stoppar i dig. Mitt tips till dig är att försöka hålla en mer "strikt" diet.  gör t.ex så att du undviker ALLA snabba kolhydrater och mättade fetter under en tidsperiod och se om du märker av skillnad, om ja-bara att fortsätta!se bara till att du trots dieter får i dig ordentligt med näring, särskilt eftersom att du bara är 16 och därmed inte är helt färdigutväcklad! förresten vill jag bara lägga till att du förmodligen behöver träna mer än 2-3 ggr i veckan för att se tydligare resultat. Är du kille eller tjej? Om du är tjej så vill jag säga att jag varmt rekommenderar Kayla Itsines Bikini Body guide! Lycka till ;D
/Rachel

Annons
Annons
Annons