Forum Övervikt och följdsjukdomar

130 kg, sjukvårdsrådgivningen vägrar hjälpa

Är det inte otroligt vilket bemötande man kan få inom den offentliga sektorn ibland! Jag har en flickvän som vill gå ner i vikt. Hon är kraftigt överviktig trots att hon länge ätit väldigt lite kalorier och motionerar mycket. Jag tipsade henne om att det kunde vara sköldkörtelproblem, så i våras ringde vi Sjukvårdsrådgivningen (myndigheternas telefontjänst) för att få reda på vart vi kunde vända oss för att få nivån av sköldkörtelhormon testat. Tanten som svarade hänvisade då till skolkuratorn (!), innan hon ens hade hunnit fråga vad tjejen väger. Det känns som att sjukvårdsrådgivningens bemötande var politiskt styrt, att de skulle dissa alla som ville gå ner i vikt som nån sorts del i debatten kring alltför smala skönhetsidéal. Nån här som vet någon bra privat vårdgivare i Göteborg som kan vara behjälplig att testa nivån av sköldkörtelhormon? Så kanske vi kan köpa levaxin på Internet eller utomlands (för att slippa ifrån det svenska sjukvårdsmonopolet så långt det är möjligt). Tjejen vägrar att väga sig men jag skulle tippa på att hennes vikt är 120-130 kg. Hon är 1.67 lång och är 18 år.

Vårdcentralen tar såna prover. Testade mitt sköldkörtelhormon för ett år sen och det var inga konstigheter.

Sten, Jag har ett annat tips som kan göra livet lättare. Du skriver "Hon är kraftigt överviktig trots att hon länge ätit väldigt lite kalorier och motionerar mycket." Det är här jag tror du kan hitta lösningen, fast i stort sett tvärtom. Att äta lite kalorier och samtidigt motionera är för många en dålig kombination när det gäller viktnedgång. Man kan gå ner, men det brukar sällan vara hållbart. Mitt råd är att istället "äta sig ner i vikt" med LCHF-kost. Man kan om man har tur och det funkar gå ner väldigt bra. Man äter något som liknar våran naturliga mat och får naturlig hälsa på köpet. Jag tror att om ni är intresserade att www.kostdoktorn.se är en bra start. Han har en bra nybörjarsida där man kan läsa på om detta. Lycka till, Mvh Wille

Hej! Visst är det sorgligt att inte man blir tagen på allvar. I Stockholm så är vårdcentralerna skyldiga att ge hjälp även om få gör det. Jag har hittat en internetsida som hjälpt mig att ändra mina vanor och gå ner i vikt. Den heter www.viktcentralen.se Jag hoppas att den kan fungera för din flickvän.

Hej, Helt otroligt att få den behandlingen. Vänd dig till en privat mottagning och berätta om problemen. På viktcentralen.www kan ni få mer stöd och hjälp + att sidan är underhållande, det finns många experter som kan svara på frågor mm. Var försiktig med att bara lita på vissa som skriver att man skall äta mer fett. Det finns inga bevis för denna metod att den är rätt på sikt. Inga studier finns. Gå in på viktcentralen.se där kan du läsa mycket om senaste nytt inom området övervikt. Du hittar alla viktiga artiklar under nyheter. Lycka till!

Till Oroliga mamman! Jag blev själv överviktigt när jag blev 20 år. Jag ökade kraftigt i vikt utan någon anledning, jag blev 50 kg tyngre än vanligt. har aldrig varit överviktigt innan. Läkarna hänvisade till sport och diet, tröts allt förblev kilon som dem är!!! Under många år har jag fått kämpa, kämpar idag med, men stå på dig och se till att dem kollar upp hormon nivå. Jag upptäckte att jag hade låg hormon nivå först (utomlands hos en läkare av rena slumppen) när det gick väldigt långt med det hela! Jag var extrem trött och orklös till slut, arg för lilla minsta eller helt enkelt besviken på folk för ingen anledning alls! Allt hade varit mycket lättare om dem hade bara tagit ett blod prov. STÅ PÅ ER!!!

Annons
Annons
Annons