Måltidsordning och blodsockerkurva

Blodsockerhalten påverkas vi alla av och är i sin tur något som vi själva till viss del kan påverka. En frisk person har cirka fem gram socker per liter blod som transporteras runt i blodomloppet. Det är ungefär lika mycket som en sockerbit eller en tesked socker.

Uppdaterad den: 2016-01-14
Författare: Maria Sitell, dietist
Uppdaterare: Ida Berge, dietist, Södersjukhuset, Stockholm

Annons

Insulin är ett livsviktigt hormon som gör så att sockret kan transporteras in i cellerna och omvandlas till energi. Brist på insulin resulterar i att sockret stannar kvar i blodet istället för att ge cellerna energi. Beroende på vad och hur vi äter kan vi påverka vår blodsockerkurva.

Vad händer om man äter mer av snabba livsmedel?

När vi äter frukost nummer ett kommer det ut mycket socker snabbt i blodet. Detta känner bukspottskörteln av och frisätter insulin för att kunna ta hand om allt socker och transportera in det i cellerna. Detta resulterar i att blodsockret sjunker snabbt igen.

När blodsockret ligger på låga nivåer blir vi lätt sötsugna och irriterade över småsaker. Om man då exempelvis äter en chokladbit för att stilla sötsuget kommer återigen mycket socker ut i blodet vilket ger insulinfrisättning.

Annons
Annons

Då man ätit något nära inpå lunchen och blodsockret är på väg uppåt kommer aptiten att minska och kan medföra att man hoppar över lunchen. Detta kommer då resultera i att man blir hungrig igen senare på dagen och det är då lätt att välja ett socker- och fettrikt livsmedel för att stilla hungern snabbt. Ett sådan här måltidsmönster resulterar ofta i småätande av mat med högt energiinnehåll men lågt näringsinnehåll.

Vad händer om man äter mer av långsamma livsmedel?

Om man äter frukost nummer två som innehåller mer långsamma livsmedel, så stiger blodsockret långsammare och inte lika högt som nummer ett. Dipparna blir inte heller lika djupa. Därför håller sig humöret på en jämnare nivå och suget att snabbt behöva få i sig något försvinner.

När det är dags för mellanmål på förmiddagen känns det bra med en smörgås eller en frukt som höjer nivån en aning för att sedan ligga på normalnivå när det är lunchdags. Vi är då lagom hungriga.
På eftermiddagen är det ofta gott med något som är lite sött. Ta gärna en frukt och undvik kaffebröden. Vill du äta lite mer för att stå dig lite längre kan du även äta ett ägg eller en grov smörgås.

Annons
Annons

Regelbundna måltider

Regelbundna måltider ger goda förutsättningar att kunna skilja mellan sug och hunger. På så sätt ökar möjligheterna för att maten blir en friskfaktor med bra näringsinnehåll. Om man hoppar över måltider äter man lätt något annat lite senare istället. Ofta då något som innehåller mindre av det vi behöver och mer av det som inte ger oss så bra energi och näring.

Tre huvudmål och ett-tre mellanmål gör det lättare att må bra och ger en blodsockerkurva som visar vägen till den mat vi mår bra av.
En måltids sammansättning påverkar blodsockerkurvan. Följande exempel visar två olika frukostar och vad de ger för effekt.

Frukost 1: Frukost 2:
O´boy Fil med müsli
Franskbröd Grovt bröd med hela korn
Margarin Margarin
Ost Ost
Marmelad Leverpastej
Juice Apelsin
Kaffe/Te Kaffe/Te
Denna frukost ger: Denna frukost ger:
Mycket socker Lite socker
Lite fibrer Mycket fibrer
Snabba livsmedel Medellångsamma och långsamma livsmedel&nbsp

Annons
Annons