Fråga doktorn

Fråga   Vikt & kost

Fråga: Sömnsvårigheter

Jag har börjat använda en naturmedicin innehållande MELATONIN som anses förbättra sömnen. Nu undrar jag om det finns risker med detta, t.ex. interaktion med andra mediciner. Jag är kvinna, 75 år och har en del andra mediciner.

Svar:

Interaktioner mellan Melatonin och andra mediciner är ej beskrivna. Melatonin är ju ett hormon som utsöndras från tallkottkörteln, Corpus pineale.

Långtidsbehandling är indicerad endast för blinda personer, eftersom dessa inte kan erfara någon cyklicitet mellan ljus och mörker.

Kända biverkningar är sömnrubbningar(!), depression och störningar i sexuallivet.

Melatonin kan vara bra som korttidsbehandling vid resor mellan olika tidszoner. Långtidsbehandling bör man avråda från.

/Ingemar Joelsson


Besvarade frågor under chatten

Fråga Besvarad
Omega-3 och mediciner

2011-08-2 | 16:51

av Anonym användare

Kärldemens och äta ginko biloba?

2011-05-5 | 20:00

av Anonym användare

Chi san i kombination med p-piller?

2011-02-14 | 13:16

av Anonym användare

Rosenrot tillsammans med andra mediciner?

2011-01-5 | 05:32

av Anonym användare

Rosenrot och Schisandra

2010-11-23 | 07:33

av Anonym användare

omega 3 ger bölder!

2010-11-2 | 21:10

av Anonym användare

Kombination E,och D-vitamin och B6/12

2010-09-16 | 00:37

av Anonym användare

D- vitamin

2010-05-3 | 12:56

av Anonym användare

Q10

2010-03-18 | 23:12

av Anonym användare

risker

2010-02-5 | 17:04

av Anonym användare

Rosenrot mot håravfall?

2010-01-11 | 10:21

av Anonym användare

Omega 7

2009-10-21 | 21:43

av Anonym användare

Kollodialt silver

2009-11-10 | 20:20

av Anonym användare

Kan mina naturmedel skada mig?

2009-04-28 | 01:02

av Anonym användare

Kosttillskott?

2009-02-27 | 16:50

av Mona Hallin


Annons
Annons
Annons