Forum Kosttillskott och vitaminer


Fiskoljan förändrade tonåringen

Jag såg på svt om en tonåring som varit oförklarligt deppig under många månader. Han gick där med kutig rygg och såg ned i marken och var allmänt låg och passiv. Så fick han en viss större dos fiskolja och efter två veckor var han en annan person, aktiv och positiv! Han hade uppenbarligen stor brist på Omega-3. Kanske ville han inte äta fisk etc.

Det här tror jag jättestarkt på. Vi människor är "vattenapor", dvs vi har alltid levt med vattnet och den föda som finns där, oftast omega-3 rik. Fet fisk, säl osv men även landlevande djur som ätit rätt kost innehåller en bra omega-3 kvot. Vi kan ju inte tillverka omega-3 själva så den måste komma via födan. Den omega-3 som vi har i våra hjärnor är animalisk omega-3. Hjärnan består till stor del av mättade fetter (som ju också är nyttiga numera) men de fleromättade omega-3 fetterna är till för att hjärnceller och celler i näthinnan ska fungera optimalt. Idag får man ibland ett felaktit råd, dvs att vegetabilisk omega-3 är bra för oss. Fel. Denna typ har korta kedjor och vi kan inte omvandla den i någon viktig mängd till den långkedjiga varianten. Obs! Kanske inte är 100 på detta men det är vad jag läst..


Jag håller med! Omega3 får nästan alla för lite av. Jag har också hört att Omega3 (vegetabilisk) av linolja är svår för de flesta att bryta ned och ta upp i kroppen. Något annat som också har betydelse vid deppighet är brist på B-vitaminer. Kosten innehåller inte alla B-vitaminer även om man äter bra, och de är vattenlösliga och förstörs lätt av upphettning och lagring. Om vi inte får B-vitaminerna i oss varje dag riskerar vi brist på aminosyran tryptofan, som tillverkas i kroppen med hjälp av B-vitamin. Tryptofan har i sin tur en koppling till lyckohormonet serotonin. Brist på tryptofan kan signaleras av kroppen som sug efter choklad, vilket innehåller tryptofan. Man kan annars ta proteintillskott (pulver). Eftersom B-vitaminerna är vattenlösliga kan vi inte lagra dem i kroppen, så överskottet av B-vitamintabletter kissas ut. Jag använder själv ett bra s.k. B-vitaminkomplex från hälsokosten eller nätbutik. Jag har också hört att vi behöver ännu mera B-vitamin om vi äter sockrade livsmedel och/eller stressar, vilket anses röva B-vitamin ur kroppen. Jag känner människor som efter att ha tagit B-vitamintillskott plus proteintillskott/aminosyretillskott i tre veckor, har börjat glömma att ta sina lyckopiller mot depression och sedan kunnat sluta helt!!! Hälsningar Lingontuva!


Håller helt med Lingontuva. Det är väl speciellt B-12 som det blir brist på. B-12 saknar nästan helt i vegetabilisk mat. Många ungdomar med enklare matvanor (pastagenerationen) eller de som inte alls äter kött ligger i riskzonen. Tur att det finns tillskott men alla känner inte till detta utan slutar att äta kött, fisk och ägg utan att tänka på näringsbristen. Läkare utan gränser gick ut med en varning ang detta för några år sedan där dom skrev att växande barn måste få animalisk föda för att inte riskera allvarlig näringsbrist. Detta gäller också den viktiga D-vitaminen som ju i 99% finns i animalisk mat (och i solen).

Annons
Annons
Annons