Fakta | Kost & dieter

Sojabönor

Sojabönor har varit en del av kosten i Asien i flera tusen år. Sojabönornas positiva effekter är också kända bland hälsointresserade i västvärlden, och allt fler väljer att inkludera sojaprodukter i en eller annan form i kosten.

Uppdaterad den: 2012-10-29
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Sojabönor är växter i ärtblomfamiljen, och kallas även baljväxter. Bönor är i allmänhet mycket näringsrika, men sojabönor är särskilt näringsrika, och är ett populärt och omtalat alternativ för dem som är intresserade av att äta sunt. Sojabönor har varit en del av människors kost i över 5 000 år, och används särskilt mycket i asiatiska länder. Till skillnad från andra bönor har sojabönor en komplett aminosyraprofil (aminosyrorna är byggstenar i proteiner och de är livsnödvändiga för människor, så kallade essentiella aminosyror), något som betyder att de kan vara en fullvärdig ersättning av animaliska produkter som kött och fisk.

Proteinrik

Sojabönan består av 30 % kolhydrater, 38 % protein, 18 % olja (varav 85 % av oljan består av omättat fett) och 14 % vätska. Dessutom är det en god källa till fibrer, kalium, järn, zink, kalcium, omega-3, vitamin E, fosfater och hela B-vitaminkomplexet. Sojabönan har dessutom ett lågt glykemiskt index. Förutom att den används i matvaruprodukter används den också i oljor, sojasås och till djurfoder. Hela sojaprodukter kanske inte används så mycket i Sverige, men internationellt är det betydligt populärare – och intresset för den näringsrika bönan växer stadigt.

Använd hela sojaproteinet

Sojamjölk och sojayoghurt används allt mer i västvärlden, särskilt av dem som antingen inte tål mjölk eller som inte vill äta animaliska produkter. Andra populära produkter är vegetariska middagsrätter som används som ersättning för kött, som tofu, tempeh, sojafärs, sojakorvar och sojaburgare. Sojabönor kan också köpas hela i torkad form. Om du använder dessa i matlagning är det viktigt att du följer anvisningarna om blötläggning, kokning och sköljning för att undvika magont. Soja används mycket i oljor och mjöl – sojaolja och sojamjöl – och dessa används i en mängd matvaror som margarin, köttprodukter och liknande. Som proteintillskott finns soja i form av pulver eller proteinbars, och det går att köpa piller och hälsokostprodukter där beståndsdelar som sojaisoflavinerna daidzein och genistein utvinns och används. Dessa produkter som inte innehåller hela sojaprotein är omdiskuterade, och det rekommenderas att hela sojaprodukter används i matlagningen som en del av en sund kost.

Annons
Annons

Hotar regnskogen

Varje år produceras 200 miljoner ton soja världen över. Av detta används omkring 90 % som djurfoder.

Sojabönor är alltså så näringsrika att de räknas som fullvärdig ersättning för kött och fisk. De är också mycket billigare att producera. Enligt Food and Agriculture Organization of The United Nations har sojabönans introduktion i fattiga länder som Malawi varit ett värdefullt bidrag till att bekämpa felnäring, undernäring och till att öka matsäkerheten i landet.

Men produktionen sker inte helt utan bismak. En del menar att de massiva sojaplantagerna i Brasilien är en av vår tids största hot mot regnskogen, där plantagerna äter sig allt längre in i världens gröna lungor.

Annons
Annons

Dessutom är soja en av de vanligaste matallergenerna. Om du är allergisk mot soja måste du naturligtvis undvika all mat som innehåller soja. Se till att noga läsa varudeklarationen på maten du äter – kanske äter du fler matvaror som innehåller soja än du känner till.


Annons
Annons
Annons