Fakta | Kost & dieter

Soja – vägen till ett sundare liv?

Kan sojabönan bidra till att ge oss ett sundare liv – eller inte?

Uppdaterad den: 2012-10-29
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

År 1999 kom det amerikanska läkemedelsverket, U.S Food and Drug Administration, till slutsatsen att sojaproteinet hade en så positiv hälsoeffekt att producenter fick tillåtelse att märka sojaprodukter som innehåller mer än 6,25 gram protein med en så kallad "Health claim", där det framgår att det är mat som kan sänka risken för utveckling av hjärtsjukdom. Det samma gäller i Storbritannien. Deras slutsats är att sojaprotein kan sänka kolesterolnivån vid ett dagligt intag på 25 gram. Andra positiva effekter som har knutits till användningen av sojaprodukter är att de ger en bättre benhälsa, en minskning av symtomen i övergångsåldern och att de kan förebygga eller fördröja utvecklingen av cancer.

Isoflaviner

Många av de potentiella hälsoeffekterna som du finner hos sojabönor är knutna till isoflavinerna som finns i sojabönan. Isoflaviner är en typ av fytoöstrogener som liknar det östrogen som människor producerar. Det betyder att isoflaviner både kan bete sig som det östrogen vi själva producerar (men i mycket svagare omfattning) och att det kan blockera verkningarna av det mänskliga östrogenet (östrogenantagonist). Dessa sojaisoflaviner, som det ofta talas om och som det har forskats mycket på, kallas genistein och daidzein.

Enligt US Food and Drug Administration är forskarna eniga om att sojaprodukter har ett betydande värde för förebyggande av hjärt-kärlsjukdomar.

Annons
Annons

Osäkerhet kring piller och tillskott

Det som kan väcka viss oro är just isoflavinerna daidzein och genistein, och inte hela produkten, eller hela sojaproteinet. Dessa enskilda beståndsdelar finns tillgängliga som piller och tillskott, och marknadsföringen riktar sig ofta mot kvinnor i övergångsåldern, då de påstås kunna lindra övergångsbesvär. Problemet som forskarna pekar på är att dessa isoflaviner kan ha en betydande, närmast läkemedelsliknande effekt på kroppen.

Vissa studier antyder att hög isoflavinnivå kan öka risken för cancer, särskilt bröstcancer. Den här forskningen är långt ifrån avslutad, och många studier tyder på det motsatta – att sojaprotein kan förebygga bröstcancer.

Det preciseras att osäkerheten kring detta är knuten till isoflavinerna som används i piller och tillskott, och inte hela sojaproteiner. Vetenskapliga data ger ett starkt stöd för värdet av att öka intaget av sojaproteiner i kosten.

Annons
Annons

En amerikansk studie där 24 000 kinesiska kvinnor över 60 år deltog visar att storkonsumenter av soja hade 37 % lägre risk för benbrott än kvinnorna som åt minst soja.

Byt ut hamburgaren

För att dra nytta av sojaproteinets positiva hälsoeffekter behöver du inte byta ut alla animaliska proteinkällor, men det kan vara värdefullt att byta ut några av dem. Ett exempel kan vara att byta ut hamburgaren (som innehåller mycket mättat fett) mot en sojaburgare – som utöver den höga proteinnivån också innehåller 85 % omättat fett.

Här i Sverige har vi ett stadigt växande utbud av både sojabönor och produkter som producerats med sojabönor. Hela sojabönor, tofu, tempeh, sojakorvar och sojaburgare går inte bara att finna i hälsokostbutiker längre – nu har även många större dagligvarukedjor gjort dessa produkter till fasta medlemmar i sina produktutbud.

Skyddar troligtvis inte mot cancer

En översiktsartikel över en mängd vetenskapliga studier visar att det finns lite som tyder på att soja har en skyddande effekt mot bröstcancer.

Men fortfarande sunt

Bevisen från försök på människor är fåtaliga, och forskarna är också försiktiga med tanke på möjliga biverkningar. Därför rekommenderas inte användning av isoflavintillskott i form av piller eller i mat. Men sojaprodukter som tofu, sojasmör, sojanötter, sojaburgare och liknande som innehåller hela sojaproteiner är gynnsamma för både hjärtat och hälsan i allmänhet. Orsaken till detta är sojabönornas höga innehåll av fleromättat fett, fibrer, vitaminer och mineraler, och deras låga innehåll av mättat fett. Du kan med fördel använda sojabönor och sojaprodukter som ersättning av mat med hög förekomst av animaliskt protein, som innehåller mättat fett och kolesterol, och på så sätt låta sojabönorna bli en del av en varierad och sund kost.

Kontroversiellt

I fortsättningen kommer det att dyka upp många nya studier som rör sojaprotein, sojaisoflaviner och deras eventuella effekt på cancersjukdomar och hälsa. Hela sojaprodukter som används i matlagning rekommenderas alltså också i fortsättningen – helt enkelt för att det är sund mat. Och som experterna på US Food and Drug Administration hänvisar till, säger: "every health claim has its controversy".


Annons
Annons
Annons