Fakta | Kost & dieter

Saltfattig kost


Uppdaterad den: 2012-10-24
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Vad är normalt saltinnehåll?

Saltet i vanlig svensk kost kommer delvis från själva matvarorna och delvis från salt som strös på maten. Beräkningar visar att källorna är som följer:

  • 10 % kommer från obearbetade råvaror.
  • 50 % kommer från industribearbetade produkter som kött, bröd, margarin, mjölk och ost.
  • 40 % kommer från saltet vi strör på våra matvaror.

Hur minskar man på saltinnehållet?

Genom att reducera eller helt avlägsna det extra salt som vi strör på maten eller tillsätter vid matlagning, kan vi avlägsna upp till 40 % av saltet i ett genomsnittligt kosthåll. Det här är den enklaste och även den mest effektiva åtgärden. För personer som redan använder litet eller minimalt med salt kan andra metoder användas.

Intag av matvaror som är bearbetade och har tillsatt salt bör begränsas. Kött, bröd och mjölkprodukter är centrala i kosthållningen men man kan uppnå betydligt större reduktioner av saltinnehållet i kosten genom att vara medveten om och undvika de mest salthaltiga produkterna. Särskilt salthaltiga är charkuterier. Eftersom bara 10 % av saltet kommer från obearbetade råvaror, vinner man däremot litet på att minska intaget av sådana matvaror.

Annons
Annons

Livsmedelsverkets kostråd för att minska mängden salt i kosten

  • Använd färska varor till middagen: Färskt (eller djupfryst) kött och fisk. Konserverade, saltade eller rökta maträtter enbart undantagsvis.
  • Ät rikligt med grönsaker (råa eller kokta) utan salttillskott och frukt.
  • Koka potatisen utan salt.
  • Använd inte salt under tillredningen av maten. Du kan strö litet kaliumsalt (Seltin) på maten innan du äter den.
  • Använd rikligt med kryddor och kryddörter (inte kryddblandningar då dessa ofta innehåller mycket salt). Lite citronsaft på kött eller fisk ger maten en extra dimension.
  • Ugnsberedning och tillredning i mikrovågsugn bevarar naturens egna smakämnen på ett bra sätt.
  • Använd olja i stället för smör i stekpannan.
  • Be om eller välj soppa eller sås med mindre salt om du äter färdiglagade produkter. Gör dina egna soppor/såser med litet salt.
  • Om du bakar bröd själv: Använd en tesked salt till en liter vätska.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons