Fakta | Kost & dieter

Kostdagbok – vad och hur mycket äter du egentligen?


Uppdaterad den: 2012-10-29
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Varför kostdagbok?

En kostdagbok kan vara till nytta i sammanhang där matvanorna kan ha betydelse för din hälsa. En översikt över vad du äter kan vara till hjälp för läkaren när han/hon ger dig eventuella råd rörande kosthållning, och kan även bidra till att du själv blir mer medveten om vad du äter.

Mat eller dryck Annan information

Vilken typ?

Hur mycket?

Annons
Annons

Tidpunkt

Var?

Ensam eller med sällskap?

Annons
Annons

Aktivitet?

Humör?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mat eller dryck Annan information

Hur mycket?

Vilken typ?

Tidpunkt

Var?

Ensam eller med sällskap?

Aktivitet?

Humör?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vägledning till hur kostdagboken ska användas

Vilken typ?

Här skriver du det du åt. Var noga, glöm inte tillbehör som dressing, sallad, smör och så vidare.

Hur mycket?

Här skriver du mängden av de enskilda matvarorna eller dryckerna. Gör ett grovt överslag, som "en halv kopp", "tre skivor", "ett äpple", "en portion" och så vidare.

Tidpunkt

När på dagen åt du maten? Klockslag.

Var?

Åt du i vardagsrummet, i köket, på kontoret, på tåget eller kanske på ett uteställe?

Ensam eller med sällskap?

Om du åt ensam skriver du det. Om du åt tillsammans med någon skriver du deras namn.

Aktivitet

Gjorde du något samtidigt som du åt? Kanske pratade du med kollegor, såg på tv, avslutade ett arbete eller läste tidningen?

Humör

Anteckna hur du kände dig under måltiden, till exempel stressad, deprimerad, glad, ledsen och så vidare.

Några regler för hur kostdagboken ska användas

  • Under tiden som du för dagbok ska du inte lägga om din kost utan fortsätta med din vanliga kost.
  • Skriv ned allt. Det kan vara bra att anteckna vartefter, så att du inte glömmer något i farten.
  • Kom ihåg att ta med kostdagboken till nästa träff med läkaren.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons