Ät rejält och regelbundet – bli smal

Är du intresserad av att gå ner i vikt? Ät då rejält med mat och regelbundet. Forskare menar att bantning är dömt att misslyckas. Att äta rätt är det som gäller om man vill ha kontroll på sin vikt.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2013-05-06
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

En ny amerikansk studie på ungdomar bekräftar det som många kostexperter hävdat tidigare. Att äta rätt är viktigare än att hålla igen på maten eller hoppa över måltider. Det gör oss mer sugna på kaloririk mat.

Forskarna upptäckte att om försökspersonerna snålade in på mat eller hoppade över ett eller annat mål blev resultatet bara att matens lockelse och belöningsvärde ökade. Om man står över en måltid ökar risken för att man väljer dålig kost när man så småningom äter igen, påpekar forskarna.

Enligt Eric Stice som lett projektet är slutsatserna tydliga. Vill man bli av med överflödiga kilon är den mest effektiva metoden att äta nyttig, fettsnål mat med lågt sockerinnehåll och att måltiderna är regelbundna. Långa perioder utan mat får bara motsatt effekt.

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Victor 2013-05-6 14:36 (6 år sen)

    Fruktansvärt oseriöst att inte ens länka till studien...

  • jag
    Em 2013-05-6 15:31 (6 år sen)

    Bra artikel, bevisar allt jag misstänkt och känt! Fast min upplevelse av att äta mat som viktväktarmat där man räknar kalorier, är värst. Jag levde på spagetti med lite tomatsås och var konstant hungrig och fick extremt sötsug. Jag har även testat LCHF men har aldrig mått så konstant illa och dåligt. Idag äter jag GI och mår prima. Fokus på rätt sorts protein, typ fisk och kyckling, med mycket grönsaker och lite grovt ris eller mörk pasta. Och egenbakat grovt bröd utan vetemjöl till frukost, med ett ägg till. Suverän mat för mig i varje fall.

  • Avatar Uppfinnarjocke 2013-05-6 17:29 (6 år sen)

    Jag har nu "bantat" bort ca 20 kg. Ytterligare 5-10 kg skall bort. Jag är inte så fixerad vid en exakt vikt. Jag känner när det är lagom. Energiinnehållet i det som jag äter är f.n. lägre än mitt dagliga behov. Jag har en plan och ett mål. jag tänker inte stressa men jag har bestämt mig. Mitt dagsbehov av energi via maten är drygt 2.000 kcal/dygn. När jag börjar träna på allvar kommer det troligen att ligga på ca 3.000 kcal/dygn. Näringsinnehållet i min nuvarande kost är dock bra. Om man är osäker kan man få hjälp via t.ex. www.itrim.se, Viktväktarna m.fl.. Visst kan man få ett sug efter sötsaker ibland men det betyder inte att jag viker ned mig. Jag skall nå min målvikt och därefter skall jag träna/motionera regelbundet. För min del har bantning varit väldigt bra. Det viktiga är ju vad du gör när du har nått din målvikt. Vill du ligga kvar där eller gå upp i vikt igen? Man kan få hjälp med att fastställa hur mycket energi kroppen behöver per dygn. Om man ökar muskelmassan ökar förbränningen och man kan äta mera om man vill. Jag tror inte att man skall undvika fett men man bör äta bra fetter. Ät god mat. Se till att ha en varierad kost. Försök att hålla en någorlunda jämn blodsockernivå men ät inte mera än vad du gör av med, rent energimässigt sätt. Försök att inte stressa i onödan. Jag tror att långvarig stress ger kroppen signal om att lagra energi i vita fettceller. Detta speciellt om man petar i sig snabba kolhydrater. För låg eller för låg kroppsvikt kan orsakas av något sjukdomstillstånd, som förhoppningsvis kan behandlas. Alla vi övriga har bara haft fel vanor under en tid. Detta med mina vanor håller jag själv på att ändra. Det kan jag påverka. Jag tänker varken gnälla eller läsa i skvallerpressen/dagstidningar om att göra si eller så. Det här handlar om mig själv och mina vanor/ovanor. Ingen rocket science. Det finns inget att skylla på. Bara att sätta igång... Jag kan berätta att det känns väldigt skönt när man väl har bestämt sig och inte viker ned sig... En handflata med protein (t.ex. kött/fisk). En volym motsvarande en knuten näve med frukt, grönsaker resp. potatis/pasta. En handflata och tre knytnävar. Frukost, lunch och middag. Öka den dagliga vardagsmotionen (typ promender, gå i trappor o.dyl.). Efter ett tag kan du börja motionera/träna något som du tycker är kul/skönt. Kroppen ställer in sig själv. Du är där. Det tar 3 veckor att skapa en ny vana, som sedan blir en naturlig del av ditt liv. Frågan är väl egentligen om du verkligen vill? Då kan du göra det! Lycka till!

  • 20130408173530
    Erik Mattsson 2013-05-6 18:17 (6 år sen)

    Och kom ihåg att för mycket mortion inom att gå ner i vikt, kan leda till tränings skada.<p>

    Exempel mig gick "sönder" en fot.

  • Avatar Torwald Åberg 2013-05-6 23:40 (6 år sen)

    Samma gamla råd som tyvärr inte har stoppat fetmaepidemin i Sverige. Antingen lite kolhydrater och mycket fett men då måste levern producera glukos för hjärnan och för fettomsättningen. Därmed ökar cortisolproduktionen varvid delar av hjärnan inaktiveras. Dessutom initierar fettet inflammationer i betacellerna. Eller så sänker man fettet kraftigt och ökar kolhydraterna. Ett snabbare bränsle utan negativa effekter.

  • 20130303083842
    2013-05-7 08:37 (6 år sen)

    Ät och bli smal! Samma gamla råd - lika ofullständigt som vanligt.
    Alltså om man inte äter sig mätt vid en måltid så småäter man eller äter mer vid nästa mål. Jaha - det är helt logiskt - behövs ingen forskning för det! ! Men om man i tre år ätit få kalorier och lyckats krympa magsäcken (utan operation!) så att man blir mätt på litet? Och ändå inte går ner i vikt?!
    Om en människa sitter i rullstol eller har ett heltidsarbete så är naturligtvis kaloribehovet olika? När får vi se tabeller för det?

    Alla formler och tabeller om kaloribehov baseras på aktiva unga människor! Gå i trapporna, gå till jobbet, stå och jobba.....
    Vi gamlingar då? Vi som knappt kan ta oss över golvet!

  • Avatar Annica 2013-05-7 11:14 (6 år sen)

    Vad menas med rejält? Att äta stora portioner gör ju inte att man går ner utan att man blir hungrigare och äter mer. Att minska på portionerna och äta sig lagom mätt gör att man håller balansen i kroppen. Att sedan äta rätt sorts mat är ju viktigt samt att röra på sig regelbundet. Kaloriintaget måste ju vara i förhållande till hur mycket man gör av med. Att hålla igen på socker oavsett hur mycket man motionerar är ett säkert kort.


Annons
Annons
Annons
Annons