Forum Kost & dieter


Forumtråd: LCHF - optimal kost för alla...?

Jag gick in med liv och lust in för LCHF, efter att ha läst alla framgångshistorier. Många vittnar om hur övervikten bara smälte bort, hur de kunde äta sig mätta för första gången och samtidigt gå ned i vikt (till skillnad från alla lågkalorimetoder med lite fett när de var hungriga hela tiden och till slut gav efter för suget och började överäta). Vissa LCHF:are är mer moderata än andra och menar att det räcker att äta mindre än 20 g kolhydrater/dag och använda fullfeta mejeriprodukter i stället för lättprodukter, medan andra förordar kokosfett i kaffet och ostskivor hoprullade kring en klick smör som mellanmål.

Jag har aldrig ätit en extrem LCHF-kost utan några kh alls, men däremot har jag hållit mig till grönsaker med lågt kolhydratinnehåll så att jag hamnade under 20 g kh/dag.

Men för mig har inga av de fantastiska resultaten infunnit sig...! Jag har inte fått mer energi som ofta sägs vara en av de stora fördelarna med lc-kost. I stället blir jag trött och seg och orkar inte träna. Om jag äter en omelett på tre ägg med bacon och riven ost som fyllning till frukost blir jag i och för sig mätt, men träningen går segt efteråt jämfört med en frukost med ett par skivor rågbröd eller en skål grekisk yoghurt med rostad mandel och bär.

Och även om vissa lchf:are skulle hävda att jag är kolhydratberoende och behöver "avgiftas" mår jag bättre om jag äter pasta, ris eller potatis till maten. Jag väljer fullkornsvarianter av samtliga, vilket enligt många lchf:are är lika illa som snabbvarianterna. Men jag håller mig helt enkelt mätt längre och mår bättre om jag äter några kokta potatisar till maten jämfört med bara en sallad.

Inte heller har LCHF lett till någon större viktnedgång hos mig, eller snarare inte alls...för mig handlar det om "energi in-energi ut". I ett LCHF-forum sa någon att det tyder på att jag jojo-bantat så mycket i mitt liv att min kropp är otrygg och inte vågar släppa ifrån sig fettet. Rådet jag fick var att härda ut och t o m öka fettintaget något så att kroppen kände sig säker på att få energi och därmed vågade släppa ifrån sig fettet, varpå jag skulle börja gå ned i vikt...men så skedde inte, och under tiden kände jag mig som sagt trött och seg.

Det jag undrar nu: är LCHF den optimala kosthållningen som passar alla, men däremot behöver vissa längre tid på sig för att komma in i ketos och börja bränna fett? Eller är det så att vissa människor helt enkelt behöver mer kolhydrater än dem som finns i grönsaker för att må bra och få tillräckligt med energi?

Jag har läst en del om blodgruppsdieten på sistone, och även om den saknar vetenskaplig grund och har kritiserats häftigt av vissa tycker jag att teorierna stämmer väl in på mig...jag har blodgrupp A och enligt blodgruppsdieten ska jag välja vegetarisk kost framför animalisk. Enligt blodgruppsdieten passar LCHF bäst för personer med blodgrupp B och 0, medan de med blodgrupp A snarare bör följa GI-kost och välja långsamma kolhydrater men inte undvika dem.

Några funderingar kring detta?

Skriv ett inlägg i diskussionen
Annons
Annons
Annons