Vegetarisk kost
Fakta | Kost och dieter

Vegetarisk kost

En väl sammansatt kost från växtriket är fiberrik och fettsnål. I en helt växtbaserad kost är intaget av mättat fett lägre än hos blandkostare. De som väljer en så kallad laktovegetarisk kost där mejeriprodukter ingår bör välja magra mejeriprodukter för att minska mängden mättat fett i kosten.

Annons

Vegetariska livsmedel har generellt sätt en bra sammansättning av vitaminer, mineraler och spårelement och är viktig del i en hälsosam kosthållning.

Det finns gott om proteinrika källor i den vegetariska kosten såsom baljväxter, nötter, frön och fullkornsprodukter. Om dessa inkluderas i måltiderna blir proteinintaget tillräckligt förutsatt att kosten i övrigt innehåller den mängd kalorier som behöver ätas.

Har vegetarianer bättre värden än allätare?

Flera studier visar att vegetarianer generellt har bättre värden än allätare beträffande blodtryck, blodfett och kroppsvikt. Det råder dock en ovisshet om vad som är hönan eller ägget, då den vegetariska livsstilen oftast innebär mer rörelse, mindre rökning och alkohol. Med andra ord påverkar säkerligen alla dessa vanor tillsammans den enskildes hälsa.

Annons
Annons

Vad finns det för olika sorters vegetariska koster?

Per definition betyder vegetarisk kost detsamma som vegan kost, det vill säga att man endast äter mat från växtriket. För att en vegankost ska bli näringsmässigt komplett krävs kunskaper om matens innehåll. Det saknas bra källor till D-vitamin och B12 i en vegankost och därför krävs tillskott på dessa. Den mer vanliga och enklare formen av vegetarisk kost kallas laktovegetarisk, och innebär att man äter vegetabilier och mjölkprodukter. Denna kost ger i regel tillräckligt av alla livsviktiga näringsämnen för en vuxen men blir först nyttig om rätt produkter och matlagningsteknik används. Om ägg inkluderas kallas kosten för lakto-ovo vegetarisk kost.

Är vegetarisk kost alltid detsamma som bantningsmat?

Vegetarisk paj är ett exempel på en maträtt som många tror är kalorisnål men som faktiskt kan vara en riktig kaloribomb. Vad som avgör om en vegetarisk måltid är nyttig beror på vilka livsmedel som används och hur maten tillagas. Vegetarisk mat, framför allt laktovegetariska rätter, blir fett- och energirika om det vid tillagningen används rikligt med fettrika produkter som ost, grädde, crème fraiche eller olja. Med andra ord erbjuder inte vegetarisk mat någon garanti för viktkontroll eller viktminskning.

Får man i sig ordentligt med vitaminer och mineraler?

Att äta vegetariskt ger mycket fiber och rikligt med vitaminer som C-vitamin, E-vitamin, folsyra, beta-karoten och mineraler som koppar och magnesium. Är man vegan går man miste om vissa viktiga näringsämnen som järn, selen, B12, riboflavin, B6, D-vitamin och zink. Dessa ämnen måste då ersättas på olika sätt, D-vitamin och B12 tas i form av tillskott och de andra genom att välja växtbaserade livsmedel rika på dessa mineraler och vitaminer.

Annons
Annons

Tänk först grönt, sedan rött

Att inkludera mer vegetarisk mat är positivt för både hälsan och miljön. Ett sätt att inkludera mer grönsaker i kosten utan att enbart äta vegetabilier är att utgå från grönsaker vid planering av maträtter och sedan använda köttet som ett tillägg.  Många väljer också att ha vegetariska maträtter ett antal gånger per vecka som knep för att få in mer vegetabilier i kosten, exempelvis kan man välja det vegetariska alternativet på lunchrestaurangen. Att vara vardagsvegetarian kan vara ytterligare ett sätt för att äta mer vegetariskt men ändå ha kvar viss mängd kött i kosten.


Annons
Annons