Nattätande klassificeras som ätstörning

Vaknar du mitt i natten för att äta? Cirka 1-2 procent av alla människor beräknas lida av det så kallade ”nattätarsyndromet” som nyligen klassificerats som en ätstörning.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2014-05-23
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

”Nattätarsyndromet” kännetecknas av att vaknar på natten och kan inte somna om – om man inte äter något. Nu konstaterar forskare att det troligen kan finnas en genetisk orsak bakom nattligt ätande. Inte sällan äter man skräpmat med hög kalorihalt som ofta leder till att man går upp i vikt.

Teorin går ut på att störningar i två gener som samarbetar för att reglera kroppens inre ”mat- och sovklocka” kan leda till nattätande.

Är du en nattätare? Kommentera direkt under artikeln!

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Gabriella Johnsson 2014-05-24 03:35 (5 år sen)

    Nattetid alltid hungrig därav viktökning på ca: 15-20 kg
    Förskräckligt!

  • fammo-och-lilleman
    Kicki 2014-05-26 12:58 (5 år sen)

    Jag kan gå upp på natten och vill ha något sött, donuts och mjölk eller vad än jag har, antagligen pga stress.
    Måste ändra detta, har provat Herbalife shake som stoppar sötsuget, mycket bra. Skall beställa fler och vara mer envis mot sötsuget!

  • Avatar Ullis 2014-05-26 15:18 (5 år sen)

    Samma här, nattätare sen 15 år tillbaka och en viktökning på 25kg - måste nog söka hjälp, men vart?!?

  • Avatar Richard 2014-05-30 08:38 (5 år sen)

    Jahopp! Man har visst det ena syndromet efter det andra! Nu har jag detta oxå. Men nåt fel var det för detta har pågått i många år. Trots en gastric bypass. Jag kan faktiskt inte somna om jag inte äter något och det måste vara något om man tuggar ordentligt. Men det duger inte med ett äpple eller nån annan frukt utan helst fil och musli i en liten skål dock tack vare minskade magsäcken. Men det är faktiskt skönt att man fått reda på att det kan bero på nån gen. Jag har försökt många ggr att låta bli men då blir jag sömnlös trots att jag även tar sömntabletter. Har alltid trott att matlusten berott på dessa tabletter men när jag ett tag var utan dem åt jag då oxå. Tack för ordet!

  • Avatar Richard 2014-05-30 08:20 (5 år sen)

    Hej ni andra!
    Ullis: pröva med medicin mottagningen på ditt sjukhus de har ett krav på sig att utreda om du kan vara aktuell för Gastric bypass. Tänkte på din viktökning. Jag gick ju ner i vikt trots nattätande pga att jag behövde äta så många ggr om dagen.
    Kicki: Modifast LCD kost är det absolut godaste och billigast om man köper via deras hemsida modifast.se där kan man även köpa små barer som är minde kalorier i. Åt dem i samband med viktminskning inför Gastric bypass

    Gabriella: Samma svar till dig som de andra. Försök att äta nåt av de som jag förslagit.

    Hoppas det hjälper.

  • Avatar Paula 2014-06-12 21:27 (5 år sen)

    Min sambo har ätit varje natt så länge han minns. Men nu har det försvunnit, då vi hittat allt han inte tål i kosten och därmed har hans Ständiga hunger och nattätande och nattliga toabesök försvunnit. Symptomen återkommer direkt när han äter ngt olämpligt.

  • Avatar Sophia 2016-01-28 01:31 (4 år sen)

    Nattätare sedan 13 års ålder. Nu 40 år

  • Avatar Caroline 2016-06-21 08:01 (3 år sen)

    Nattätare sedan 2-3 år tillbaka. 25 år i dagsläget.

  • Avatar Marcus 2016-08-18 05:43 (3 år sen)

    Är natt ätare sedan några år tillbaka. Och jag känner att det verkligen påverkar min sömn, vikt och blir orolig i magen, så vart söker jag hjälp?

  • Avatar Titan 2016-08-18 11:19 (3 år sen)

    Marcus, eller den som behöver hjälp, skriv till halsa@titan.se så kan vi se om vi kan hjälpa till!


Annons
Annons
Annons