Hälften av alla svenskar sover för lite

Oro och stress är den vanligaste orsaken till att vi svenskar sover för lite. Hälften av alla svenskar sover för lite enligt en ny studie som också visar att en sjättedel sökt hjälp för sina sömnproblem.

Publicerad den: 2014-05-19
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Rekommendationen för vuxna är att sova lite mer än sju timmar per dygn under vardagar, men nästan hälften av de som deltog i studien sover mindre.

– Ur ett samhällsperspektiv kan det få allvarliga konsekvenser eftersom bristande sömn minskar produktiviteten på arbetsplatserna, säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt till tidningen.

Kvinnor upplever att de har sämre sömn än män enligt studien.

Annons
Annons

Läs även ”En tredjedel av alla svenskar har sömnproblem – av och till” 

Lider du av sömnproblem? Och hur många timmar i snitt sover du per natt? Kommentera direkt under artikeln. 

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar maria 2014-05-19 15:14 (4 år sen)

    oh jag vore lycklig om jag kunde sova sju åtta timmar per dygn!!!
    fyra på sin höjd och de fyra är otroliga oroliga, vaknar, somnar, vaknar somnar.

  • Avatar Marina mattiasdon 2014-05-19 15:39 (4 år sen)

    Ung som maria skrev ... 4-6 sönderhackade timmar. Har ej sovit en hel natt på minst 15 år!

  • Avatar Lena 2014-05-19 16:41 (4 år sen)

    Ca 6 timmar

  • Avatar Ellie 2014-05-19 19:57 (4 år sen)

    4 tim per natt

  • Avatar Ewa nyss fyllt 60 2014-05-19 20:48 (4 år sen)

    Somnar direkt, sover max 2timmar, sen otroligt oroligt, sammanlagt 4-5 timmar. Har försökt olika sorters sömntabletter, men bättre att låta bli, går inte att jobba, är alldeles groggy....

  • Avatar 2014-05-19 23:46 (4 år sen)

    .5 till 5 timmar 4 tim utan uppvaknande och rem sömn med dröm sällsynt. fast med den usla vård idag som bara inriktar sig på missbruk sen att man smällt i 110 kan ju inte påverka?

  • Avatar 2014-05-19 23:10 (4 år sen)

    Samhällsperspektiv skiter väl i individen bara budgeten hålls . och nej ingen sömn medicin i fass biter på mig längre p.g.a urusla läkare . 1g barbutirat som 17 åring 5 mg flunitra + mer och mer. bra läk va . idag säger de andra tider tråkigt du hamnar i mitten och läk ska va intelligenta och kunna anpassa???????

  • Avatar Lotta 2014-05-20 00:49 (4 år sen)

    Snitt 5 tim/ natt

  • Avatar LottaD 2014-05-20 00:21 (4 år sen)

    Vanligaste är att jag sover 4 Tim/natt. Jag är 43 är Är jätte trött men kan inte sova

  • Avatar Berit Lundberg 2014-05-27 12:07 (4 år sen)

    Hur viktigt är det för någon som är 68 år och uppåt att verkligen sova 7-8 tim per natt? Jag somnar snabbt, vaknar efter ca 1-2 tim, somnar om ganska snabbt och kan sedan sova 4-5 tim ytterligare. Räcker det eller anses det här vara "farligt"?

  • Avatar Sjusovaren 2017-11-15 15:25 (10 månader sen)

    Alltså att läsa kommentarerna var både förvånande o oroväckande. NI MÅSTE JU SÖKA HJÄLP FÖR ERA ALLVARLIGA SÖMNPROBLEM!!! SÅ olika är inte våra hjärnor o sömnbehov som knappt ändrats under 40.000 år... Att kunna SOVA med sömnmedel är självklart bättre/mindre dåligt än inte sova UTAN... OM inget annat hjälper. Sömn som sömn. Kan åtm ta varannan natt. Skulle ALDRIG orka o klara mig i längden på så lite sömn som vissa här. Hört att om HJÄRNAN själv fick bestämma skulle den helst sova NIO TIM!! (Inte så konstigt med alla miljarder nervceller o alla intryck under en dag...) Minst 8 h tycker jag man åtm ska sikta på. Vet ej var 7 h kommit ifrån. (Hur svårt o trist det än kan va o gå o lägga sig...) Om vi ej behövde det, varför är då så många så trötta o mår så dåligt?! Ej SÅ långsökt att tänka sig ett samband mellan kraftigt ökande ps ohälsa, ökande övervikt o sömnbrist. Och även folksjukd CANCER som bara växer som svampar i jorden även i vårt rika o rena land. NÅT måste det bero på...
    #sömnaoo #MÅSTEejvanåbardygnetrunt #MÅSTEejjobbaheltid #klaratsigutanmobiliallatider #kommerfåbetalasenare #kortareliv #merrynkor
    #hjärnanejanpassadförvårtid #stängavmobpånatten #ingetersättersömn #somennymänniska #sömnpillerSKAfunka #kbt #tjänarejpåsovamindre


Annons
Annons
Annons
Annons