God natt – bryt den negativa cirkeln av sömnlöshet
Information | Sömnlöshet

God natt – bryt den negativa cirkeln av sömnlöshet

 Dagens samhälle ställer höga krav på oss. Hämtningar och lämningar på dagis, ett utmanande yrkesliv, hushållssysslor, sociala relationer och träning – allt ska jongleras och hanteras. Att fundera över sin morgondag innan läggdags kan underlätta planeringen men det finns många som upplever att de fastnar i en negativ cirkel där tankar och oro leder till ältande och svårigheter att varva ner och somna¹.


Sana Pharma Medical (www.sanapharma.se)
Innehållet är framtaget av: Sana Pharma Medical (www.sanapharma.se)

Känner du igen dig? Då är du inte ensam. Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen har sömnproblem minst en gång i veckan². Det finns många olika orsaker till sömnlösa nätter; allt från fysiologiska faktorer som övervikt och andra sjukdomstillstånd till depression och tillfälliga livskriser³. Likväl som att orsakerna till sömnlösheten varierar finns det också många olika typer av sömnstörningar. Insomningsbesvär är en typ av sömnstörning.

Läs om receptfri behandling av oro här

Vikten av en god natts sömn

Sömn är liksom mat och motion viktigt för att kroppen och hjärnan ska fungera ordentligt. Det är i sömnen som intryck sorteras, immunförsvaret aktiveras och det är då vi får energi att klara de utmaningar och krav som ställs på oss i vardagen. Under sömnen aktiveras också kroppens immunsystem och viktiga hormoner bildas. Samtidigt minskar produktionen av stresshormoner. Att sova tillräckligt kan minska risken för många sjukdommar³.

En negativ sömncirkel

Att vara sömnlös med tankar som snurrar och en inre oro kan göra det svårt att komma till ro och somna på kvällen. Att ligga och vända och vrida sig leder i sin tur ofta till mer oro och irritabilitet vilket gör det än svårare att somna. Den negativa sömncirkeln är ett faktum. Men, lugn. Det finns faktiskt mycket du kan göra på egen hand. Små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad!
Läs våra råd om hur du kan minska din oro. Förhoppningsvis kommer det hjälpa dig att somna lättare – och därmed öka chansen att vakna utvilad , redo att möta ännu en ny dag!

Tips om hur du kan minska din oro

Oro kan orsaka sömnproblem. Det är viktigt att tänka igenom vad din oro i grunden handlar om. Gör sånt som får kroppen att slappna av. Exempelvis kan det hjälpa att:

Träna dagligen. Om du är fysiskt aktiv minst en halvtimme varje dag ökar du din motståndskraft mot stress. Försök att få fysisk aktivitet eller rörelse att bli en del av vardagen. Under påfrestande perioder kan det vara lätt att välja bort fysisk aktivitet men det är ofta då det är extra viktigt att röra på sig.

Var måttlig med alkoholen. Om du känner dig spänd kan det vara frestande att dricka alkohol för att lättare kunna koppla av. Alkohol kan verka avslappnande tillfälligt, men kan tvärtom göra att du blir mer känslig för stress och känner mer oro och irritabilitet.

Ät varierat och hälsosamt. Stress och nervositet påverkar matlusten; vissa äter då för mycket, andra för lite. Se till att du äter tillräckligt med hälsosam mat, och variera kosten.

Tillbringa tid tillsammans med familj och vänner. Vårda dina nära relationer. Bra förhållanden är viktigt både för det fysiska och psykiska välbefinnandet.

Öva på att säga nej. Är du en person som lätt tar på dig för mycket och ställer upp i alla lägen? Då kan det vara idé att öva på att säga nej. Ett sätt kan vara att vänta med svar när man blir tillfrågad om något. Det ger dig tid att tänka igenom saken och fundera på om det är en bra idé eller inte och om viljan finnseller inte.

Slappna av – på ditt sätt. Försök att hitta ditt sätt att koppla av och få lugn och ro. Försök att avsätta tid för till det som gör dig avslappnad. Här är några förslag:

  • Avslappningsövning. Att lära sig att slappna av är ofta ett bra sätt att hejda tankar som snurrar och stilla stressreaktion i kroppen. 
  • Fritidsaktivitet. som till exempel att läsa, lyssna på musik, trädgårdsarbete, sjunga eller spela spel.
  • Fysisk aktivitet eller rörelse. är ett effektivt sätt att dämpa oroande tankar och samtidigt blir kroppen mer motståndskraftig mot stress på längre sikt. Gym, bollspel, dans?
  • Att vara i naturen, eller promenera, är lugnande för många.
  • Massage. Att få massage brukar lugna
  • Umgås. Att umgås med personer du gillar kan göra att det är lättare att varva ner.

www.1177.se

Behandling

Ibland hjälper inte enbart livsstils- eller vardagliga förändringar. Då kan du ta hjälp av ett receptfritt läkemedel använt vid lindriga symtom på oro och insomningsbesvär. Sedix är ett traditionellt växtbaserat läkemedel vars aktiva substans, passionsblomma (Passiflora Incarnata), har en lång behandlingstradition. Ofta behandlas sömnbesvär med receptbelagda läkemedel som kan ge icke önskvärda biverkningar i form av trötthet dagen efter och toleransutveckling. Det finns inga kända biverkningar för Sedix4.

Sedix® är ett traditionellt växtbaserat läkemedel använt vid lindriga symtom på nervös anspänning såsom oro, irritabilitet och tillfälliga insomningsbesvär. Det är inte rapporterat om beroendeframkallande effekt vid användning av Sedix. Läkemedlet är använt vid mild oro och kan användas vid tillfälliga insomningsbesvär.

  • Vid oro
  • Vid insomningsbesvär
  • Inget beroende rapporterat

 

sana pharma sedix somnproblem

Läkemedel: läs bipacksedel före användning.
Du kan köpa Sedix receptfritt på samtliga apotekskedjor i Sverige eller beställa hem via länken nedan.

sana pharma bestall sedix

 

 Mer information om Sedix och fler råd och artiklar på ämnet hittar du här. 

Sedix® (Passiflora incarnata) är ett registrerat traditionellt växtbaserat läkemedel. Receptfritt. Lindriga symtom på nervös anspänning: 1–2 tabl. morgon och kväll. Insomningsbesvär: 1–2 tabl. ½ tim. före läggdags. Rekommenderas inte till barn under 12 år, gravida eller ammande. Rådfråga läkare eller vårdpersonal om symtomen förvärras eller inte förbättras inom 2 veckor. Behandlingen bör inte överstiga 6 månaders kontinuerlig användning. Samtidig användning av Sedix och syntetiska lugnande läkemedel (t.ex. bensodiazepiner) rekommenderas inte, såvida inte samtidig användning har ordinerats av läkare. Indikationerna för ett traditionellt växtbaserat läkemedel grundar sig uteslutande på erfarenhet av långvarig användning. Läs bipacksedeln noga före användning. Bipacksedeln senast ändrad 2016-11-21.
Referenser: 1. www.1177.se, 2. www.netdoktor.se, 3. www.folkhälsomyndigheten.se  

Annons Sana Pharma Medical | sanapharma.se

Publiceringsdatum: 2017-10-24


Annons
Annons
Annons
Annons