Weleda lavendelolja - effektivt mot sömnproblem och insomnningsbesvär
Information | Sömn

Stress påverkar sömnen – så kan du hitta tillbaka till en efterlängtad nattsömn

Dags att gå hem från jobbet, men problem och stress kan följa med hem och störa när du försöker somna på kvällen. Här får du tips hur du kan stoppa tankekarusellen som inte låter dig eller dina stressade tonårsbarn få sin välbehövda nattsömn. 


Weleda
Innehållet är framtaget av: Weleda

Tillräcklig nattsömn är förutsättningen för att vara en frisk och välmående människa som kan prestera fullt ut enligt personlig önskan. Att vara pigg och fungera i vardagen är för många nyckeln till glädje och trygghet som i sin tur ger goda förutsättningar för en lugn nattsömn.

Har jag sömnproblem?

Försök undvika onödig stress i samband med att du går och lägger dig. Tänk på att det är helt normalt att behöva upp till 30 minuter för att kunna somna. Det är inte heller ett problem att vakna ytligt några minuter ett antal gånger under natten. Sömnkvalitén kan ändå vara tillräcklig.

Kortare perioder av sömnlöshet upp till en månad kan förkomma hos de flesta. Är man i övrigt fullt frisk finns ingen anledning till oro. Börjar man dock utveckla en rädsla för att inte kunna somna är det hög tid att agera!

Köp lavendelolja - Weleda på Apotea »

Tips för en bättre sömn!

Här får du tips hur du i din vardag och med lite hjälp från naturen kan bryta mönstret och hitta tillbaka till en fridfull nattsömn. Rädslan i sig är nämligen en egen anledning till varför man inte somnar och man kan lätt hamna i en ond cirkel.

Så förbättrar du din sömnrutin:

  1. Undvik alkohol och koffein

    Undvik alkohol och sluta dricka koffeinhaltig dryck från tidig eftermiddag. Tänk på att, utöver kaffe, innehåller även svart, grönt och vitt te samt läsk koffein.
  2. Släck skärmarna

    Undvik att titta på all form av skärm (mobil, surfplattor) innan läggdags. Starka ljuskällor försämrar nämligen den naturliga tröttheten och sinnena överbelastas och får svårare att koppla av. Lägg därför undan all skärmelektronik ett par timmar innan läggdags.
  3. Regler för att sova middag

    Vila gärna under dagen men max 15 minuter. Längre vilostunder kan göra det svårare att somna på kvällen.
  4. Koppla av

    Efter en intensiv dag behöver hjärnan ofta aktivt styras till avkoppling t.ex. genom att läsa en bok, avslappningsövningar eller fysisk aktivitet. Tänk på att inte lägga träningen för sent på kvällen, då din kropp behöver tid för att varva ner och träningen annars ger motsatt effekt.
  5. Se över dina matvanor 

    Ät hälsosamt och i god tid före läggdags. Planera din middag så att du har minst två timmar från sista måltiden och den tidpunkt då du går och lägger dig. Matsmältningen gör att din kropp arbetar aktivt, vilket motverkar nedvarvningen.
  6. Skriv upp dina tankar

    Ha papper och penna tillgängligt bredvid sängen så att du kan skriva ner tankar och idéer som stör och, istället för att älta i sängen, ta tag i dessa dagen efter.
  7. Använd naturen

    Använd dig av naturens egna krafter för att förstärka din nedvarvning utan risk för invänjningseffekter eller trötthet morgonen därpå. 

Avslappning med hjälp från naturen

Weleda lavendelolja mot sömnproblem och insomnningsbesvär

Lavendel är en välkänd skatt från naturen som förundrar med sin kraft. Redan i gamla Egypten och i romerska riket har man använt sig av lavendelns läkande krafter. Idag vet man att den har använts i Europa i mer än 70 år vid lätta spänningstillstånd med symptom som oro och insomningssvårigheter.

Lavendelolja Weleda 10% är registrerad som traditionellt växtbaserat läkemedel i Sverige. Lavendeln som ingår i produkten är ekologiskt certifierad och produkten är 100% naturlig. Ingen invänjningseffekt finns. Inte heller finns någon risk att känna sig påverkad eller trött morgonen därpå.

Läkemedlet rekommenderas från 12 år och kan med fördel integreras i läggningsrutinen för både vuxna och äldre barn som stödjande terapi vid lätta spänningstillstånd.

Köp lavendelolja - Weleda på Apotea »


Ta 3-5 droppar i din hand och massera in över bröstkorgen. Förslut flaskan väl efter användning. Låt doften av äkta eterisk olja från lugnande lavendel hjälpa dig att koppla av och slappna av i tankarna.

*Indikationerna för ett traditionellt växtbaserat läkemedel grundar sig uteslutande på erfarenhet av långvarig användning. Läs alltid genom bipacksedeln noggrant för att få mera information och ta kontakt med sjukvården om dina symptom kvarstår i mer än två veckor.

Hjälp för din tonåring:

Idag kämpar även många barn med sömnproblem. Utöver de tips som gäller för vuxna finns även extra knep att vidta när det gäller barn med sömnsvårigheter.

  1. Etablera regelbundna rutiner

    Barn behöver regelbundna rutiner i sin vardag. Det gäller måltider, varvad med utevistelse under dagen samt bestämda sovtider så att kroppen kan hitta till en naturlig dygnsrytm. 
  2. På natten är man inte aktiv 

    Barn ska, om de är friska, inte behöva äta eller dricka på natten och man ska aldrig börja leka med ett vaket barn på natten. Dessa aktiviteter förhindrar barnets nedvarvning.
  3. Skapa rutiner vid läggning

    Läggningsrutiner kan förenkla insomningen på kvällarna. Påbörja nedvarvning redan under tidig kväll genom att till exempel dimma belysningen i sovrummet, läs en bok för barnet eller låt barnet läsa själv, hjälp till med avslappningsövningar som till exempel massage. Avsluta massagen genom att massera in några droppar Lavendelolja Weleda 10% på bröstet som ger barnets kropp en extra impuls att koppla av. 

Köp lavendelolja - Weleda på Apotea »

Så kan du hjälpa din tonåring till en bättre sömn


”Jag är så glad att känna till denna fantastiska olja” säger Emma. ”Jag har i många år arbetat på Weleda och har därför haft turen känna till den medicinska Lavendeloljan sedan den registrerades 2011. Jag använder den både på mig själv och min 12-åring och är verkligen nöjd. Det känns som att det blir bättre och bättre för var dag. När det har lugnat ner sig tar vi en paus från oljan. Det känns tryggt att veta att den finns i fall någon av oss behöver hjälp.”

 


Annons
Annons
Annons
Annons