Fler vuxna och barn har svårt att somna – så kan du hitta tillbaka till en efterlängtad nattsömn
Artikel | Sömn

Fler vuxna och barn har svårt att somna – så kan du hitta tillbaka till en efterlängtad nattsömn

Tillräcklig nattsömn är förutsättningen för att vara en frisk, lycklig och välmående människa som kan prestera fullt ut enligt personlig önskan. Ingen vill gå miste om det.


Weleda (Sömn)
Innehållet är framtaget av: Weleda

Weledas lavendelolja hjälper dig att somna. Läs mer om oljan   »

Köp på Apotea »

Tips för en bättre sömn

Följer man dessa vedertagna tips nedan har både barn och vuxna bäst förutsättning att somna gott och vakna utvilade.

Skapa rutiner

Både barn och vuxna behöver regelbundna rutiner i vardagen. När man lägger sig samma tid varje kväll ställer kroppen in sig på det och börjar varva ner. Så guidar du kroppen till att bli trött när det är läggdags och du somnar lättare.

Uppsök dagsljus så mycket som möjligt under dagen

Skapa flera utevistelser genom att promenera till jobb eller skola på morgonen och gå helst också ut en sväng på lunchen. Så får hjärnan lättare att hitta en naturlig dygnsrytm.

Släck skärmarna

Nutidens största förändring ligger här. Lägg undan all form av skärm (mobil, surfplattor) ett par timmar innan läggdags. Starka ljuskällor försämrar nämligen den naturliga tröttheten och sinnena överbelastas och får svårare att koppla av.

Regler för att sova middag

Vila gärna under dagen om du behöver men max 15 minuter. Längre vilostunder kan göra det svårare att somna på kvällen.

Koppla av

Efter en intensiv dag behöver hjärnan ofta aktivt styras till avkoppling, t.ex. genom att fysisk aktivitet. Tänk på att inte lägga träningen för sent på kvällen, då din kropp behöver tid för att varva ner och träningen annars ger motsatt effekt. Alternativt kan man läsa en bok eller hjälpa till med avslappningsövningar som till exempel massage. Avsluta massagen genom att massera in några droppar Lavendelolja Weleda 10% på bröstet som ger kroppen en extra impuls att koppla av.

Läs mer här    Köp på Apotea »

Se över matvanorna

Ät hälsosamt och i god tid före läggdags. Planera din middag så att du har minst två timmar från sista måltiden och den tidpunkt då du går och lägger dig. Matsmältningen gör att din kropp arbetar aktivt, vilket motverkar nedvarvningen.

Skriv upp tankarna som kretsar

Det är helt normalt att behöva upp till 30 minuter för att kunna somna. Stressa inte upp dig för det. Rädslan i sig är nämligen en egen anledning till varför man inte somnar och man kan lätt hamna i en ond cirkel.

För att kunna släppa greppet om dagen, ha papper och penna tillgängligt bredvid sängen så att du kan skriva ner tankar och idéer som stör och, istället för att älta i sängen, ta tag i dessa dagen efter.

Använd naturen

Använd dig av naturens egna krafter för att förstärka din nedvarvning utan risk för beroende eller trötthet morgonen därpå. Lavendelolja 10% rekommenderas från 12 år och kan med fördel integreras i läggningsrutinen för både vuxna och äldre barn som stödjande terapi vid lätta spänningstillstånd och insomningssvårigheter. 

Läs mer här    Köp här »

Undvik alkohol och koffein

 Vuxna behöver tänka på att undvika alkohol och sluta dricka koffeinhaltig dryck från tidig eftermiddag. Tänk på att, utöver kaffe, innehåller även svart, grönt och vitt te samt viss läsk koffein.

Om Lavendelolja 10% från Weleda

Avslappning med hjälp från naturen

Lavendel är en välkänd skatt från naturen som förundrar med sin kraft. Redan i gamla Egypten och i romerska riket har man använt sig av lavendelns läkande krafter. Idag vet man att den har använts i Europa i mer än 70 år vid lätta spänningstillstånd med symptom som oro och insomningssvårigheter.

Weledas lavendelolja 10%

Lavendelolja Weleda 10% är registrerad som traditionellt växtbaserat läkemedel. Lavendeln som ingår i produkten är ekologiskt certifierad och produkten är 100% naturlig. Ingen risk finns att effekten avtar vid längre användning eller att ett beroende för oljan utvecklas . Inte heller finns någon risk att känna sig påverkad eller trött morgonen därpå.

Läkemedlet rekommenderas från 12 år och kan med fördel integreras i läggningsrutinen för både vuxna och äldre barn som stödjande terapi vid lätta spänningstillstånd. Köp på Apotea »

Ta 3-5 droppar i din hand och massera in över bröstkorgen. Förslut flaskan väl efter användning. Låt doften av äkta eterisk olja från lugnande lavendel hjälpa dig att koppla av och slappna av i tankarna.

Staende2”Jag är så glad att känna till denna fantastiska olja” säger Emma. ”Jag har i många år arbetat på Weleda och har därför haft turen känna till den medicinska Lavendeloljan sedan den registrerades 2011.”

"Jag använder den både på mig själv och min 12-åring och är verkligen nöjd. Det känns som att det blir bättre och bättre för var dag. När det har lugnat ner sig tar vi en paus från oljan. Det känns tryggt att veta att den finns i fall någon av oss behöver hjälp.”

 Köp Weledas lavendelolja 10% på Apotea »


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons