Fakta | Leder & muskler

En enklare vardag med reumatoid artrit

Omkring en halv till en procent av Sveriges befolkning är drabbad av eller reumatoid artrit, RA (ledgångsreumatism). RA är smärtsamt och påverkar i stor utsträckning vardagen, men det finns åtgärder du kan utföra för att skydda lederna, reducera smärtorna och förbättra din rörlighet.

Publicerad den: 2013-01-31
Publicerad av: Mats Halldin, ST-läkare i allmänmedicin och medicine doktor, medicinsk chef, Netdoktor

Annons

Det första rådet är att lyssna till de signaler som din kropp skickar till dig. Överbelastning av leder med RA kan leda till smärtor, svullnad och ytterligare skador på lederna. En fysioterapeut kan ge dig råd om hur du kan spara energi, skydda lederna, utföra dagliga göromål på enklare sätt och att anpassa dig.

Avlastning av onda leder och förenkling av vardagen

  • Håll dig i rörelse. Om du har ett stillasittande jobb, bör du resa dig från kontorsstolen och töja på dig var femtonde minut. Träning som är anpassad till ditt tillstånd kan också hjälpa. Avlasta svullna och inflammerade leder genom att till exempel förändra vanor och arbetstekniker som kan vara belastande. Detta kan vara ändringar i lyftteknik, skrivställning och så vidare.
  • Undvik rörelser eller ställningar som leder till extra belastning på lederna.
  • Använd de starkaste lederna och musklerna mest. För att skydda fingrarna och handlederna kan du till exempel använda skuldran eller sidan av armen för att öppna tunga dörrar. För att reducera höft- eller knäbesvär när du går i trappor bör du gå före med det starkaste benet när du går upp, och det svagaste när du går ner.
  • Förenkla vardagsgöromålen. Använd inte tid och kraft på att utföra icke nödvändiga aktiviteter. Köp kläder som inte behöver strykas. Placera saker som du använder ofta på ett sådant sätt att du enkelt kan få tag i dem. Är det saker som du använder väldigt mycket, kan det kanske vara bra att ha flera exemplar på olika ställen i bostaden.
  • Kontakta din region för att få hjälpmedel som kan avlasta dina leder, spara dig för arbete och hjälpa dig att undvika onödig böjning eller sträckning. En griptång kan till exempel vara till god hjälp när du måste ha tag i något som egentligen är utanför din räckvidd. Ett skohorn med långt skaft gör att du slipper att böja dig, och en strumppådragare likaså. Använd skor som du bara kan glida in i eller som har kardborrelås, och använd kläder med blixtlås eller kardborrelås i stället för knappar. Anpassad köksutrustning är också bra.
  • Hjälpmedelscentralen i din region kan bidra med fastmonterade hjälpmedel som bättre anpassar ditt hem i förhållande till ditt tillstånd. Det kan till exempel vara bra med en duschstol, även handtag i duschen eller badkaret samt badkarsmatta. Stödbandage och ledstöd kan också vara bra.
  • Sist men inte minst – be om hjälp när du behöver det. Att så långt som möjligt vara självhjälpt är viktigt för självtilliten, men inte om det ger dig smärtor och belastningar som gör sjukdomen värre.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons