Ny storsatsning ska ge bättre smärtbehandlingar

Långvarig smärta drabbar cirka 10-20 procent av befolkningen och är den näst vanligaste orsaken till långvariga sjukskrivningar. Efter en donation på 30 miljoner kronor ska forskare vid Karolinska Institutet nu söka efter effektivare behandling.

Publicerad den: 2017-02-03
Författare: Caroline Holmqvist, Redaktör, Netdoktor, NetdoktorPro

Annons

Idag saknas till stor del effektiv behandling mot långvarig smärta, till exempel från muskler eller ryggen. I dessa fall är det vanligt att smärtsignalerna förstärks av nervsystemet och hjärnan, vilket forskarna menar skapar ett smärtminne. Minnet innebär att smärtan kan kvarstå även när kroppsdelen tillfrisknat och inte längre sänder ut smärtsignaler. Ny forskning ska studera dessa mekanismer närmare i hopp om att identifiera nya angreppssätt i behandling av långvarig smärta. Forskarna har redan tidigare visat att vissa inflammatoriska substanser spelar en nyckelroll vid uppkomsten av smärta vid ledgångsreumatism, artros och fibromyalgi och planerar att undersöka om blockering av en sådan substans kan vara en effektiv behandling mot smärtsjukdomen fibromyalgi.

I ett samarbete mellan smärtforskare på Karolinska Institutet startar nu ett tre år långt forskningsprojekt om långvarig smärta. Satsningen möjliggörs av en donation på 30 miljoner kronor från familjen Leif Lundblad.

– Ett av problemen är bristande kunskap inom vården kring smärtmekanismer vilket försämrar förmåga att välja behandlingar som fungerar. Här är det viktigt att forskningen kommer med tydliga besked, vilket vi nu får bättre förutsättningar att göra, säger Eva Kosek, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap och överläkare på Stockholm Spine Center, som är en av dem som kommer leda projektet.

Annons
Annons

Kommentera denna artikel

Alla kommentarer granskas av redaktionen före publicering. Se regler för kommentarer här.
  • Avatar Nisse Hult 2017-02-3 15:28 (6 månader sen)

    Uteslut socker/stärkelse, gluten/mjöl och alla former av margarinblandningar så långt det bara går och öka på det naturliga fettet så kommer besvär att lindras/försvinna.
    En strikt LCHF kost räcker oftast för att hålla smärta stången.

  • Avatar ann.lundstrom53@gmail.com 2017-02-3 17:59 (6 månader sen)

    Hej!
    Mycket intressant. Hur kan jag följa detta projekt?? Har myofasciellt smärtsyndrom, diskbråck, skolios och har ständig värk. Har hunnit bli 65 år.
    Mvh
    Ann Lundström i Åkersberga

  • Avatar ann.lundstrom53@gmail.com 2017-02-3 17:35 (6 månader sen)

    Hej!
    Mycket intressant. Hur kan jag följa detta projekt?? Har myofasciellt smärtsyndrom, diskbråck, skolios och har ständig värk. Har hunnit bli 65 år.
    Mvh
    Ann Lundström i Åkersberga

  • Avatar ann.lundstrom53@gmail.com 2017-02-3 17:19 (6 månader sen)

    Hej!
    Mycket intressant. Hur kan jag följa detta projekt?? Har myofasciellt smärtsyndrom, diskbråck, skolios och har ständig värk. Har hunnit bli 65 år.
    Mvh
    Ann Lundström i Åkersberga

  • Avatar Eva Ann-Katrin Lundström 2017-02-3 17:38 (6 månader sen)

    Hej!
    Mycket intressant. Hur kan jag följa detta projekt?? Har myofasciellt smärtsyndrom, diskbråck, skolios och har ständig värk. Har hunnit bli 65 år.
    Mvh
    Ann Lundström i Åkersberga

  • Avatar Eva Ann-Katrin Lundström 2017-02-3 17:34 (6 månader sen)

    Hej!
    Mycket intressant. Hur kan jag följa detta projekt?? Har myofasciellt smärtsyndrom, diskbråck, skolios och har ständig värk. Har hunnit bli 65 år.
    Mvh
    Ann Lundström i Åkersberga

  • Avatar Linnea Grundberg 2017-02-3 17:23 (6 månader sen)

    Jag ser verkligen fram emot mer foskning kring smärta. Jag har under en lång tid haft kronisk smärta och kunskapen är tyvärr inte bra.
    Mvh Linnea

  • Avatar Linnea Grundberg 2017-02-3 18:27 (6 månader sen)

    Jag ser verkligen fram emot mer foskning kring smärta. Jag har under en lång tid haft kronisk smärta och kunskapen är tyvärr inte bra.
    Mvh Linnea

  • Avatar Camilla 2017-02-3 19:06 (6 månader sen)

    Här har ni en frivillig att utföra expriment på! Haft konstant smärta i ryggen sedan 1998 trots operationer ej bra. Utvecklade fibromyalgi och levt med den sedan 2009. Jag skulle bli jätteglad om ni hittade något som kan underlätta!!!!!

  • Avatar Camilla 2017-02-3 19:28 (6 månader sen)

    Här har ni en frivillig att utföra expriment på! Haft konstant smärta i ryggen sedan 1998 trots operationer ej bra. Utvecklade fibromyalgi och levt med den sedan 2009. Jag skulle bli jätteglad om ni hittade något som kan underlätta!!!!!

  • Avatar Camilla 2017-02-3 19:18 (6 månader sen)

    Här har ni en frivillig att utföra expriment på! Haft konstant smärta i ryggen sedan 1998 trots operationer ej bra. Utvecklade fibromyalgi och levt med den sedan 2009. Jag skulle bli jätteglad om ni hittade något som kan underlätta!!!!!

  • Avatar Camilla 2017-02-3 19:53 (6 månader sen)

    Här har ni en frivillig att utföra expriment på! Haft konstant smärta i ryggen sedan 1998 trots operationer ej bra. Utvecklade fibromyalgi och levt med den sedan 2009. Jag skulle bli jätteglad om ni hittade något som kan underlätta!!!!!

  • Avatar Camilla 2017-02-3 19:18 (6 månader sen)

    Här har ni en frivillig att utföra expriment på! Haft konstant smärta i ryggen sedan 1998 trots operationer ej bra. Utvecklade fibromyalgi och levt med den sedan 2009. Jag skulle bli jätteglad om ni hittade något som kan underlätta!!!!!

  • Avatar Magnus 2017-02-4 15:52 (6 månader sen)

    Detta har dom redan startat i Norge med

  • Avatar Lena Stenbeck 2017-02-5 23:09 (6 månader sen)

    Ställer gärna upp.
    Har själv fibro o märkt att en adrenalinkick mitt i värken kan få den att försvinna o den kommer inte tillbaka i efterhand heller.
    //

  • Avatar Maj Ljung 2017-02-6 11:05 (6 månader sen)

    Vill gärna ställa upp ,har haft diagnosen fibromyalgi i många år , numera syns artros vid röntgen i de flesta lederna .Det pågår också muskelinflammation som av och till begränsar mitt liv.
    Har prövat allt ang smärtlindring men magen protesterar med diarré m.m alla prover ua så jag räknas som frisk...
    Men har av och till ett rent h.....e

  • Avatar Maj Ljung 2017-02-6 11:07 (6 månader sen)

    Vill gärna ställa upp ,har haft diagnosen fibromyalgi i många år , numera syns artros vid röntgen i de flesta lederna .Det pågår också muskelinflammation som av och till begränsar mitt liv.
    Har prövat allt ang smärtlindring men magen protesterar med diarré m.m alla prover ua så jag räknas som frisk...
    Men har av och till ett rent h.....e

  • Avatar Maj Ljung 2017-02-6 11:24 (6 månader sen)

    Vill gärna ställa upp ,har haft diagnosen fibromyalgi i många år , numera syns artros vid röntgen i de flesta lederna .Det pågår också muskelinflammation som av och till begränsar mitt liv.
    Har prövat allt ang smärtlindring men magen protesterar med diarré m.m alla prover ua så jag räknas som frisk...
    Men har av och till ett rent h.....e

  • Avatar Maj Ljung 2017-02-6 11:47 (6 månader sen)

    Vill gärna ställa upp ,har haft diagnosen fibromyalgi i många år , numera syns artros vid röntgen i de flesta lederna .Det pågår också muskelinflammation som av och till begränsar mitt liv.
    Har prövat allt ang smärtlindring men magen protesterar med diarré m.m alla prover ua så jag räknas som frisk...
    Men har av och till ett rent h.....e

  • Avatar Annamaria 2017-02-7 22:52 (6 månader sen)

    Har 7 diskbråck samt en diskbuktning i ryggen. Op diskbråck L5-S1 laminektomi 2014 nonember. Har svaghet i både armar o ben, svårt att stå o sitta. Kan oftast sova men smärta vid belastning. Försökt få en MR sedan 2002 men ingen trott på ryggskador, träning har inte hjälpt. Jag har utsatt ryggen o bara jobbat på tills jag inte kunde gå längre, eller sitta, eller stå längre. Jag lever på starka smärtmediciner dagligen, inget jag vill. Ska få träffa ortoped ang om operation kan hjälpa mig. 5 diskbråck i bröstrygg, 2 i ländrygg, samt ett i halsrygg. Mina ben viker sig ofta bara jag står. Gjort MR nyligen om det skulle kunna ligga någon annan sjukdom men inget verkar så.

  • Avatar Annamaria 2017-02-7 22:49 (6 månader sen)

    Har 7 diskbråck samt en diskbuktning i ryggen. Op diskbråck L5-S1 laminektomi 2014 nonember. Har svaghet i både armar o ben, svårt att stå o sitta. Kan oftast sova men smärta vid belastning. Försökt få en MR sedan 2002 men ingen trott på ryggskador, träning har inte hjälpt. Jag har utsatt ryggen o bara jobbat på tills jag inte kunde gå längre, eller sitta, eller stå längre. Jag lever på starka smärtmediciner dagligen, inget jag vill. Ska få träffa ortoped ang om operation kan hjälpa mig. 5 diskbråck i bröstrygg, 2 i ländrygg, samt ett i halsrygg. Mina ben viker sig ofta bara jag står. Gjort MR nyligen om det skulle kunna ligga någon annan sjukdom men inget verkar så.

  • Avatar lena gälldin 2017-02-11 19:39 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar lena gälldin 2017-02-11 19:19 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar lena gälldin 2017-02-11 19:54 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar lena gälldin 2017-02-11 19:14 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar lena gälldin 2017-02-11 19:55 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar lena gälldin 2017-02-11 19:43 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar lena gälldin 2017-02-11 19:30 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar lena gälldin 2017-02-12 08:36 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar lena gälldin 2017-02-12 08:12 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar lena gälldin 2017-02-12 08:52 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag har haft fibromyalgi sen 2007.
    Och det har blivit sämre med åren,sen så har jag även artros i nacke,höfter och tummarna.
    Så jag ställer gärna upp för forskningen.
    Mvh//Lena Gälldin

  • Avatar Annamaria 2017-02-18 00:48 (5 månader sen)

    Har tidigare skrivit om här om mina problem med rygg och diskbråck. Har nu varit till ryggkirurg i Strängnäs som misstänker segmentell rörelsesmärta (SRS). Ska dit igen och få göra sk rucktest, om misstanken stärks så kan det bli aktuellt med steloperation. Mina problem började med ryggsmärta/nacksmärta, svaghet i höger arm/skuldra år 2002. Benen blev snabbt svagare januari 2014. Har blivit opererad diskbråck nivå L5-S1 november 2014 men blev akut sämre maj 2015. Varit på rehab och provat det mesta men inget annat än vila o starka mediciner har hjälp hittills. / mvh Annamaria

  • Avatar Annamaria 2017-02-18 00:52 (5 månader sen)

    Har tidigare skrivit om här om mina problem med rygg och diskbråck. Har nu varit till ryggkirurg i Strängnäs som misstänker segmentell rörelsesmärta (SRS). Ska dit igen och få göra sk rucktest, om misstanken stärks så kan det bli aktuellt med steloperation. Mina problem började med ryggsmärta/nacksmärta, svaghet i höger arm/skuldra år 2002. Benen blev snabbt svagare januari 2014. Har blivit opererad diskbråck nivå L5-S1 november 2014 men blev akut sämre maj 2015. Varit på rehab och provat det mesta men inget annat än vila o starka mediciner har hjälp hittills. / mvh Annamaria

  • Avatar 2017-02-20 21:34 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag blev riktig besviken och tappade tillit till alla läkare när en vän berättade att man kan blockera nervroten och operera diskbråk i nacke, här i Sverige och just Stockholm Spine Center. Jag har fått diagnosen fibromyalgi samt diskbråk C8 redan 1993. Jag gick igenom alla möjliga farmakologiska behandlingar men inget hjälpte. Nu har jag t.o.m fått artros och går på morfin som har förstört mig totalt. Jag vill gärna vara med och hoppas verkligen att bli hjälpt samt hjälpa andra av mina erfarenheter. Vill gärna leva en enda vecka utan smärta och ge tillbaka denna vecka till mina barn och barnbarn som har lidit med mig. M.v.h Laila

  • Avatar 2017-02-20 21:40 (5 månader sen)

    Hej!
    Jag blev riktig besviken och tappade tillit till alla läkare när en vän berättade att man kan blockera nervroten och operera diskbråk i nacke, här i Sverige och just Stockholm Spine Center. Jag har fått diagnosen fibromyalgi samt diskbråk C8 redan 1993. Jag gick igenom alla möjliga farmakologiska behandlingar men inget hjälpte. Nu har jag t.o.m fått artros och går på morfin som har förstört mig totalt. Jag vill gärna vara med och hoppas verkligen att bli hjälpt samt hjälpa andra av mina erfarenheter. Vill gärna leva en enda vecka utan smärta och ge tillbaka denna vecka till mina barn och barnbarn som har lidit med mig. M.v.h Laila

  • Avatar Jenny 2017-04-20 23:42 (3 månader sen)

    Jenny 37 år
    Har eds och fibro är mer än gärna med i ert program.
    Har efter graviditet 2001 (då jag bara var 21 år) lidigt av värk, gått på starka mediciner, är nu nästan helt uttrappad på dom. Och känner verkligen vilket handikapp min värk är på så många plan. Behöver ni test personer hör gärna av er.
    Ingen ska behöva ha de såhär.
    Mvh/ Jenny

  • Avatar Jenny 2017-04-20 23:06 (3 månader sen)

    Jenny 37 år
    Har eds och fibro är mer än gärna med i ert program.
    Har efter graviditet 2001 (då jag bara var 21 år) lidigt av värk, gått på starka mediciner, är nu nästan helt uttrappad på dom. Och känner verkligen vilket handikapp min värk är på så många plan. Behöver ni test personer hör gärna av er.
    Ingen ska behöva ha de såhär.
    Mvh/ Jenny

  • Avatar Jenny 2017-04-20 23:44 (3 månader sen)

    Jenny 37 år
    Har eds och fibro är mer än gärna med i ert program.
    Har efter graviditet 2001 (då jag bara var 21 år) lidigt av värk, gått på starka mediciner, är nu nästan helt uttrappad på dom. Och känner verkligen vilket handikapp min värk är på så många plan. Behöver ni test personer hör gärna av er.
    Ingen ska behöva ha de såhär.
    Mvh/ Jenny

  • Avatar Jenny 2017-04-20 23:39 (3 månader sen)

    Jenny 37 år
    Har eds och fibro är mer än gärna med i ert program.
    Har efter graviditet 2001 (då jag bara var 21 år) lidigt av värk, gått på starka mediciner, är nu nästan helt uttrappad på dom. Och känner verkligen vilket handikapp min värk är på så många plan. Behöver ni test personer hör gärna av er.
    Ingen ska behöva ha de såhär.
    Mvh/ Jenny

  • Avatar Jenny 2017-04-20 23:04 (3 månader sen)

    Jenny 37 år
    Har eds och fibro är mer än gärna med i ert program.
    Har efter graviditet 2001 (då jag bara var 21 år) lidigt av värk, gått på starka mediciner, är nu nästan helt uttrappad på dom. Och känner verkligen vilket handikapp min värk är på så många plan. Behöver ni test personer hör gärna av er.
    Ingen ska behöva ha de såhär.
    Mvh/ Jenny

  • Avatar Mats 2017-05-3 21:27 (3 månader sen)

    Skulle vara intressant att få delta.
    Har stelopererat ländryggen på Strängnäs ryggkirurgiska, var på bättringsvägen och skulle påbörja rehab och precis då åkte jag på canser, vilket jag misstänker sabbade läkeprocessen pga cellgifter.
    Är idag friskförklarad från cancern men ryggen vill inte ge med sej.
    Känns skit att ha gått i 7 år med ryggsmärta och se yrkeslivet passera i revy vid 39års ålder.
    Har tunga mediciner för att kunna klara av vardagen.
    Har bara barnen och sambon att leva för.
    Hoppas verkligen ni hittar en ljusning i smärtproblematiken som handikappar många.
    Mvh Mats N

  • Avatar Mats 2017-05-3 21:04 (3 månader sen)

    Skulle vara intressant att få delta.
    Har stelopererat ländryggen på Strängnäs ryggkirurgiska, var på bättringsvägen och skulle påbörja rehab och precis då åkte jag på canser, vilket jag misstänker sabbade läkeprocessen pga cellgifter.
    Är idag friskförklarad från cancern men ryggen vill inte ge med sej.
    Känns skit att ha gått i 7 år med ryggsmärta och se yrkeslivet passera i revy vid 39års ålder.
    Har tunga mediciner för att kunna klara av vardagen.
    Har bara barnen och sambon att leva för.
    Hoppas verkligen ni hittar en ljusning i smärtproblematiken som handikappar många.
    Mvh Mats N

  • Avatar Mats 2017-05-3 21:25 (3 månader sen)

    Skulle vara intressant att få delta.
    Har stelopererat ländryggen på Strängnäs ryggkirurgiska, var på bättringsvägen och skulle påbörja rehab och precis då åkte jag på canser, vilket jag misstänker sabbade läkeprocessen pga cellgifter.
    Är idag friskförklarad från cancern men ryggen vill inte ge med sej.
    Känns skit att ha gått i 7 år med ryggsmärta och se yrkeslivet passera i revy vid 39års ålder.
    Har tunga mediciner för att kunna klara av vardagen.
    Har bara barnen och sambon att leva för.
    Hoppas verkligen ni hittar en ljusning i smärtproblematiken som handikappar många.
    Mvh Mats N

  • Avatar Mats 2017-05-3 21:56 (3 månader sen)

    Skulle vara intressant att få delta.
    Har stelopererat ländryggen på Strängnäs ryggkirurgiska, var på bättringsvägen och skulle påbörja rehab och precis då åkte jag på canser, vilket jag misstänker sabbade läkeprocessen pga cellgifter.
    Är idag friskförklarad från cancern men ryggen vill inte ge med sej.
    Känns skit att ha gått i 7 år med ryggsmärta och se yrkeslivet passera i revy vid 39års ålder.
    Har tunga mediciner för att kunna klara av vardagen.
    Har bara barnen och sambon att leva för.
    Hoppas verkligen ni hittar en ljusning i smärtproblematiken som handikappar många.
    Mvh Mats N

  • Avatar Mats 2017-05-3 21:19 (3 månader sen)

    Skulle vara intressant att få delta.
    Har stelopererat ländryggen på Strängnäs ryggkirurgiska, var på bättringsvägen och skulle påbörja rehab och precis då åkte jag på canser, vilket jag misstänker sabbade läkeprocessen pga cellgifter.
    Är idag friskförklarad från cancern men ryggen vill inte ge med sej.
    Känns skit att ha gått i 7 år med ryggsmärta och se yrkeslivet passera i revy vid 39års ålder.
    Har tunga mediciner för att kunna klara av vardagen.
    Har bara barnen och sambon att leva för.
    Hoppas verkligen ni hittar en ljusning i smärtproblematiken som handikappar många.
    Mvh Mats N


Annons
Annons
Annons
Annons