Behandling | Långvarig smärta

Vegetariskt mot smärta

Det är inte vetenskapligt fastslaget huruvida vegetarisk kost har en positiv effekt vid reumatism, men samtidigt finns det vissa många tecken på att reumatiker som äter mer frukt och grönt mår bättre.


Publicerad den: 2008-10-02
Uppdaterare: Ida Berge, dietist, Södersjukhuset, Stockholm

Annons

Vid kronisk sjukdom är symtomfrihet en önskan och vissa individer testar diverse koster för att uppnå detta.

För vissa personer som dagligen lider av reumatiska besvär har vegetarisk mat blivit en lösning som många frivilligt tillämpar för att må bättre. Däremot skall det tilläggas att en vegetarisk kost kan bli energifattig och därmed inte vara ett bra alternativ vid problem med viktnedgång eller svårigheter att hålla vikten. Detta då en restriktiv kost i värsta fall kan resultera i näringsbrister och undernäring vilket påverkar sjukdomen negativt.

Många reumatiker upplever att sjukdomen hålls i schack när de håller sig till vegetarisk mat, men kan blossa upp så att smärtan tilltar vid intag av exempelvis mejeriprodukter, köttprodukter och alkohol.

Annons
Annons

Dessa upplevelser är ofta subjektiva och kan variera mycket från person till person, det är alltså mycket individuellt vad man själv upplever förvärrar besvären. Det finns inget stöd för att rekommendera laktovegetarisk kost vid reumatoid artrit.

Ännu ej vetenskapligt fastslaget

Det har gjorts ett antal kliniska studier för att försöka bevisa och stödja erfarenheten att övergången till en vegetarisk kost har positiv effekt vid reumatism, dock har ingen studie kunnat bevisa utom allt tvivel att så är fallet, men samtidigt är det svårt att blunda för den stora gruppen reumatiker som dagligen mår bättre när de äter vegetariskt.

Flera sätt att hindra inflammationen

Reumatism är en inflammatorisk sjukdom. Inflammation orsakas bland annat av att ett ämne (arakidonsyra) som finns naturligt i våra kroppar omvandlas till ett annat ämne (prostaglandiner) som i sin tur orsakar inflammationen.

Annons
Annons

Teoretiskt sätt borde det finnas flera vägar att hindra inflammationens utbrott.

Det första är det sätt som flera läkemedel mot inflammation fungerar, där omvandlingen till de inflammationsframkallande substanserna prostaglandiner hindras och därmed även den inflammatoriska reaktionen.

Ett annat sätt att minska inflammation skulle kunna vara att minska mängden arakidonsyra, alltså det ämne som omvandlas. Detta ämne finns naturligt i våra kroppar, men också i alla andra animaliska produkter. Däremot finns det inte i växter. Detta innebär att när vi äter mat av animaliskt ursprung får vi ett tillskott av arakidonsyra, och sådan mat bör därför bidra till den inflammatoriska reaktion som många reumatiker känner av när de äter bland annat kött.

Även om sambandet inte är helt kliniskt bevisat tyder mycket på att intag av animalisk föda kan påverka människor med redan förhöjd inflammatorisk aktivitet i kroppen, medan friska personer inte påverkas av tillskottet i nämnvärd bemärkelse. För friska är det alltså helt ofarligt att äta animaliska produkter ur smärtsynpunkt och dessutom bra av många andra anledningar.

Satsa på frukt och grönt

Att vegetarisk kost skulle vara bra för reumatiker av ovannämnd anledning är en, men ny forskning har även lutat åt en annan förklaring.

När stora delar av kosten byts ut från animaliska till vegetariska produkter får vi i oss mycket mer frukt och grönt än tidigare. Med tanke på alla de positiva effekter som ämnen i frukt och grönsaker visat sig ha, bland annat mot cancer och inflammation, kan den dämpande effekten som vegetarisk kost har på reumatism likaväl vara ett resultat av det ökade intaget av frukt och grönsaker.

Det skulle alltså kunna ses som en additiv effekt - minska mängden kött och öka mängden frukt och grönt. Det positiva i det synsättet är att alla mår bättre av mer frukt och grönt i dieten, av flera anledningar: maten blir mer fiberrik, fettsnål och innehåller en hög halt vitaminer och mineraler.

Viktigt att ersätta kött med vegetariskt protein

Det är viktigt för alla som funderar på att övergå till vegetarisk kost att läsa på noggrant eller tala med en dietist, för att försäkra sig om att den nya dieten innehåller alla de näringsämnen som behövs.
Det går inte bara att ta bort köttdelen från tallriken utan du behöver ersätta med vegetariskt protein som till exempel linser, sojabönor, kikärtor eller tofu.


Annons
Annons