Forum Smärta


Njursten

Hej
Jag är en 70+man som råkade ut för exakt samma sak dec 2011. Låg ett helt dygn hemma och vred mig i smärtor innan jag ringde alarmtjänst.
Ambulansfärd till las. fick smärtstillande,sen skiktröntgen som visade på en sten. Till op.där de insatte en "dubbel-tent". Fick resa hem efter en vecka med en återbesökstid i jan för op.
Det var fruktansvärt obehagligt med denna s.k. pig-tail, varje gång jag skulle kissa skar det som knivar i utinledaren och det kom rent blod. Jag var tvungen sitta på toaletten när jag skulle urinera, gräva in naglarna i handflatorna för att göra "motont".
2:a veckan i januari fick jag komma in för op. med stötvågor.
När jag väl låg på op.bordet så var de tvungna att avbryta p.g.a. att de inte kunde se stenen med den vanliga op.röntgenapparaten. Så jag fick resa hem igen med en återbesökstid i början på feb.
Den 11: feb. var det dags igen, in på op.bordet, läkarna ut för att kolla i röntgenapparaten, de kom in efter en stund och sa: "tyvärr vi kan inte se stenen nu heller och eftersom det är ytterst viktigt att vi kan sätta in stötvågsstrålen exakt så att man inte skadar omkringliggande vävnader, så är vi tvungna avbryta det hela igen.
Stenen syns bara med skiktröntgen och den kan vi inte använda oss av under en op.
Så man beslöt att ta bort "dubbel-tenten" för att jag skulle slippa ha ont och kissa blod.
Jag fick lokalbedövning och kunde följa själva borttagandet av slangen i en färg-tv-monitor.
Efter en stunds vila fick jag klä på mig och ta en sjuktaxi hem. Det blev rena lyckofärden, för första gången på ca två mån. hade jag inte ont längre, kände att stort lyckorus!
Under denna smärtfyllda tid med "pig-tailen" så hade även jag fått starka smärtstillande tabletter "Tramadol Hexal 50mg", max tre tabl/dygn.  Men jag var tvungen att öka å dosen p.g.a. de starka smärtorna. (Morfinbaserat preparat)
Enfaldigt nog så trodde jag att det bara var att sluta tvärt med medicinen, men drabbades av oerhörda abstinensbesvär med ångestkänslor och svettningar-yrsel.
Ringde kirurgen och frågade om det skulle vara så här. "Nej du måste trappa ner intaget av tabletter under några veckor" fick jag upplysning om först då.
Jag överdriver inte men detta var "helvete nr. 2". Till slut tillfrisknade jag även från dessa obehag men det var en riktig pärs innan biverkningarna försvann.
2 mån. senare fick jag göra en ny skiktröntgen där det konstaterades att det fanns en pytteliten sten i den ena njuren men den skulle inte orsaka några besvär, vilket de hade rätt i för jag har inte haft några besvär med njurarna därefter. Nu har dett 1½ år sedan den röntgen.
Ja nu har du hört min historia i ämnet.
Jag hoppas du träffar "rätt läkare" som kan hjälpa dig fort för det är djävulusiska smärtor.
Om möjligt, var så restrektiv med det smärtstillande så mycket du bara kan, men det kan vara svårt att vara förnuftig när smärtorna är så enormt starka som de är vid denna symtom.
Jag kan inte göra något annat än önska dig lycka till i ditt möte med sjukvården.
Hälsning
Nils
 

Tack Nils, för att du skrev om hur du hade det! Man känner sig så ensam när man går här med alla smärtor.
Hoppas att de ser min sten när det väl kommer till krossning. Det beror ju på att det är semestertider som jag inte kommer intill, säger dom iallafall.
Jag längtar efter det där lyckoruset som du pratade om, när pigtailen är ute!
Tack för att du skrev detta.
Mv                                                                                                                                   Ann-Mari                                                                                                                                         

Annons
Annons
Annons