Forum Smärta


Nedstämd av Voltaren?

Hej! Är det någon som har märkt att man kan bli nedstämd av Voltaren? Jag fick svår smärta efter en olycka för en och en halv vecka sedan och äter regelbundet Voltaren mot smärtan. Jag känner mig trött, håglös och har tappat lusten nästan allt. Då jag har haft en hel del smärta tidigare, vet jag att smärtan i sig kan påverka hur man mår, men förut har det mer varit så att jag har varit ledsen och gråtit för att det har gjort ont, men ändå har kunnat glädjas åt saker.

Alla sådana mediciner, antiinflammatoriska smärtstillande, som Voltaren, Pronaxen, Brufen, Orudis..., kan ge nedstämdhet/depressiva symtom som biverkan. Tyvärr! Men man kan ju reagera olika på olika tabletter, så hör med din läkare om han/hon tror det kan vara idé att prova en annan, om du kommer behöva den längre. Det är ju synd att hamna i ett depressivt tillstånd i onödan! Det räcker ju med smärtan...


Jag har aldrig tänkt på att det kan vara medicinen som gör en nedstämd, utan smärttillståndet och vardagssituationen som blir förändrad då man inte orkar saker på samma sätt, även om viljan finns. Jag har heller aldrig hört talas om att det kan vara medicinen som orsakar depressioner utan har fullt ut trott att det är smärttillståndet som gör en depressiv. Trötthet kan ju visserligen vara en biverkning, har jag läst... men nedstämdhet? Ja om man är ständigt trött o har värk så är det kanske inte konstigt ändå? Men nu skriver du att det är en annan nedstämdhet än tidigare... så ja jag vet inte, men inget jag hört talas om. Fast när jag kollar fass.se om voltaren står det "Psykiska störningar Mycket sällsynta: Desorientering, insomningssvårigheter, irritabilitet, depression, mardrömmar, psykotiska störningar." Alltså MYCKET sällsynta... Tala med läkaren som skrev ut receptet och be att få byta, det är mitt förslag... det KAN ju bero på medicinen...


Jo, jag har läst FASS, och jag känner till resonemanget om att smärta kan påverka sinnesstämningen. Och det handlar knappast om någon djupare nedstämdhet, jag kan nog stå ut med den tills skadan efter olyckan har läkt. På sätt och vis känns det lättare att hantera om man vet att det hör ihop med medicinen. Så min fråga är bara om det finns andra av er som har liknande erfarenheter av Voltaren?

Annons
Annons
Annons